در جهان مدرن تفکر سیلویی هم جواب نمی‌دهد

در جهان مدرن، در جهانی که در آن وابستگی متقابل اصل است و جهان مانند زنجیر به هم وصل شده‌اند و هفت میلیارد انسان مانند سرنشینان یک کشتی تفریحی هستند، و کشتی‌ها و قایق‌هایی متصل به هم، در تفکر سیلویی شما با انباشت دانش روبه‌رو هستید اما این انباشت دانش نمی‌تواند بسیاری از معضلات جهان پیچیده امروز را شناسایی کند.
مثلا عدم پیش بینی بحران سال ۲۰۰۸ توسط اقتصاددانان از همین بود و یا بحرانی که با آن امروز تحت عنوان کووید-۱۹ روبه‌رو هستیم.
اما در ایران امروز ما حتی به درجه همان انباشت تجربیات گذشته هم نرسیده‌ایم، با هر تغییری شاهد از نو اختراع شدن طرح‌ها هستیم و این یعنی حتی انباشت تجربه و علم و دانش به دست آمده نیز برایمان بی‌اهمیت است.
اما دیگر این روش که هیچ، حتی تفکر سیلویی هم جواب نمی دهد.


شما همین طرح های رنگ و وارنگ برای بنزین را ببینید و یا ارز۴۲۰۰!
هرکسی از دریچه کوچک خود می‌نگرد و ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن را نادیده می‌گیرد. طرح‌هایی که باید ابعاد اقتصادی آن از سوی اقتصاددانان مستقل بررسی شود و جامعه شناسان نظر دهند و با یک جامعیت اقدام شود. ما شاهد رویکردهایی سریع، شتابزده و بی‌برنامه بوده و هستیم.
در تفکر مدرن و مبتنی بر رویکرد بین رشته‌ای تصمیم اینکه ابتدا واکسن وارد کنیم و هم زمان به دنبال ساخت هم برویم و جامعه را ‌دو قطبی نکنیم و بدان در این شرایط آرامش دهیم، ناگهان خود تبدیل به بحران روی بحران می‌شود، چرا؟ هرکسی از زاویه نگاه محدود خود به رویدادها می نگرد و هیچ پیوست جامعه شناسانه، اقتصادی و روانشناسی روی تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد.
جهان پرشتاب از تفکر سیلویی فاصله می‌گیرد و می‌رود به سمت تفکراتی با پیچیدگی بالاتر و این روند تاثیرات نمایی زیادی بر جهان خواهد گذاشت و کشورهایی که این اصل را درنیابند با سرعتی بیشتر عقب خواهند افتاد.
سایر اخبار این روزنامه
با کدام رامبد جوان طرف هستیم؟ عصر آدم‌های خاکستری در جهان مدرن تفکر سیلویی هم جواب نمی‌دهد مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد هشدار کاهش مصرف «گوشت و شیر» در دهک‌های پایین درآمدی بررسی حواشی و متن «مذاکرات وین» کفه ترازو مذاکره، سنگین به سمت توافق قیمت دارو در سامانه‌ها یکسان نیست آوار نسخه‌نویسی الکترونیک بر سر داروخانه‌ها رشد اقتصادی 8 درصد با رفع تحریم‌ها محقق می‌شود سایه سیگنال‌های مثبت از وین بر سر اقتصاد رهبر انقلاب: حاج قاسم ثابت کرد که می‌توان ملی‌ترین و در عین حال امتی‌ترین بود به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی صورت گرفت تجمع میلیونی در بغداد به یاد سرداران دل‌ها سخنگوی سپاه: دشمنان پیام رزمایش پیامبر اعظم را به خوبی دریافت کردند نیویورکر: موشک‌ کروز ایران توازن قدرت را در سراسر خلیج‌ فارس تغییر داده است طاهر جمشیدزاده کرونا، امنیت غذایی و کمک های مومنانه رسانه آمریکایی ان.پی.آر: اروپایی‌ها برای نخستین بار از پیشرفت در مذاکرات وین سخن گفتند تاکید لاوروف بر ضرورت توجه آمریکا به مطالبات روسیه