اُميكرون آمد

  توصيه رييس جمهور براي مراقبت در مقابل سويه جديد كرونا
گروه اجتماعي
به دنبال تاييد تست اولين مبتلاي اميكرون در كشور توسط انستيتو پاستور و بررسي دو نمونه مشكوك، صبح ديروز جلسه اضطراري با حضور وزير بهداشت و اعضاي كميته علمي مقابله با كرونا برگزار شد اما درحالي‌كه برخي اعضاي حاضر در اين جلسه، خواستار اعمال يك ماه قرنطينه در سراسر كشور، بازگشت محدوديت‌ها و تعطيلي مدارس و تمام واحدهاي آموزشي بودند، نتيجه اين جلسه، فقط به تذكر درباره ضرورت تسريع واكسيناسيون و لزوم تداوم استفاده از ماسك و رعايت فاصله  اجتماعي در اماكن عمومي ختم شد. 
بنا به اعلام رسمي وزارت بهداشت، مبتلاي اميكرون، يك فرد ساكن تهران بوده كه طي روزهاي گذشته، سفري به كشور امارات داشته و يك منبع آگاه به «اعتماد» خبر داد كه تست اين فرد روز پنجشنبه به انستيتو پاستور رسيده بود درحالي‌كه پيش‌بيني مي‌شود غير از اين فرد هم مبتلايان ديگري در كشور باشند كه آنها هم در همين روزهاي اخير مبتلاي سويه اميكرون شده‌اند اما به دليل ضعف توالي‌يابي در ايران، سرعت شناسايي مبتلايان اين سويه جديد چندان بالا نيست و بنابراين، شناسايي اولين مبتلا، احتمالا با تاخير انجام  شده  است. 
ديروز، محمد هاشمي؛ سرپرست مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت ضمن آنكه درباره برگزاري اين جلسه اضطراري با حضور وزير بهداشت و معاونان و مديران اين وزارتخانه از جمله معاون بهداشت، معاون توسعه مديريت و منابع، معاون تحقيقات و فناوري، معاون درمان، مشاور وزير بهداشت در امور بين‌الملل، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير، رييس انستيتو پاستور ايران، سرپرست مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات، مدير كل امور دارو، سرپرست مركز اطلاع‌رساني، مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد و رييس هيات امناي صرفه‌جويي ارزي در معالجه بيماران خبر داد، اعلام كرد كه در اين جلسه، مشاهده يك مورد سويه اُميكرون كرونا در ايران تاييد شد و گفت: «از سوي همه اعضا، در خصوص تدوين پروتكل‌هاي جديد بهداشتي بحث و تبادل نظر شد و اعضاي كميته نظرات ‌و پيشنهادهاي خود را جهت ارايه به ستاد ملي مقابله با كرونا مطرح كردند. نتايج جلسه درخصوص تمهيدات انديشيده‌شده جهت جلوگيري از شيوع سويه جديد در كشور متعاقبا اعلام و اطلاع‌رساني خواهد شد اما اعضاي جلسه به ضرورت استفاده از ماسك، تزريق واكسن به ويژه دريافت دز سوم واكسن اعلام‌شده و رعايت پروتكل‌هاي  بهداشتي تاكيد كردند.»
نتيجه نااميد‌كننده جلسه ديروز در حالي بود كه پيام طبرسي؛ عضو كميته علمي مقابله با كرونا، ديروز با تاكيد بر اينكه خطر اُميكرون جدي است و مي‌تواند ظرف ۱۷ روز كشور را درگير كند، گفته بود: «روز به‌ روز تعداد كشورهايي كه اميكرون در آنها شناسايي مي‌شود، افزايش پيدا مي‌كند. در كشور ما هم دور از ذهن نيست كه وارد شده باشد؛ زيرا بالاخره جلوي مرزها را نمي‌شود گرفت و هر روزه تعداد زيادي مسافر داريم كه از كشورهاي مختلف وارد كشورمان مي‌شوند. اگر اميكرون وارد شود، طي ۱۷ روز تبديل به سوش غالب مي‌شود كه اين سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز يك مورد اميكرون در كشور تشخيص دهيم، ممكن است تا ۱۷ روز ديگر كشور درگير اميكرون شود و نقشه آبي كشور ممكن است بلافاصله به يك نقشه قرمز تبديل شود. خطر درباره اميكرون جدي است زيرا همه جاي دنيا گرفتار شده و ما هم مستثني نيستيم. براي اُميكرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداريم، بلكه ۱۷ روز وقت داريم. اگر امروز شناسايي شده، ۱۷ روز ديگر با موج اميكرون مواجه خواهيم شد. اگر قرار است مرزي را ببنديم، محدوديت مي‌خواهيم ايجاد كنيم و... الان وقتش است. اين كمك به سلامت مردم است، اگر اميكرون شكل بگيرد با موجي كه ايجاد خواهد كرد، مجددا سيستم درماني و مردم درگير شده و مجبوريم بسياري  از كسب‌وكارها  را  ببنديم.»
طبق اعلام ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 27 تا 28 آذر، هزار و ۹۶۸ مبتلاي كوويد۱۹ در كشور شناسايي شده و ۵۰ بيمار هم فوت كرده‌اند، تعداد شهرهاي قرمز و نارنجي در كشور به صفر رسيده و ۵۳ شهر در وضعيت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعيت آبي قرار دارند. اما اخباري كه از استان‌ها مي‌رسد، اخبار خوبي نيست. مسوولان استاني در استان‌هاي تهران، اردبيل و گلستان از افزايش فوتي‌ها در هفته گذشته خبر داده‌اند علاوه بر آنكه در استان‌هاي بوشهر، اصفهان، خراسان رضوي، كرمانشاه، مازندران و سمنان هم آمار فوت اگرچه ثابت مانده ولي كاهش نداشته و درحالي‌كه هشدار اكيد روزهاي گذشته سازمان بهداشت جهاني اين بوده كه در حال حاضر، اميكرون در 89 كشور جهان شناسايي شده و هريك مورد ابتلاي اميكرون، در طول 48 ساعت، دوبرابر خواهد شد، سرعت سرايت اين جهش از ويروس كرونا، امروز يك خطر جدي براي ايران است به خصوص كه در حال حاضر، تمام فعاليت‌ها به حالت عادي بازگشته و تقريبا هيچ محدوديتي در قبال تجمعات وجود ندارد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در فاصله زماني ۱۷ تا ۲۴ آذرماه سال جاري، فقط در 7 استان آذربايجان غربي، زنجان، گيلان، همدان، مركزي، لرستان و هرمزگان، ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ۵۴ تا ۶۴ درصد بوده اما در ۱۴ استان، ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كه شامل استفاده از ماسك، خودداري از حضور در تجمعات، برگزار نكردن مهماني‌ها و مراسم آييني است، به ۳۹ تا ۴۴ درصد كاهش يافته است.