سخنگوی دولت تاکید کرد هدف ایران در مذاکرات در یک کلام، لغو موثر تمامی تحریم‌هاست

خبری علی بهادری جهرمی با اصحاب رسانه روز سه شنبه برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه امروز سه شنبه برگزار شد.
بهادری جهرمی با تبریک هفته پژوهش گفت: سعی دولت براین است حرکت دولت علم بنیان و پژوهش‌مدار باشد و رئیس جمهور در دیدار دانشجویان بر لزوم تحول علم بنیان تاکید داشتند و در غیر اینصورت سلیقه‌ای خواهد بود و دوام نخواهد داشت.
سخنگوی دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس ادامه داد که جهت گیری دولت در بودجه، کمک و برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۸ درصدی است. فعال‌سازی و جلب مشارکت خصوصی- عمومی و مردم برای تحقق این رشد اقتصادی ۸ درصدی است دولت همه تلاشش را می‌کند تا مردم این رشد ۸ درصدی را رقم بزنند. دولت سعی می‌کند با طراحی زیرساخت‌های لازم، شرایط را برای بخش خصوصی و دولتی فراهم کند.


رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با تشریح محور‌های مهم بودجه معتقد است اگر بخواهیم از دو محور اساسی در بودجه یاد کنیم، یکی خط قرمز قرار دادن هرگونه اقدام یا تصمیم تورمی است. دولت تلاش دارد بدون خلق پول تورم را فراهم و امکان فعالیت را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند.
سخنگوی دولت با اشاره به راه اندازی صندوق پیشرفت و عدالت و اهداف آن گفت: این صندوق سعی دارد در سطح ملی و استانی به تحقق رشد ۸ درصدی با مشارکت بخش خصوصی کمک کند. برای توسعه بخش خصوصی تخفیف مالیاتی برای همه بنگاه‌های تولیدی و کسب و کار‌های خرد در نظر گرفته شد. همچنین سعی شد با تدابیر اصلاح مالیاتی، فرار‌های مالیاتی به ویژه از ماخذ‌هایی که سهمی در تولید کشور ندارند، درآمد مالیاتی بالایی هم محقق شود که این درآمد برای توسعه پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود.
دولت بنای کلنگ‌زنی جدید ندارد؛ تکمیل طرح‌های نیمه تمام در دستور کار
در حوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آتی خواهیم بود. این جمله را سخنگوی دولت می گوید و ادامه می دهد که دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد، بلکه کارویژه اصلی خود را تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار داده و شاهد تکمیل طرح‌های نیمه تمام سال آینده در کشور خواهیم بود. علاوه بر این دولت با حذف هزینه‌های غیرضرور و ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری سعی کرد هزینه را به بخش عمرانی ببرد.
حذف فقر مطلق از دستورات رئیس‌جمهور به دستگاه‌ها
بهادری جهرمی حذف فقر مطلق را از دستورات رئیس جمهور عنوان کرد و افزود که حقوق پرداختی مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد دو برابر حقوق کارمندان افزایش یافته است. علاوه بر این صندوق مسکن محرومان برای تحقق و توسعه عدالت اجتماعی تشکیل می‌شود.
سخنگوی دولت با تاکید بر اهتمام دولت برای حل بحران خشکسالی گفت: هزینه‌های تامین آب از ۹ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافته است. همچنین سال آتی آغاز اجرای ۲ میلیون مسکن از ۴ میلیون مسکن است. در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش حقوق کارمندان پلکانی و به نفع کم درآمد‌ها پیش بینی شده است، یادآور شد که در حال حاضر فشار افزایش تورم بیشتر بر کم‌درآمد‌ها است برای همین در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق از کم‌درآمدترین ۳۰ درصد و در نهایت (پردرآمدها) ۶درصد است و سقف حقوق هم ۳۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده است.
بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند
کرونا را کنترل کردیم. این جمله را سخنگوی دولت می گوید و معتقد است که هر چند خطر شیوع مدل‌های جدید کرونا ممکن است ما را با مشکلاتی مواجه کند برای همین رعایت دستورالعمل‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. با این حال از حیث تزریق واکسن و همراهی مردم در این زمینه رکورددار هستیم.
وی در بخش دیگری از این نشست، درباره حمایت از متضررین بابت محدودیت‌های کرونا افزود: بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان گردشگری آسیب دیده پرداخت می‌شود و همچنین کمک معیشتی به نویسندگان و روزنامه نگاران تصویب شد که به پیشنهاد وزارت ارشاد این کمک هزینه توزیع خواهد شد.
دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه‌ها استقبال می‌کند
بهادری جهرمی در ادامه اولویت دولت را کار برای مردم و درگیر نشدن با مسائل حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: این دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه‌ها استقبال می‌کند و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، دولت اصلاح می‌کند، اما باید بین بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد.
وی تصریح کرد: بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند. بدنه اجتماعی و خبرنگاران می‌توانند نقد داشته باشند، اما بانیان باید پاسخ دهند.
هدف ایران در مذاکرات در یک کلام، لغو موثر تمامی تحریم‌هاست
بهادری جهرمی با ارائه روایت شفافی از گفت‌وگو‌ها در وین گفت که از اول هدف و برنامه جمهوری اسلامی از مذاکرات کاملا روشن بود. تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی علیه مردم ایران وضع شد و دولت‌های ما به ویژه دولت سیزدهم نسبت به لغو و برداشتن این تحریم‌ها کاملا جدی است. چون این اقدام را سلب حقوق حقه مردم ایران می‌داند. طرف‌های غربی که واضعان همین تحریم‌ها بودند استمرار بر ادامه تحریم دارند و ما هر روز شاهد افزودن موارد تحریمی هستیم. طبیعی است طرف‌هایی که میز مذاکره و توافق را ترک می‌کنند، علاقه‌ای به روایتگری صحیح از میز مذاکره ندارند و از هر گونه ابزار برای ارائه اظهارات نادرست کوتاهی نخواهند کرد. شاهد هستیم که روایت‌های جلسات تحریف می‌شود طوری که مقام ارشد روسی از تحریف حرف‌های خود گلایه کرد.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ایران روایت صحیح از مذاکرات دارد که از دکتر باقری تشکر می‌کنم که سعی می‌کند واقعیت‌ها را به مردم منتقل کنند.
اگر طرف‌های غربی نسبت به رفع تحریم‌ها اراده جدی نشان دهند، حتما توافق انجام می‌شود
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به این سوال که اقدامات تروئیکای اروپایی در راستای تغییر ریل گذاری مذاکرات و تشدید فشار بر ایران با طرح اتهام خواسته‌های فرابرجامی است، گفت: طرف‌های غربی اگر به دنبال برداشتن رفع تحریم باشند، مذاکرات هم موفقیت آمیز خواهد بود. همه پیشنهاد‌های تیم مذاکره کننده ما در چارچوب مذاکرات قبلی است. ایران کشوری نبود که از توافق قبلی خارج شد. همه اقدامات و پیشنهادات در چارچوب همان مذاکرات قبلی است هدف گیری مشخص آن هم لغو همه تحریم‌هاست. اگر طرف‌های غربی نسبت به رفع تحریم‌ها اراده جدی نشان دهند، حتما توافق انجام می‌شود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری دولت و قوه قضائیه در آزادسازی، تملیک و دارایی‌های دولت گفت: رئیس جمهور در سفر به بوشهر سه ماه فرصت برای انجام این کار داده بود. آقای محسنی اژه‌ای هم به واسطه اشراف بر مساله فروش اموال تملیکی، همراهی خوبی برای ساماندهی این مساله در قوه قضائیه داشت و دستور سریع ایشان منجر همکاری خوب دو قوه برای حل بحران تلنبار شده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شد.
به گفته رئیس شورای اطلاع رسانی دولت وقتی دستگاه‌های حاکمیت همکاری و همیاری برای حل مشکلات مردم داشته باشند، سرعت حل مشکل شتاب می‌گیرد. در راستای این امر وزیر اقتصاد لایحه‌ای در دولت مطرح کرد که قرار است به صورت دو فوریتی به مجلس ارسال شود. حراج عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی هم در راستای همدلی و همراهی دو قوه برای رفع مشکل مردم بود.
پراید دو سال است که در خط تولید نیست؛ اینکه چگونه قیمت‌گذاری می‌شود جای سوال است
بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه چرا با ارز ۲۹ هزار تومانی شاهد افزایش ۱۰۰ میلیونی خودرو و دست بردن به جیب مردم هستیم، گفت: سهامداران خودروسازان هم مردم هستند. باید دید حق و عدالت چیست. با نرخ تورم موجود در کشور نمی‌توان انتظار داشت کالایی با افزایش قیمت مواجه نشود و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد براساس نرخ تورم بخشی موافقت شد. پراید دو سال است روی خط تولید نیست؛ چگونه قیمت گذاری می شود و بحث افزایش قیمت روی خودرو‌هایی است که در خط تولید هستند.
بهادری جهرمی درباره پیام‌های مثبت از برخی کشور‌های خلیج فارس و اینکه آیا بهبود روابط را به نتیجه رسیدن برجام منوط کردند، گفت: حوزه دیپلماسی خارجی به ویژه کشور‌های همسایه موفقیت‌های بسیار داشته و فعالیت‌های تجاری با تاجیکستان در این مدت سه برابر شده است.
سخنگوی دولت درباره اجرایی شدن مصوبات سفر‌های استانی گفت: متولی اجرای این سفر‌ها معاون اجرایی رئیس جمهور است. اولویت بندی مصوبات پیش از سفر انجام می‌شود اخیرا در جلسه دولت سازمان برنامه بودجه مبلغی برای اجرای این مصوبات اختصاص دادند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد کارگران و بازنشستگان به لایحه بودجه چرا افزایشِ سن و سابقه بازنشستگی؟ محمد یوسفی آرامش ضد و نقیض‌های بودجه ۱۴۰۱ رشید کاکاوند مطرح کرد مجریانی که به شکل آزاردهنده‌ای راحت هستند! سخنگوی دولت تاکید کرد هدف ایران در مذاکرات در یک کلام، لغو موثر تمامی تحریم‌هاست علت قرمز شدن تابلوی بورس چیست؟ بورس هر روز سرخ‌تر از دیروز «ابتکار» چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی کرد مالیات زیر چتر ساختارهای ضعیف در همه گروه‌های دارویی دچار مشکل هستیم بازارِ نابسامانِ «دارو» قوه قضائیه اعلام کرد محکوم شدن بیش از ۱۰۰ مفسد و اخلالگر اقتصادی در پنج ماه ابتدایی دوره تحول علی باقری کنی: توافق وین در گرو اراده جدی طرف مقابل است قالیباف در صحن مجلس: نباید بودجه‌ای برای شرکت‌های دولتی زیان‌ده در نظر گرفته شود ادامه فعالیت قاضی مسعودی مقام در خط مقدم مبارزه با فساد مبارزه با فساد محدود به اشخاص نیست نیویورکر: تماسی از پاکستان باعث شد غنی از کابل برود