جنجال منجر به رونق سینما نمی‌شود

محمد الیاس قنبری
معاون سردبیر
سینماگران از جمله اصنافی بودند که بیشترین خسارت را به دلیل تعطیلی ناشی از شرایط کرونایی متحمل شدند. گفته می‌شود بیش از 100 فیلم که در سال‌های گذشته از دولت دوازدهم پروانه ساخت و پروانه نمایش گرفته‌اند در انتظار نوبت اکرانند. سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید هم اگرچه به لحاظ قانونی می‌تواند فیلم‌هایی را که شرایط لازم برای اکران ندارند، توقیف کند ولی به گفته محمدحسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست این سازمان به رسمیت شناختن پروانه‌های نمایش صادر شده در دولت قبل است. در واقع سازمان سینمایی بنا دارد با تعامل سازنده با تهیه‌کنندگان تا جای ممکن با سینماگران وارد منازعات حقوقی نشود. اما این تعامل قطعاً باید دوسویه باشد تا دوباره شاهد رونق بهتر سینماها باشیم.
اخیراً تهیه کننده فیلم «چپ، راست» که حاشیه‌هایش از جشنواره فجر سال قبل شروع شده بود در اعتراض به نظر شورای پروانه نمایش که برای نمایش عمومی فیلم خواستار بازبینی و اصلاح فیلم شده بود، جنجال به راه انداخته؛ جنجالی که در عملکرد او سابقه داشته است. اما در مورد جدید جاروجنجال این تهیه کننده، نکته جالب این است که این فیلم در دولت قبل هم از سوی شورای پروانه نمایش مشمول اصلاحات شده بود و سازندگان فیلم در همان زمان هم از اصلاح فیلم سر باز زده بودند. به واقع جنجال‌ها و بیانیه‌نویسی تهیه کننده فیلم بیش از آنکه متوجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم باشد، منازعه‌ای است که باید در دولت قبل حل و فصل می‌شده و حالا تهیه کننده، آن را بر سر سازمان سینمایی دولت جدید فرافکنی می‌کند. البته برخی تهیه‌کنندگان از جنجال رسانه‌ای برای دور زدن اصلاحات مدنظر و تبلیغ غیرمستقیم فیلم خود استفاده می‌کنند. با این حال همانگونه که در مقدمه ذکر شد، سیاست سازمان سینمایی به رسمیت شناختن مجوزهای صادر شده در دولت قبل است اما تهیه کننده فیلمی که حتی با سیاست‌های دولت قبل نیز قابل نمایش نبوده است، حال با متهم کردن وزارت ارشادی که چهار ماه است بر سر کار آمده به ضعف مدیریتی، زبان به تخریب و توهین گشوده است. نکته قابل تأمل آنکه تهیه کننده مورد نظر، نه از جمله سینماگران تازه کار بلکه از جمله سینماگران و تهیه‌کنندگان با سابقه است و قطعاً این اولین باری نیست که با روال‌های قانونی جهت اخذ پروانه نمایش عمومی مواجه می‌شود. اینکه در این برهه زمانی او از این حربه برای مطرح کردن فیلم خود استفاده می‌کند، تکرار همان شیوه‌ نخ‌نما شده‌ای است که تعداد معدودی از فیلمسازان در برهه‌های مختلف به آن متوسل می‌شوند.  مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی اخیراً اعلام کرد در جلسه‌ای با حضور تهیه‌کننده فیلم مذکور، این موضوع به ایشان ابلاغ شد که تا زمان انجام اصلاحات روی فیلم، نمایش آن از سوی سازمان سینمایی مورد پذیرش نیست، لذا تا انجام اصلاحات فیلم و بازبینی آن توسط شورای صدور پروانه نمایش، امکان اکران این فیلم وجود ندارد.پس برخلاف ادعای تهیه کننده، فیلم نه تنها توقیف نشده بلکه اراده سازمان سینمایی بر پخش آن است. جنجال‌های رسانه‌ای و شلوغ بازی در شأن تهیه کننده با سابقه سینما نیست و گرهی را که با دست گشوده می‌شود نمی‌توان و نباید با دندان گشود.