پول نفت به حساب ایران واریز شود

احیای برجام به زبان ساده از قول وزیر امور خارجه پول نفت به حساب ایران واریز شود روز گذشته در وین دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز به کار کرد. در تهران حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، تصویر کاملا ملموسی از احیای برجام ارائه کرد. او گفت: «ما باید به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به‌آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و بتوانیم به‌طور کامل از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شویم».
امیرعبداللهیان در حاشیه پنجمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با بحث مذاکرات وین و موضوع تضمین و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات از سوی طرف‌های مقابل و پیگیری این موضوع از سوی ایران گفت: امروز (دوشنبه) دور جدید مذاکرات وین شروع می‌شود و ازجمله موضوعاتی که در دستور کار ما و طرف‌های مقابل قرار دارد، بحث تضمین و راستی‌آزمایی است. او با اشاره به دور هفتم مذاکرات وین و رسیدن طرفین به یک سند مشترک برای گفت‌وگو گفت: بر اساس گفت‌وگوهایی که انجام شد، ما به یک سند جدید رسیدیم و مذاکرات حول این سند مشترک برگزار می‌شود. در واقع ما امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آنها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم، در دو موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها؛ یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ را کنار گذاشتیم و به سند جدید و مشترکی رسیدیم. ازجمله موضوعاتی که در مذاکرات جاری مورد توجه ماست، مسئله تضمین و راستی‌آزمایی است. او گفت: برای ما مهم‌ترین مسئله ذیل واژه‌ها و موضوعات این است که به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به‌آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول آن به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما به‌طور‌ کامل بتوانیم از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شویم.
ایرانیان خارج از  کشور، از چهارشنبه اطلاعات خود را بارگذاری کنند
امیرعبداللهیان در این کنفرانس علاوه بر نگاهی به موضوع مهاجرت ایرانیان در دوره‌های مختلف، به موضوع فعلی ایرانیان خارج از کشور نیز پرداخت.


او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات شما مبنی بر اینکه قرار است سامانه‌ای برای استعلام ایرانیان خارج از کشور برای ورود به کشور در سایت میخک ایجاد شود، در این ارتباط وضعیت هنرمندانی که از سال‌ها قبل به خارج از کشور رفته‌اند چگونه است و آیا این موضوع شامل آنها هم می‌شود، گفت: «برای سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران ما در ذیل سایت میخک وزارت خارجه که خدمات کنسولی ارائه می‌کند، محیطی را فراهم کرده‌ایم که از روز چهارشنبه هم‌زمان با برگزاری نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بارگذاری می‌شود و از این طریق ایرانیان خارج از کشور می‌توانند بدون هیچ مشکلی اطلاعات اولیه خود را وارد کنند و از ما برای ورود به کشور استعلام بگیرند. ما درخواست آنها را با استعلام از قوه قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط امنیتی مورد بررسی قرار می‌دهیم و به درخواست بررسی آنها رسیدگی می‌کنیم و به آنها اطلاع می‌دهیم که برای سفر به ایران با مسائل و مشکلی روبه‌رو نیستند. البته بر این موضوع نیز تأکید می‌شود که آنها در مدت اقامتشان در ایران باید تمام مقررات و قوانین را رعایت کنند. طبق توضیحاتی که در سایت میخک آمده است».
امیرعبداللهیان در این بخش از سخنرانی‌اش گفت که امروز، سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل در سیاست خارجی خود تکیه و توجه عمیق دارد: «همکاری با حوزه همسایگان ایران و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی». دقت در این دو معنا متضمن این نکته است که ایران پس از یک سده جدایی از مناطق پیرامونی خود، این نوبت مصمم است باب همکاری‌های درون‌منطقه‌ای را بگشاید. در این مسیر شبکه جامعه ایرانیان فرامرزی نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند؛ نقشی که کاملا منطبق با کارکرد جوامع مهاجر یا به کوچ‌ رانده‌شده از ایران است. وزارت امور خارجه، بدون تبعیض و تعصب و با دستانی گشوده آماده ارائه تسهیلات به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های تجاری، صنعتی، مالی و بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌ای در جغرافیای همسایگان و در قلب جهانِ هم‌پیوند منطقه است. اولویت‌بخشیدن به افزایش سطح تماس‌های فرهنگی و تبادلات اجتماعی در برنامه دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در ماه‌های آینده با ابتکاراتی تازه و خلاقانه نیز یکی دیگر از سیاست‌هایی خواهد بود که مقرر است در اسرع وقت و با نگاهی همه‌شمول در همراهی با جامعه ایرانیان خارج از کشور در دستور کار همکاران این‌جانب قرار گیرد. در کنار این نگاه فراگیر، آنچه بی‌نهایت مهم و اثرگذار است، مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:
- ارائه خدمات و تسهیلات کنسولی
- تضمین آمدوشدهای پیوسته و بدون دغدغه
- تحول در قوانین تابعیت برای فرزندان متولد از مادر ایرانی در رایزنی با مجلس شورای اسلامی
- تسهیل ارائه خدمات مالی ـ بانکی به جامعه ایرانیان دور از وطن
- حل‌وفصل مشکلات و دعاوی حقوقی از طریق سامانه‌های امن ارتباطی.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه و دولت برای جلب سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان خارج از کشور گفت: ما اولین وظیفه خود در دولت سیزدهم در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور را ارائه تسهیلات از‌جمله تسهیلات کنسولی به‌صورت روان و آرام به آنها می‌دانیم. در جریان سفر به نیویورک و چند کشور دیگر متوجه شدیم یکی از مشکلات ایرانیان کارت ملی است. اینکه برای فرزندان آنها که به ۱۵ سال رسیده‌اند، کارت ملی با تأخیر صادر شده یا برای آنها صادر نشده است و کارهای اداری فرزندان آنها با توجه به نداشتن کارت ملی با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
او با تأکید بر اینکه ارائه تسهیلات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور را از وظایف اصلی خود می‌دانیم، ادامه داد: با ارائه این تسهیلات رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور آسان‌تر می‌شود.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: در دولت در حال بازنگری قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری در داخل کشور برای خارجی‌ها و ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور در این زمینه هستیم تا آنها بتوانند از فرصت سرمایه‌گذاری در سرزمین مادری خود بهره‌مند شوند.