تهرانی‌ها در طرح مسکن دولت‌ با ۱۵۰ میلیون تومان صاحب خانه می‌شوند

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی شنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۱۸ درصد که شورای عالی پول و اعتبار برای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته خودش یک مزیت است. نکته دیگر اینکه تسهیلات ۲۰ ساله است. امروز اگر یک نفر این وام ۱۸ درصد را دریافت کند و به طور مثال پنج میلیون تومان بپردازد با توجه به تورم کشور ما تا ۱۵ سال آینده پرداخت اقساط ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی نیست.
وی افزود: ممکن است کسی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند در ۲۰ سال آینده ۱.۵ میلیارد تومان پس بدهد ولی اقساط حتما پلکانی خواهد بود.
وزیر راه و شهر‌سازی درباره رقم آورده متقاضیان نیز تأکید کرد: فکر می‌کنم کسی که در تهران زندگی می‌کند اگر ۱۵۰ میلیون تومان بیاورد صاحب خانه می‌شود. البته هنوزعدد دقیقی تعیین نشده ولی پیش‌بینی‌های اولیه این است که تا همین حد باشد.
قاسمی یادآور شد: زمین این طرح مجانی است، قیمت پروانه ساخت ارزان است و سهم نظام مهندسی کمتر خواهد بود. کسی که می‌خواهد مسکن بسازد باید ۴۰ میلیون تومان مالیات بدهد که در نهضت ملی مسکن فقط یک میلیون تومان است و ۳۹ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود.


شروع اقساط
۲ سال بعد از تحویل واحد
وزیر راه و شهر‌سازی در ادامه تصریح کرد: کسانی که امروز ثبت‌نام می‌کنند قسطشان دو سال پس از تحویل واحد شروع می‌شود. یعنی دو سال آینده مبلغ چهار یا پنج میلیون تومان یا هر عدد دیگری که هنوز تعیین نشده اقساط بالایی نخواهد بود.
قاسمی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن با استفاده از تجربه مسکن مهر به صورت متقاضی محور، کار را با اسم و مشخصات افراد شروع کردیم. نکته دیگر اینکه ما در نهضت ملی مسکن، فقط مسکن‌‌سازی نمی‌کنیم بلکه شهر‌سازی می‌کنیم. این خیلی مهم است در جاهایی مردم اسکان پیدا کنند که دارای زیرساخت‌ها و روبناهای شهری مثل مدرسه و درمانگاه باشد. وزیر راه و شهر‌سازی خاطرنشان کرد: ساخت مسکن بیش از یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد. ما برای اینکه به زمان‌بندی چهار سال برسیم در نظر داریم در دو سال اول دو میلیون واحد بسازیم و در گام دوم دو میلیون واحد را شروع کنیم. تا پایان سال جاری حدود ۸۰۰ هزار واحد شروع می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به این شائبه که هرازگاهی نسبت به ماندن یا نماندن او صحبت‌هایی شنیده می‌شود بیان کرد: جواب این موضوع را باید از آنها که آن را مطرح می‌کنند بپرسید. ما که داریم کار می‌کنیم، از آنها باید بپرسید این سؤالات را از کجا آورده‌اند.