حاج قاسم روح‌ مقاومت را به منطقه دمید

گفت‌و‌گو: مختار حداد
ترجمه: موناسادات خواسته
به‌مناسبت سالگرد شهادت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس روزنامه ایران در گفت‌و‌گویی با رئیس دولت نجات ملی یمن «دکتر عبدالعزیز صالح بن حبتور» درباره شخصیت و جایگاه این شهیدان بزرگوار انجام داده است که در ادامه می‌خوانید؛
نگاه و نظر شما در رابطه با شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس چگونه است؟


شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس پدیده بی‌سابقه و قهرمانانه‌ای را در زمان کنونی رقم زدند، آنگونه که از لحظات ابتدایی، تسلیم و سرفرود آوردن در برابر برنامه صهیونیستی امریکایی خبیثانه را رد کردند، برنامه‌ای که به‌دنبال تسلط بر مناطق عربی و اسلامی بود. آن دو شهید که رحمت خداوند بر آنان باد از جمله دسته اولی در منطقه بودند که خطر این برنامه سیاسی صهیونیستی را درک کردند، برنامه‌ای که از طریق آن به‌دنبال تحت سلطه در آوردن جوامع اسلامی و غرق کردنشان در ترس و رعب و وحشت بودند تا در برابر این برنامه صهیونیستی امریکایی سر تسلیم فرود آورند و در نتیجه منطقه تبدیل به صحنه‌ای شود برای پیاده کردن برنامه سلطه گری و حصول به بردگی آینده آنان که از سوی کشورهای سرمایه‌داری غربی و رژیم صهیونیستی صورت می‌پذیرفت.
آن دو شهید پس از آنکه این خطر در کمین آینده را درک کردند، اقدام به تشکیل و آگاه‌سازی انواع مقاومت، با تمام صورت و هر یک از انواع آن و با تنوع‌های مختلف در روش‌های نبرد نمودند. آن دو شهید شروع به بیداری نیروهایی مقاومت کردند و بدون توجه به آزارهای رسانه‌ای و سروصداهای سیاسی که همیشه همراه مسیر تفکر و انتشار برنامه غربی صهیونیستی بود که از طریق کابوی امریکایی کینه جو صورت می‌گرفت به مسیر خود ادامه دادند.

نقش فرمانده نیروهای قدس، شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و فرماندهان مقاومت در مبارزه با تروریسم و اشغالگری در منطقه چگونه بود؟
شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی با تفکر خود و نگاه استراتژیک‌شان، روح مقاومت و شجاعت را در جامعه عربی اسلامی آزاده، شعله‌ور ساختند. آنان شعله حماسه و آزاده بودن را در نیروهای مردمی که در برابر ذلت و سازش سر تسلیم فرود نمی‌آوردند و در تمامی گروهای سنی روشن کردند.
آنان با این شعار اقدام نمودند که اشغالگری صهیونیست‌ها برای سرزمین‌های عربی و اسلامی و مقدسات اسلامی امری مردود است، موضوعی که به‌صورت کلی از سوی ملت‌های عربی و اسلامی مردود بود. بنابراین تفکر مظلومیت فلسطین تبدیل به نیروی قدرتمندی شد که در برابر برنامه‌های امریکایی غربی صهیونیستی حامی رژیم صهیونیستی اسرائیل مقاومت می‌کرد. در نتیجه برنامه‌ای که آن دو شهید پایه‌گذاری کردند و به‌دنبال آن صاحبان تصمیم‌گیری سیاسی مقاومت نیز آن را داشتند، تأثیر و توان اثرگذاری‌اش بر سرزمین اشغالی فلسطین و همچنین لبنان و سوریه و عراق و یمن دیده شد.

به‌نظر شما دلیل ترور فرماندهان مقاومت چه بود و پاسخ مناسب در برابر ترور فرماندهان پیروز مقاومت چیست؟
اولاً انتقام گرفتن از نمادهای مقاومت که برنامه ریز این تلاش سیاسی، امنیتی، نظامی، پیشرو بودند و پیروزی‌های را در واقعیت به ثبت می‌رساندند. ثانیاً دولت امریکا همیشه اعتقاد دارد که به محض تصفیه کردن و نابود کردن نمادهای مقاومت، در نتیجه مقاومت ضعیف گشته و از بین می‌رود و این یک سیاست صهیونیستی است که رهبران و فرماندهان امنیتی رژیم صهیونیستی از آن پیروی می‌کردند و در آن هنگام که اقدام کردند به ترور شیخ مقاومت احمد یاسین و یاسر عرفات و ابوعلی مصطفی و الشقاقی و ابوجهاد و غسان کفانی و... والخ و دیگر شهیدان راه مقاومت.
ثالثاً ترور سیاسی نوعی از جنگ مستمر بین دو طرف جنگ است، که یک طرف آن مقاومت در برابر ظلم به‌عنوان طرف حق و طرف دوم هم متجاوزی است که نماینده باطل در معادلات جنگ است و تاریخ پر است از عبرت‌هایی که نشانگر پیروزی حق بر باطل است.
رابعاً برای همگان آشکار است که هدف از آن عملیات مجرمانه پست، این بوده که محور مقاومت توانست خسارات بی‌نهایتی را بر دشمن متحمل کند و از شدت درد و آسیبی که به آنان وارد شد فقط به‌دنبال انتقام بودند اما اینکه پاسخ مناسب از سوی محور مقاومت در این لحظات و پس از تحقق پیروزی بر دشمنان صهیونیستی و شاخه‌های آنان از جمله رژیم‌های مرتجع عربی که اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و زیرگروه‌های این رژیم از جمله داعش و القاعده و جبهه النصره و الشام کردند، چیست؟ این را باید بگویم آنچه که امروز خواستار آن هستیم افزایش آگاهی و بیداری و وحدت مستحکم بیشتر و با موضع مقتدرانه در برابر دشمن است.

با توجه به محبوبیت زیاد شهید سلیمانی و شهید مهندس در منطقه، ملتهای منطقه آنان را چگونه توصیف می‌کنید و راز این محبوبیت چیست؟
این دو شهید با توجه به فداکاری‌های قهرمانانه‌ای که در میدان سیاسی و امنیتی و نظامی از خود نشان دادند، همه گواه و شاهدی زنده بر زندگی فانی بوده است که در نتیجه پاسخ مقابل آن محبوبیت یافتن فراوانشان از سوی تمامی ملت‌های بیدار است، این دو شهید از جمله شهدای ماندگار و دارای حیات ابدی هستند و گوارا باد بر آنان این محبت و وفاداری و دوستی و شهادت عظیم.

نقش شهید سلیمانی را در وحدت صفوف محور مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس نقش مؤثر و بزرگی در دو جبهه اسلامی و جهانی داشتند که از طریق توان ایشان در ایجاد ارتباط میان تئوری و تطبیق و اجرای آن بوده است، بدین معنا که میان تئوری و فلسفه مقاومت و روش‌های نوین و بدیع انواع مقاومت امنیتی و نظامی ارتباط برقرار کردند. اضافه بر اینکه تجربه سیاسی خود را نیز بر آن افزودند و توانستند اعتماد رهبر بزرگ انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای و فرماندهان ایرانی و فرماندهان مقاومت عراق عزیز را نیز کسب کنند و نگاه و تفکر خود را به گوش جهانیان برسانند و به دو نماد جهانی تبدیل شدند، همانگونه که دو نماد اسلامی بزرگ هستند.
مقاومت، نیاز به صبر و شجاعت و وضوح نگاه و تفکر استراتژیکی و مدفون کردن برنامه‌های صهیونیستی امریکایی استکبارگر در منطقه دارد و هر دوی آنان نماد شجاعت و ثبات بودند. بنابراین شایسته محبت و احترام و وفاداری از سوی تمامی نیروهای آزاده مقاومت در منطقه و جهان هستند.

اگر تلاش‌های شهید سلیمانی و یاران شهیدش نبود، سرنوشت منطقه به کجا می‌انجامید؟
مسیر مقاومت در برابر ظلم و تجاوز، در زندگی ما و مخصوصاً در منطقه ما از ابتدا مسیری پیوسته بوده است، تفکر اصلی این است که ملتها به مظلومیت خود آگاه باشند و در برابر دشمنان‌شان سر تسلیم فرود نیاورند، نترسند و در برابر برنامه‌های خارجی صهیونیستی استعمارگرانه که بر اساس سلطه‌گری و تحریک و برده‌داری است، تسلیم نشوند.
این دو شهید بخوبی نقش خود را ایفا کردند و نمادی ماندگار از مقاومت را تحقق بخشیدند، اما تفکر و موضوع مقاومت همچنان ادامه دارد تا زمانیکه متکبران و سلطه گران به‌دنبال برنامه‌های استعمارگرانه و به بردگی درآوردن و ظلم به ملت‌ها هستند.

باتوجه به شهادت شهید سلیمانی و شهید مهندس و یاران شهیدش، نگاه شما به ادامه راه مقاومت چیست؟
همانگونه که قبلاً ذکر کردم این دو شهید همچون ستاره‌های درخشان و روشنی در آسمان مقاومت در برابر ظلم و تجاوز امریکایی صهیونیستی هستند و روز و لحظه شهادت آنان تبدیل شد به حادثه مهم و گرانقدری که به‌عنوان ملت‌های منطقه آن را ارج می‌نهیم تا درس‌های جدید فداکاری و ایثار و شجاعت را از آنان بیاموزیم. این را بیاموزیم که زندگی اگر برای آزادگی و آزادی انسان مظلوم در این جهان نباشد، هیچ ارزشی ندارد اما انسان مظلوم در جهان عربی و اسلامی دارای تعریف‌ها و نمادهای گوناگونی به رنگ‌ها و شکل‌های مختلف است.
در نتیجه می‌بینیم که ظلم در قسمت‌های مختلف قدس، الناصره، غزه، الجلیل، یافا، عکا و روستاهای لبنان وجود دارد و هر روز شاهد تراژدی‌های ملت یمن در برابر ظلم نیروهای ائتلاف کشورهای متجاوز به فرماندهی عربستان سعودی و با حمایت امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستیم.
تمامی این ظلم غم انگیز که بر ملت‌های عربی و اسلامی ما در تمام نقاط جهان، سایه افکنده است، باعث می‌شود که اراده ما قویتر شود و با انگیزه بیشتری به‌دنبال درس آموختن از مدرسه عدالت مقاومت باشیم، مدرسه‌ای که بارزترین شخصیت‌های آن امروز دو شهید عزیز سلیمانی و مهندس رحمه‌الله علیهما هستند.

نظر شما در رابطه نقش شهید در تقویت و حمایت از ملت‌های مستضعف و مخصوصاً ملت یمن چیست؟
شهید حاج قاسم سلیمانی نقش اساسی و بزرگی را در حمایت از مقاومت، از جهان عربی گرفته تا ملت‌های امریکای لاتین همچون ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه داشت و این عقیده و فلسفه حمایت از جنبش‌های آزادیبخش در جهان مظلوم و ملت‌های مظلوم که از سوی نظام جهانی غربی صهیونیستی مورد ظلم قرار گرفته‌اند است.
اما در رابطه با ما که در یمن هستیم، شهید نقش مهمی را در حمایت و تقویت مقاومت ما در برابر ائتلاف کشورهای متجاوز به فرماندهی عربستان سعودی و امریکا داشتند، تجاوز ظالمانه‌ای که از صبح 26 مارس 2015م آغاز شد، بنابراین ما نیز همچون دیگر ملت‌های مظلوم منطقه از به شهادت رسیدن ایشان ناراحت شدیم و از دست دادن ایشان خسارت و ضرری بود که به تمام ملت‌های آزاده منطقه وارد شد.
ما پیش از این و همچنان تا به امروز از حمایت ملت برادر ایران، سپاسگزار هستیم و تلاش‌های رهبر انقلابی ایران را در حمایت از ما ارج می‌نهیم و به روابط برادرانه و اسلامی و انسانی که میان دو ملت ایران و یمن است، افتخار می‌کنیم. ما در یمن قسمتی از محور مقاومت هستیم و به‌عنوان جزئی از محور مقاومت آماده به انجام رساندن هرگونه مأموریتی هستیم  که در این محور انقلابی مقاومت بر عهده ما گذاشته می‌شود.

روابط میان دو ملت ایران و عراق را که در یک جبهه واحد مبارزه با استکبار هستند و در این راه شهدای بزرگی را تقدیم کردند، چگونه ارزیابی و توصیف می‌کنید؟
باز هم تکرار می‌کنم که ما در یمن نهایت حس احترام و محبت و سپاس از برادران ایرانی‌مان را داریم که همراه ما در زمان سختی‌هایمان ایستادند و با هرآنچه که در توان داشتند از ما حمایت کردند، حتی در موضع‌گیری سیاسی ثابت‌شان، بنابراین ملت یمن همیشه با تمام افتخار و عزت و سپاس این روابط برادرانه صادقانه با ملت ایران را به خاطر خواهد سپرد.
محور مقاومت در جهان عربی و اسلامی ما از سوی یک نیروی قوی و مورد اعتماد، حمایت می‌شود که همانا رهبری معظم جمهوری اسلامی است، بنابراین محور مقاومت به اذن خداوند متعال، همچنان از پیروزی تا پیروزی به مسیر خود ادامه خواهد داد.

پیام شما برای ملت ایران به این مناسبت چیست؟
تاریخ گذشته و حال نشان می‌دهد که ریشه‌های روابط برادرانه و مصالح استراتژیکی مشترک و تاکتیک‌های بین دو ملت ما (یمن و ایران)، ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ و انسانیت ما دارد و ما بسیار سپاسگزاریم برای تمام آنچه که به ما دادید و منجر به پیروزی ملت ما در نبرد میان ما و نیروهای استکبار جهانی و کشورهای عربی مرتجع صهیونیستی که با اسرائیل به عاری‌سازی روابط پرداخته‌اند، شد.

آخرین صحبت‌تان را درباره سفیر ما شهید (ایرلو) بفرمایید و در رابطه با اینکه ایشان چگونه مریض شدند و این بیماری چگونه منجر به شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن شد؟
در ابتدا می‌خواهم که مراتب تسلیت قلبی و ناراحتی خودم را از وفات مجاهد و مبارز بزرگ مرحوم حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری یمن، اعلام نمایم، همچنانکه مراتب اندوه و عرض تسلیت را خدمت خانوداه محترم سفیر و تمام ملت برادر، ایران و وزارت خارجه ایران اعلام می‌کنم. همانگونه که خدمت رئیس‌جمهور محترم ایران آیت‌الله ابراهیم رئیسی عرض تسلیت دارم. ملت یمن دوست و یاری وفادار و مهربان را از دست داد و این خسارتی است که به ملت برادر ما، ایران رسیده است.
تأخیر و تعللی که ائتلاف کشورهای متجاوز به یمن در زمینه اجازه خروج از یمن و صنعا انجام دادند منجر به تشدید بیماری ایشان شد، لذا ما مسئولیت این قضیه را بر عهده دو کشور متجاوز عربستان سعودی و امارات می‌دانیم که باعث فوت دردناک ایشان شدند.