دولت و مجلس پای کار رتبه‌بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داده و وزیر آموزش و پرورش هم بر اجرای فوری آن پس از تصویب و ابلاغ تأکید کرده است. دولت تا اندازه‌ای مترصد اجرای طرح رتبه‌بندی است که به گفته یوسف نوری، تیم تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی هم مشخص شده تا به محض تصویب در مجلس، آیین‌نامه آن نوشته و اجرایی شود. چند روز گذشته معلمان در اعتراض به اجرایی نشدن طرح رتبه‌بندی تجمعاتی داشته‌اند. با اجرای طرح رتبه‌بندی که قرار است پس از تصویب از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شود، حقوق هیچ معلمی زیر ۸ میلیون تومان نخواهد بود.
محور اعتراضات معلمان در چند روز گذشته، اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق در سال ۱۴۰۰ است. این اعتراض درست به نظر می‌رسد، چرا که بنا بر وعده دولت قبل، بنا بود لایحه رتبه‌بندی از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ اجرا شود. بدعهدی دولت دوازدهم، آن هم پس از وعده‌های متعدد، بر اعتراض معلمان افزود.
ردیف مستقل در بودجه
حالا طبق متن منتشره از لایحه بودجه ۱۴۰۱ رتبه‌بندی معلمان ردیف مستقلی به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان پیدا کرده و در صورت تصویب بودجه در مجلس، از ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد. علاوه بر این، با هماهنگی بین دو قوه مقننه و مجریه، قرار است این طرح در مجلس تصویب و همین امسال هم اجرایی شود.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دیروز گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان چهارشنبه ۲۴ آذر به تصویب مجلس خواهد رسید. باید توجه داشت که با اجرای این قانون و با تشکیل هیئت‌های ممیزه حق هیچ معلمی تضییع نشود و هرکس در رتبه واقعی علمی، پژوهشی و فناوری خودش قرار بگیرد. امیدواریم با اجرای برنامه‌های وزیر محترم، ارتقای محسوسی هم در بحث معیشت معلمان و هم در کیفیت آموزشی و پرورشی رخ بدهد.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: تیمی را معین کرده‌ایم که به محض تصویب و ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان، آیین‌نامه اجرایی‌اش را بنویسند تا آن را فوری اجرا کنیم.
رتبه‌بندی چیست؟
خلاصه طرح موسوم به رتبه‌بندی را این‌گونه می‌توان توضیح داد: این طرح برای افزایش کیفیت آموزشی است که طبق آن معلمان طبقه‌بندی می‌شوند و به اندازه ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافتی خواهند داشت. بر اساس طرح رتبه‌بندی هیچ معلمی کمتر از ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان بر اساس جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی پنج دسته‌ای خواهد بود. در طرح رتبه‌بندی معلمان هر شش سال یک‌بار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد.
به گفته رئیس کمیسیون آموزش و پرورش، یک معلم با رتبه ۵ درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد و با اجرای طرح رتبه‌بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می‌دهند، اما حکم آن‌ها معلمی است نیز شامل طرح رتبه‌بندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبه‌بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است. بنا بر اظهارات مسئولان، اجرای طرح رتبه‌بندی پس از تصویب، از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.
معلمان چه می‌خواهند؟
طی چند روز گذشته از سوی معلمان اعتراضاتی مسالمت‌آمیز در شهر‌های مختلف صورت گرفته است. محور‌های مطالبات معلمان که از شعار‌ها و پلاکارد‌های آنان استنباط می‌شود، عبارتند از: «اجرایی نشدن رتبه‌بندی معلمان»، «کمبود نیرو‌های آموزشی و فشار به سایر معلمان»، «کفاف ندادن حقوق معلمان با توجه به شرایط اقتصادی»، «دائمی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان شدن آموزش به شهروندان.»
مقایسه تطبیقی نشان می‌دهد که میزان دریافتی معلمان در کشور‌هایی با درآمد سرانه مشابه کشور ما، بیشتر از حقوقی است که معلمان ایرانی دریافت می‌کنند. گذشته از این، ایجاد، حفظ و ارتقای شأن معلمی از جمله موضوعات مهمی است که معلمان به درستی آن را از مسئولان مطالبه می‌کنند. این خواسته‌ها به‌حق است و مسئولان مدت‌هاست بر اجرای آن تأکید دارند، اما موانع مختلف مانع از نهایی شدن آن شده بود. حالا قرار است با همکاری دولت و مجلس و با اجرای طرح رتبه‌بندی، بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف شود.