وضعیت قابل قبول ذخایر کالاهای اساسی و دارو

گروه سیاسی/ مطابق گزارش‌های نهادها و سازمان‌های مسئول در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ذخایر کالاهای اساسی و داروی کشور در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نیز در این جلسه که یکشنبه گذشته برگزار شد، با اعلام اینکه ذخایر کافی غذای مردم به مرحله اطمینان بخشی رسیده است، بر تداوم این وضعیت تأکید کرد. وی در عین حال تصریح کرد که حمایت دولت برای تأمین داروی مورد نیاز بیماران، باید به‌عنوان اقدامی مستمر و ضروری، همواره دنبال شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، موضوعات مهم اقتصادی کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. از جمله اینکه گزارش‌های جداگانه‌ای درباره وضعیت خوب و قابل قبول ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور از جمله در بنادر و کشتی‌های تجاری در حال ورود به کشور ارائه شد که حاصل تمهیدات لازم از جمله تخصیص بهنگام ارز مورد نیاز است.
رئیس‌جمهور هم با اشاره به لزوم تسریع در ترخیص و توزیع کالاهای اساسی تأکید کرد: ذخایر کافی غذای مردم که به مرحله اطمینان بخشی رسیده است، باید همواره مورد توجه باشد و همین مسیر ادامه یابد.


آیت‌الله رئیسی از حمایت‌های بیشتر دولت از تأمین داروی مورد نیاز بیماران به‌عنوان اقدامی مستمر و ضروری یاد کرد و از مسئولان دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی خواست در سریع‌ترین زمان ممکن از تقویت ذخایر دارویی کشور پشتیبانی کنند، چرا که صیانت از جان و تأمین نیازمندی‌های مردم همواره از دغدغه‌های دولت است.
در این جلسه همچنین گزارشی از وضع منابع مالی صندوق توسعه ملی ارائه و مقرر شد از منابع موجود برای تأمین نیازهای بخش تولید استفاده شود.
تغییری که در سه ماه ایجاد شد
وضعیت قابل قبول ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور که در جلسه یکشنبه گذشته دولت به آن اشاره شد، تغییری است که طی سه ماه اخیر و با اقدامات دولت سیزدهم رخ داده است. رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم، با اشاره به اینکه «مردم به شرایطی که دولت را گرفتیم آگاه هستند» گوشه‌ای از این شرایط که به کالاهای اساسی مربوط می‌شود را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه در اوایل دولت، ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود، اظهارکرد: «در شرایطی که دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد اقداماتی در این بخش (تأمین نان مردم) انجام شود، (زیرا) ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود و باید رفع نگرانی می‌شد.»
رئیس‌جمهور تصریح کرد: «امروز تأمین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده که نگرانی نداریم و در حوزه گندم هم مشکلی نیست و نگرانی از این جهت وجود ندارد.» گفتنی است این تغییرات در حالی حادث شد که غیر از تغییر دولت و حضور چهره‌های تازه و جهادی در دولت، اتفاق دیگری در کشور رخ نداده است. به عبارت دیگر، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان همچنان سر جای خود باقی است، از این‌رو می‌توان گفت آنچه این شرایط را تغییر داده، عزم و اراده و دیپلماسی دولت سیزدهم، بویژه رئیس‌جمهور در سه ماه نخست فعالیت آن بوده است.