غرب به تحریم ادامه می‌دهد چون به دنبال فرابرجام است



سرویس سیاسی ـ
علی رغم رویکرد خائنانه مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای در مقصر جلوه دادن ایران و تبرئه غرب در ماجرای برجام، روزنامه زنجیره‌ای آرمان ملی روز پنجشنبه در اعترافی دیرهنگام نوشت: «طرف‌های غربی هنوز جدیت لازم را از خود نشان نداده‌اند و کماکان رویکرد عدم لغو حداکثری تحریم‌ها را دنبال می‌کنند.»


رویکرد تیم مذاکره‌کننده درست و اصولی است
در این مطلب آمده است: «تیم کامل مذاکره‌کننده ایران با شروع مجدد مذاکرات تاکنون با اختیارات کافی، هدف اصلی خود را لغو تمام تحریم‌ها اعلام کرده که به اعتقاد من رویکردی درست و اصولی است. این درخواست و مطالبه ایران چیز عجیبی نیست و در واقع تیم ایران درخواستی فراتر یا کمتر از متن برجام طلب نکرده است. درست هم همین است که بدون برآورده شدن تمام مفاد توافقنامه برجام، این توافقنامه برای مردم ایران، توافقنامه‌ای بی‌فایده است.»
در این یادداشت همچنین آمده است: «اگر آمریکا و اروپا می‌خواهند که برجام، احیا شود، باید ابتدا لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را تضمین کنند که خواسته‌ای منطقی و منطبق با مفاد برجام است. غربی‌ها همان‌طور که در مرگ برجام پیش‌قدم بودند طبیعتا باید در احیای آن نیز پیش‌قدم باشند و به تعهدات خود بازگردند تا مذاکرات هم بتواند به نتایج مطلوب برسد. اما با گذشت هفت دور از مذاکرات، غربی‌ها تاکنون اقدام امیدوارکننده‌ای انجام نداده‌اند و حتی فراتر از آن شاهد هستیم که همزمان با مذاکرات تحریم‌های جدیدی را هم علیه افراد و شرکت‌های ایرانی وضع می‌کنند. به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی هنوز جدیت لازم را از خود نشان نداده‌اند و کماکان رویکرد عدم لغو حداکثری تحریم‌ها را دنبال می‌کنند.»
نویسنده افزود: «ما به یاد داریم که جو بایدن از همان روزهای ابتدایی انتخابات آمریکا وعده بازگشت به برجام را داد و گفت که دولتش قصد دارد پس از بازگشت به این توافق، با متحدان اروپایی خود در یک جبهه قرار بگیرد و از این اقدام به‌عنوان زمینه‌ای برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن برجام استفاده کند. اما آنها که متهمان ردیف اول نابودی برجام هستند، وقت‌کشی، زیاده‌خواهی و اتهام‌پراکنی‌ علیه راهبرد لغو تمام تحریم‌ها که از سوی ایران ارائه شده است، را دنبال و تلاش می‌کنند با فریبکاری این راهبرد ایران را به‌ عنوان یک اقدام غیرسازنده به افکار عمومی معرفی کنند. غربی‌ها معتقدند که ورود منابع مالی به اقتصاد ایران، قدرت ایران را در منطقه‌ بالا می‌برد و دیگر ایران از مذاکرات بعدی بی‌نیاز می‌شود به همین خاطر با راهبرد ایران مخالفت می‌کنند. آنها از این طریق می‌خواهند راه را برای یک فرابرجام بازنگه دارند و به‌عبارتی غرب تنها با تکیه‌ براین رویکرد است که می‌تواند دیگر موضوعات مدنظر خود با ایران را در فرصت‌های مناسب و در اشکال دیگری از مذاکرات، مطرح کند.»
هدف اصلاح‌طلبان از مذاکرات، پیروزی در انتخابات بود
روزنامه شرق در گزارشی کوتاه آورده است: «[بیژن نوباوه] نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس حامی تیم مذاکره‌کننده است، گفت: «وقتی حاکمیت مذاکره را می‌پذیرد مجلس هم تابع همه مواضع جمهوری اسلامی است. بزرگ‌ترین خدمت مجلس به تیم مذاکره‌کننده تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بود که باعث شد ایران دست برتر را در این مذاکرات داشته باشد.»
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: «سخنان تازه نوباوه در حالی بیان می‌شود که این پرسش وجود دارد که آیا مذاکرات در دوره روحانی تصمیم حاکمیت نبود؟ و آیا محمدجواد ظریف و تیم دیپلماسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرخود به مذاکره با 1+5 می‌رفتند که او در آن زمان بر همراهی مجلس با تصمیم حاکمیت تأکید نمی‌کرد؟ یا شاید مسئله چیز دیگری باشد و آن ضرورت به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و اجرائی‌شدن برجام در دولت همسو با اصولگرایان است.»
آیا واقعا روزنامه‌های اصلاح‌طلب تفاوت بسیار زیاد تیم مذاکره‌کننده جدید را با تیم مذاکره‌کننده دولت قبل نمی‌دانند؟! در همین روزنامه شرق و در یکی – دو ماه اخیر بارها به این تفاوت‌ها اشاره شده است. دقت تیم جدید بر تامین منافع ملت و بستن راه بدعهدی غرب یکی از این تفاوت‌هاست اما تیم قبلی گویا برایش صرفا انعقاد یک توافق مهم بود و نه بهره‌مندی ملت ایران.
درباره ادعای شرق پیرامون بیژن نوباوه نیز باید گفت که نوباوه و دیگر منتقدان برجام در دولت قبل با شیوه و منش تیم مذاکره‌کننده و برجامی که ماحصل آن شیوه و منش بود مخالف بودند. همان برجامی که دستاوردش برای کشورمان «تقریبا هیچ» بود.
درباره این سطر گزارش که نوشته «شاید مسئله چیز دیگری باشد و آن ضرورت به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و اجرائی‌شدن برجام در دولت همسو با اصولگرایان است.» باید گفت که اتهام سوءاستفاده حزبی و جناحی از مذاکرات برجام شایسته کسانی است که به غرب گرا می‌دادند که اگر توافق نشود برنده انتخابات رقیب ما خواهد بود. برای نمونه محمدجواد ظریف شهریورماه 1393 وقتی در‌اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا سخنرانی کرد در پاسخ به سؤالی گفت: «بی‌تردید، همین‌طور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!»
کنترل تورم در دولت نوپای رئیسی
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارش اقتصادی خود نوشت: «گزارش مركز آمار از تورم آذرماه نشان مي‌دهد كه تورم‌هاي ماهانه، سالانه و نقطه‌اي كشور كاهش يافته است. اين كاهش همه كالاها اعم از خوراكي و غير خوراكي را شامل مي‌شد.»
این روزنامه با تاکید بر اینکه «تازه‌ترين گزارش مركز آمار بيانگر ادامه‌دار بودن روند كاهشي تورم در سال جاري است» نوشت: «با استناد به تازه‌ترين گزارش مركز آمار، تورم سالانه43.4، نقطه‌اي 35.2 و ماهانه 1.7درصد در ماه گذشته بوده است. در اين بين تورم سالانه گروه خوراكي كه مهم‌ترين گروه به خصوص براي دهك‌هاي هزينه‌اي پايين است، در آذر كاهشي 1.8 واحد درصدي داشته و به 57.8 درصد رسيده است. كاهش تورم نقطه‌اي در اين گروه از كالاها بيشتر و حدود 5 واحد درصد بوده؛ بنابراين تورم نقطه‌اي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها به 41.5 درصد تنزل داشته است.»