افزایش عدالت یا افزایش گرانی؟

آفتاب یزد - گروه شبکه: مدتی است که در رسانه‌ها صحبت از طرح جدید بنزینی دولت است. طرحی که می‌گوید سهمیه بنزین به جای اختصاص یافتن به وسایل نقلیه، به افراد اختصاص می‌یابد. در حقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند. به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و دریافت‌کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند. این طرح قرار است به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش آغاز شود. حال جدا از مباحث کارشناسی این طرح که آیا مفید است یا خیر، در فضای مجازی طرح «بنزین برای همه» دیدگاه‌های موافق و مخالفی داشته است که در زیر می‌آید.
> سود آن برای مردم است
افرادی که عقیده دارند این طرح، طرح خوبی است، نوشته اند: «در این طرح هر کسی میتواند اعتبار پولی بنزین خودش را با قیمت جهانی یا حقیقی آن دریافت کند و نه با قیمت سهمیه‌ای و یا یارانه‌ای آن»، «یکی از خروجی‌های این طرح می‌تواند بالا رفتن ارزش پول ملی باشد»، «هدف از این طرح این است که یارانه پنهان که درصد بیشتر آن را طبقات مرفه و پرمصرف جامعه می‌برند به طور عادلانه توزیع شود بنابراین افزایش نقدینگی نیست و به نظر میرسد که باعث گرانی هم نشود ولی شاید با ایجاد کارهای روانی در جامعه این اتفاق بیفتد چرا که دیگر خیلی‌ها آن سود کلان گذشته را که مثلا از قاچاق می‌بردند دیگر نمی‌برند و از طرف دیگر مردم به صرفه جویی تشویق می‌شوند تا اینکه بنزین بیشتری را برای خودشان در کارتشان ذخیره نمایند و یا آنکه معادل پولی بیشتری از آن را برای خودشان دریافت نمایند و از دیگر سو قاچاق بنزین جمع میشود و دولت با صادرات آن ارزآوری بیشتری برای بیت المال می‌تواند به ارمغان بیاورد که باعث بالا رفتن ارزش پول ملی شده و سود آن برای همه ملت باشد»، «کلیت طرح خوب است و کلا حذف کلی یارانه‌ها و پرداخت کامل آن‌ها به ملت بخصوص دهک‌های پایین بسیار عاقلانه و ضد فساد و ضد بی‌عدالتی است، فقط درست و کامل مبالغ حاصل از آزادسازی را به خود ملت و دهک‌های پایین پرداخت کنید، ۱۵لیتر برای هر نفر خیلی کم است»، «طرح بسیار خوبی هست، ولی با توزیع یارانه، تورم باز بیشتر می‌شود بهتر است صرفه جویی حاصله را صرف بهداشت و درمان ملت کنید طوری که مراجعه و درمان در کلیه بیمارستان‌ها کلا رایگان شود و همچنین آموزش کاملا رایگان طبق قانون اساسی».
> به نفع مردم نیست


اما افرادی که عقیده دارند با این طرح بر تورم و گرانی‌ها افزوده خواهد شد، گفته اند: «دولت میگه من پول بنزین رو واریز میکنم به حساب مردم بدون اینکه قیمت بنزین رو افزایش بدم اگه اینجوری باشه عالیه اما شک نکنید که اینجوری نیست. پول بنزین رو واریز میکنن به حساب ملت از اون‌ور قیمت بنزین رو افزایش میدن مردم نهایتا با اون پول بنزین میتونن هزینه سوخت خودروشون رو پرداخت کنن و باید هزینه تورمی رو که افزایش قیمت بنزین ایجاد میکنه از جیب مبارک بدن. همه اینا به کنار تاریخ ثابت کرده اینا هیچ برنامه ریزی‌ای رو به نفع ملت انجام نمیدن»، «این طرح اصلا به درد نمیخوره، دولت باید بیشتر به فکر مردم باشه ۱۵ لیتر چیه؟ این جور باشه مردم اصلا مسافرت نمیتونن برن، اینجور باشه کسی که دوتا ماشین داره خودش و همسرش شاغلن، به زور به‌اندازه یه ماشین شارژ میشه، واقعا شرایط زندگی سخت‌تر میشه، همه اونقدر قسط دارن که بنزین آزاد نمیشه زد»، «با این کار قیمت بنزین بطور غیر مستقیم افزایش پیدا میکنه که ادامه آن گرانی بیشتر و پایین‌تر اومدن قدرت خرید مردم هست دولت باید فکر راه چاره باشه نه اینکه تا به مشکلی میخوره بخواد از جیب مردم اونم با گرون کردن برداره»، «با این کار، کرایه حمل و نقل بار هم بیشتر میشه و قیمت کالاها بالاتر میره و گرونی و تورم بیشتر رو به دنبال داره. واقعا مسئولین به دنبال بهبود معیشت مردم هستند یا فشار بیشتر به مردم؟»، «تا وقتی که به جای حل کردن ریشه‌ای مشکلات اقتصادی دنبال کارهای بی‌نتیجه‌ای مثل سهمیه بنزین باشیم هیچ مشکلی از مردم حل نمیشه. این طرح هم مثل پرداخت یارانه کمترین تاثیر رو روی معیشت مردم خواهد داشت. پانزده لیتر بنزین برای ماشین‌های تولید وطنی در حد جوک میمونه»، «با این ترفند صد در صد مشخصه قصد افزایش قیمت هزاران کالا و اجناس و چه بسا گرونی بنزین نرخ آزاد به بیش از
۳۰۰۰ تومان رو دارید».