برخورد صریح و بدون تعارف رئیس دستگاه قضا با یک تخلف

رئیس قوه قضائیه در مواجهه با رویه‌عدم ارجاع پرونده‌ها در روزهای پایانی ماه در دادسرای ویژه جرایم کارکنان دولت به بهانه اصلاح «آمار»،این رفتار را «فساد» و «آمارسازی» توصیف کرد و دستور داد در صورت تکرار، فرد مسئول برکنار شود
آفتاب یزد - نیره ساری: بعضی نوشتند
« کل کل عجیب کارمند با رئیس دستگاه قضا» و بعضی نوشتند «مواجهه صریح و بدون تعارف رئیس دستگاه قضا با یک تخلف اداری» اما هرچه بود سازنده و مثل بسیاری از اقدامات دستگاه قضائی امیدوارانه بود.
مواجهه صریح و بدون تعارف حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه با یک تخلف اداری در جریان بازدید از دادسرای ویژه کارکنان دولت با استقبال مواجه شد.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح روز چهارشنبه - ۸ دی - در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضائی، از دادسرای کارکنان دولت (ناحیه ۲۸ تهران) بازدید
به عمل آورد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضائی به مردم و مراجعان در این دادسرا قرار گرفت.
رئیس عدلیه در جریان این بازدید، در بخش‌های مختلف دادسرای کارکنان دولت اعم از شعب اجرای احکام، شعب بازپرسی، واحد اظهار نظر و سالن ملاقات مردمی مسئولان دادسرای مربوطه حضور یافت و ضمن مطالعه موردی برخی پرونده‌ها و طرح سوالاتی در خصوص آن ها، با مسئولان بخش‌های بازدیدشده به صورت چهره به چهره به گفتگو پرداخت.
رئیس قوه قضائیه حین بازدید از بخش‌ها و واحدهای مختلف دادسرای کارکنان دولت، از مسئولان و متصدیان مربوطه در خصوص فرآیند رسیدگی، موجودی و نوع پرونده ها، سوالاتی را مطرح کرد و توصیه‌هایی را خطاب به آن‌ها پیرامون ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان بیان داشت.
نظارت ویژه بر واحدهای اجرای احکام در زمره توصیه‌ها و دستورات مستمر حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مقامات و مسئولان قضائی است؛ در همین راستا رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید از دادسرای کارکنان دولت، در حین حضور در شعب اجرای احکام این دادسرا، با تاکید مجدد بر نظارت مستمر بر واحدهای اجرای احکام تصریح کرد: واحد اجرای احکام بخشی است که تلاش‌های صورت گرفته در دادسرا، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی را به ثمر می‌نشاند لذا باید از هرگونه تاخیر در اجرای احکام اجتناب شود.
رئیس قوه قضائیه در بخشی از بازدید خود از شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، دلایل تفاوت موجودی پرونده‌ها در برخی شعب نسبت به شعب دیگر را جویا شد و به مسئولان مربوطه در خصوص راکد ماندن پرونده‌ها و عدم ارجاع به موقع آن‌ها به شعب بازپرسی تذکر داد و ضمن برحذر داشتن مسئولان دادسرای کارکنان دولت از نگهداری و عدم ارجاع غیرموجه و بی‌دلیل پرونده ها، این امر را از مظاهر فساد دانست.
در همین راستا در جریان بازدید زمانی که رئیس عدلیه متوجه شد در مواردی‌عدم توازن در ارجاع پرونده‌ها به شعب مختلف بازپرسی کارکنان دولت وجود دارد ضمن تذکر به دادستان تهران دستور داد چنانچه رویه ارجاع پرونده‌ها در شعب بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تا یک ماه دیگر اصلاح نشود، نسبت به برخورد قانونی با مسئول مربوطه این بخش اقدام مقتضی به عمل آید.
یکی دیگر از توصیه‌ها و تاکیدات رئیس دستگاه قضا به مسئولان دادسرای کارکنان دولت و به‌ویژه دادستان تهران، جلوگیری از هرگونه اخلال در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های حجیم به واسطه جابجایی پرونده‌ها از یک شعبه قضائی به شعبه دیگر بود.
نکته جالب در بازدید این بود که رئیس عدلیه پای درد دل یکی از مسئولان نشست که ۴ شبانه روز به منزل نرفته است. این کارمند قضائی برای بررسی پرونده‌ها در دادسرا می‌ماند تا در روند تحقیقات و رسیدگی‌ها تسریع شود.
گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در طی ۱۸۱ روز مسئولیتش در قوه قضائیه، از دادگستری شهرستان قدس، دادسرا و دادگستری شهرستان قرچک، مجتمع قضائی قدس تهران، دادسرا و دادگستری شهرری و همچنین شعب کشیک دادسراهای نواحی
۳، ۱۶، ۲۷ و ۳۴ تهران بازدید کرده که از ظواهر امر مشخص است این بازدیدهای سرزده از مراجع قضائی ادامه دارد.