حاج قاسم دیپلماسی و میدان را به هم پیوند داد

مراسم بزرگداشت دومین سالگرد سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور تنی چند از شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری از جمله سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، دکترحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سفرای سه کشور فلسطین، سوریه و عراق در تهران امروز در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
در یک کلام:  ولایتمدار
به گزارش ایرنا،‌ سردار اسماعیل قاآنی در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) گفت: امسال این مناسبت گرانقدر و یاد دختر پیامبر اکرم(ص) مصادف با سالگرد سردار شهید سلیمانی شده است. بنده می‌خواهم دو نکته را در مورد شخصیت شهید سردار سلیمانی عرض کنم. فرمایشات رهبر معظم انقلاب درمورد شهید سلیمانی را شنیدید؛ یک صداقت و دوم اخلاص. این از بیانات مبارک حضرت آقا بود از منظر شخصیتی که هم انسان را می‌شناسد و هم قرآن را می فهمد، مکتب شهید سلیمانی را برجسته می‌کند. اما اگر ما بخواهیم از بیان و درک خودمان بیان کنیم، این دو واژه ارزشمند متمرکز بر یک واژه یعنی ولایتمداری است و کسی که ولایتمدار باشد این دو واژه را دارد. به گزارش ایرنا، فرمانده نیروی نیروی قدس سپاه اضافه کرد: ما به رهبرانی که در مکتب ولایت شهید شدند، افتخار می‌کنیم. زمانی که زندگی آنها را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که هم محور اخلاص بودند و هم مکتب انسان‌هایی بودند که هم ولایتمدار هستند و هم اخلاص داشته و دارند. شهید سلیمانی هم عامل و هم استاد این مکتب بود. اگر ما ولایتمدار باشیم، هم دنیا را داریم و هم در آخرت سربلند هستیم.
سردار قاآنی اضافه کرد: از برجستگی‌های این شهید که اهل فهم و صاحب نظر بود، این است که نورانیت وجود خود را ولایتمداری و حضرت آقا می‌دانست. اگر می‌خواهیم راه شهید سلیمانی را برویم باید سرباز رهبری باشیم.


دیپلماسی و میدان داری توأمان
فرمانده سپاه قدس تصریح کرد: ایشان در زمینه‌های مختلف جلودار بود و یکی از این جلوداری‌ها این بود که ارتباط بین دیپلماسی و میدان‌داری را خوب برقرار کرد. به این دلیل که ولایتمدار بود؛ چرا که حضرت آقا همیشه به این موضوع سفارش می‌کنند که یار و کنار هم باشند.
وی با بیان اینکه انصافاً مجموعه وزارت خارجه، همکاری‌های لازم را با شهید سلیمانی داشت، گفت: ایشان با اعتقاد دینی به سیاست نگاه می‌کند و بازیگر سیاسی نیست و موفقیت در صحنه مقابله با دشمنان بزرگ را روزمره می‌دید. وقتی ما از مکتب شهید سلیمانی حرف می‌زنیم باید فضای دیپلماسی و سیاسی کشور این باشد که همه در کنار هم قرار بگیرند.
سردار قاآنی بیان داشت: همراهی دوستان ما در عراق، همان نگاه ارزشمند حرکت از تهران و توسعه به کشورهای دیگر است.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان تصریح کرد: تهران، مرکز تقریب و قله وحدت و همگرایی برای توسعه اسلام است.
در ادامه مراسم، سفرای سه کشور فلسطین، سوریه و عراق در تهران به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن بررسی ابعاد شخصیتی شهید سردار سلیمانی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان در تقویت محور مقاومت، شجاعت ایشان در مقابله با داعش و سرنگونی این گروه تروریستی را مورد تحسین قرار دادند.
همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در بخشی دیگر از برگزاری این مراسم، پیگیری ابعاد حقوقی شهادت شهید سردار سلیمانی و نیز جنبه‌های سیاسی شخصیت ایشان مورد اشاره قرار گرفت. در این بخش، آقایان کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، محمد فتحعلی معاون اداری و مالی، رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی و علیرضا بیکدلی سرپرست معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه به بررسی اقدام جنایتکارانه امریکا در ترور شهید سردار سلیمانی پرداخته و اظهار داشتند که اقدام امریکا در چهارچوب دفاع مشروع یا دفاع پیشدستانه قابل توجیه نیست، زیرا دفاع مشروع زمانی جایز است که درگیری مسلحانه میان دو کشور وجود داشته باشد درحالی که ایران و امریکا در شرایط فاقد درگیری مسلحانه بودند. ضمن آنکه اقدام تروریستی امریکا ناقض مفاد کنوانسیون ۱۹۷۳ و مغایر با حقوق بشر بین‌الملل است. جمهوری اسلامی ایران حق خود می‌داند که موضوع ترور شهید سردار سلیمانی را از طریق محاکم داخلی و بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد. درخصوص ابعاد سیاسی شخصیت شهید سردار سلیمانی نیز به استانداردها، الگوها و نقاط عطفی که ایشان برای ما روشن نمودند و نیز نقش و مدیریت راهبردی ایشان در خنثی کردن برنامه نظام سلطه که ایجاد گسست در محور مقاومت با خلق داعش بود، می‌توان اشاره کرد.