«ابتکار» میزان تاثیر تصمیمات حمایتی دولت از بازار سرمایه را بررسی کرد رشد شاخص زیر سایه 10 فرمان

کیمیا نجفی
بازار سرمایه هفته جدید را صعودی آغاز کرد به طوری که شاخص کل بورس بیش از ۲۶ هزار واحد افزایش یافت. به گونه‌ای که شاخص کل بورس روز شنبه با ۲۶ هزار و ۵۱۱ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴ هزار و ۱۵۶ واحد افزایش یافت و رقم ۳۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد را ثبت کرد.
پس از افت‌های پی در پی شاخص بورس، بازار بلاخره رنگ سبز را به خود دید در این میان برخی از کارشناسان علت رشدهای اخیر شاخص را تصویب ده فرمان کمک به بازار در ستاد اقتصادی دولت می‌دانند. به گفته آنها بسته پیشنهادی که برای حمایت از بازار بورس تصویب شده بیانگر اراده جدی دولت برای ایجاد امید و تعادل در بازار است به همین بازار بورس به این ده فرمان واکنش مثبت نشان داده و خبر این حمایت در چند روز اخیر شاخص را سبز پوش کرده است. یوسف امین‌‌داور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی به تاثیر تصمیمات دولت برای حمایت از بازار بورس اشاره کرده و در این‌باره گفته است: «برخی از بندهای این بسته در صورت اجرا تاثیرات بسیار مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت. بنابراین اگر مواردی که در این بسته ۱۰‌بندی آمده به درستی اجرا شود اثر مثبت روی بازار خواهد داشت. البته آنچه از شواهد پیداست به نظر می‌‌رسد که قصد جدی برای اجرای این بسته وجود دارد و همین مسئله جای امیدواری دارد. البته باید بر این نکته نیز تاکید داشت که تا این بسته در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان ملت نرسد و در لایحه بودجه منظور نشود نمی‌توان قطعی نظر داد، بنابراین باید منتظر تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم ماند. اما خبری که از تصویب این بسته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به بیرون آمد مثبت بود و برخی از ترس‌‌های اهالی بازار را از بین برد.»
نگاه مثبت کارشناسان به ده فرمان حمایت از بورس در حالی است که گروهی هم معتقدند این بسته ناکارآمد بوده و نمی‌تواند امید را به بازار بازگرداند. سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز پس از بررسی این 10 فرمان در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: «بازار سرمایه قبلا هم از این فرمان‌ها داشته است. در اردیبهشت امسال هم دهنوی مشابه این موارد را اعلام کرد اما خیلی به بازار کمک نکرد. درآمد صادرکننده‌ها همچنان نامشخص است و تکلیف مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها هم هنوز مشخص نیست. هر چقدر به سمت شفاف‌سازی نکات مبهم برویم تکلیف بازار هم مشخص می‌شود.»


تصمیمات در راستای حمایت از بازار است
شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر ده فرمان بر بازار به «ابتکار» گفت: در خصوص 10 فرمان به جز یکی دو مورد که کاملا شفاف و تعیین تکلیف نشده است سایر موارد آن
در راستای حمایت از بازار خواهد بود و نکته مهم این است که اگر ده فرمان را به درستی و به همین کیفیتی که وزیر اقتصاد گفته است اجرا شود قطعاً از بازار حمایت می‌‌شود.
وی با اشاره به رشد اخیر بازار افزود: رشد اخیر شاخص بورس صرفاً به خاطر انتشار خبر ده فرمان نبوده است. رشد بازار به این دلیل بود که بازار به شدت پایین آمده بود در شرایط فعلی بسیاری از سرمایه ارزنده بودند و اگر این شرایط همچنان برقرار باشد می‌توان به ادامه رشد شاخص امیدوار بود.
این کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازار ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت وضعیت بازار اکنون قابل پیش‌بینی نیست اما اگر پارامترهای کنونی در بازار برقرار باشند، دولت هزینه جدیدی به بازار سرمایه تحمیل نکند و دخالت جدی در نرخ‌ها صورت نگیرد به نظر می‌رسد بازار نه خیلی گران و نه خیلی ارزان باشد. آن چیزی که ما شاهد هستیم بازار به شدت دولتی بوده و با دستورالعمل‌ها و قیمت‌گذاری‌های دولتی شدیداً بر روی بازار اثر می‌گذارد بنابراین پیش‌بینی و ارزیابی بازار کار دشواری است.
10 فرمان نقطه شروع بازار
عباسعلی حقانی‌نسب نیز اجرای ده فرمان را دارای پیامدهای مثبت برای بازار دانست و در این باره به «ابتکار» گفت: صحبت از ۱۰ فرمان برای حمایت، نقطه شروعی بود تا بازار به آن توجه کند و کمی شرایط آرام شود. به هرحال مواردی که باعث ابهام سرمایه‌گذاران بود، یک بخشی از آن در قالب این ده فرمان تعدیل شد و با این 10 فرمان یک امتیازات کوچکی برای بازار قائل شدند. بنابراین من این ده فرمان را بی‌تاثیر در بازار نمی‌بینم.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه هنوز به آن جایگاهی که اعتماد سرمایه‌گذاران ‌را جذب کنند برنگشته است هرچند که بازار در روزهای اخیر رشدهایی را تجربه کرده اما هنوز هم از وضعیت متعادلی برخوردار نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بازار در ماه‌های آتی و در کوتاه‌مدت رشد خواهد کرد یا خیر. البته بازار قابلیت این را دارد که در یک بازه زمانی طولانی رشدهای خوبی را تجربه کند اما در کوتاه‌مدت نمی‌توان به طور قطعی اظهارنظر کرد که وضعیت بازار چگونه خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: قطعاً ما در این در 10 فرمان نقطه ضعفی نمی‌بینیم چون این فرمان‌ها با هدف حمایت از بازار سرمایه صادر شده بنابراین این حمایت هم به نفع بازار و هم به نفع اقتصاد خواهد بود.
وی افزود: با وجود نکات مثبت این موضوع، مسائل اصلی و حیاتی آنچنان در این ده فرمند دیده نشده است. بدون شک این ده فرمان دارای نقاط مثبت است اما مسائل اشاره شده جزئی بوده هر چند که با اجرای این ده فرمان از بازار حمایت می‌شود اما دز حمایت‌ها پایین خواهد بود و آنقدر نمی‌تواند بازار سرمایه را حرکت بدهد و آن اعتماد از دست رفته را ترمیم کند.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رزمایش پیامبر اعظم‌(ع) بازدارندگی فعال با تکیه بر توان داخلی شهاب زمانی احیای برجام؛ از اعتمادسازی تا مذاکره مستقیم یک کارشناس صنعت خودرو: منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید چرا در سال‌های اخیر از کیفیت ویژه برنامه‌های مناسبتی صدا و سیما کاسته شده است؟ بلای بی‌برنامگی به جان ویژه‌برنامه‌ها روایتی از حکم‌های سرنوشت‌ساز در فوتبال ایران طعم تلخ محرومیت از 1307 تا 1400 کفگیر کدام کشورها به ته دیگ خورده است؟ شوک تورمی در جهان به نفع ایران «ابتکار» میزان تاثیر تصمیمات حمایتی دولت از بازار سرمایه را بررسی کرد رشد شاخص زیر سایه 10 فرمان تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا پرتاب شد مغازه ها آماده واگذاری به کسبه شد جان دوباره پلاسکو در چهارراه استانبول جلسه مخبر با اعضای هیئت رئیسه اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف تقدیر رئیس جمهوری از برگزاری موفق رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ هرگونه تحرک خصمانه دشمنان با پاسخ قاطع نیروهای مسلح ایران مواجه خواهد شد مذاکرات احیای برجام آیا آمریکا همان مسیر شکست خوردهی کره شمالی را در ارتباط با ایران می ر ود؟ هییٔت مذاکرهکننده ایران دوشنبه وارد وین میشود