تشویق و ترغیب پزشکان به مهاجرت!


یک متخصص در گفتگو با آفتاب یزد: این استاندار باید استعفا دهد؛ اظهاراتش منافات کامل با فرمایشات رهبری دارد
آفتاب یزد گروه شبکه: طی این سالهای اخیر شاهد مهاجرت پزشکان از کشور هستیم. پزشکانی که اهمیت وجودشان در این دوسال حضور کرونا در کشور دو چندان شد اما آن‌ها به دلایل متعددی از جمله مسائل مالی ترجیح می‌دهند که از کشور بروند. اما بحث مهاجرت پزشکان به قدری جدی است که مسئولان بهداشت و درمان خواستار جدی گرفتن این مسئله هستند و معتقدند که دولت باید مانع از خروج پزشکان از کشور شود. مثلا علی اکبر پیروی حسینی متخصص جراحی عمومی گفته است: «دولت باید با بهبود تعرفه‌های پزشکی و اقتصاد سلامت از یک سو
و بهبود شرایط کاری پزشکان و استخدام آنان در دانشگاه‌های استان‌های محروم، مانع از مهاجرت آنان شود.» اما بعضی از مسئولان هستند که نه تنها از معضلات نبود پزشک در کشور غافلند بلکه همان نسخه همیشگی را که «اگر با ما سازگار نیستید از ایران بروید» برایشان می‌پیچند.
> پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند


درست مثل استاندار فارس که گفته است: «پزشکانی که تهدید به مهاجرت می‌کنند می‌توانند بروند و ما آن‌ها را بدرقه خواهیم کرد؛ زیرا دوران منحصر به فرد بودن پزشکان سر آمده است و در تمامی رشته‌ها افراد توانمند صالح و سالم وجود دارد.» به گزارش ایلنا؛ محمدهادی ایمانیه در پاسخ به نگرانی‌های کارگران درباره وضعیت درمان خود، با تاکید بر اینکه هیچ پزشکی در بخش خصوصی یا دولتی حق دریافت رشوه ندارد، اظهار کرد: «معنا ندارد که برای جراحی قلب ۹۰ میلیون تومان هزینه دریافت شود؛ زیرا تعرفه بخش خصوصی۱۲ میلیون تومان است و دلیلی ندارد که پزشکی چندین برابر مبلغ مشخص شده هزینه دریافت کند.» او ادامه داد: درصورت بروز و تکرار چنین مسائلی حتما باید از پزشک شکایت شود و دانشگاه علوم پزشکی با رویکرد جدید خود به جد پیگیری خواهد کرد. ایمانیه با بیان اینکه به غلط در ذهن مردم جا افتاده است که برخی پزشکان بیمار را از مرگ نجات می‌دهند و دستان شفابخش دارد، اظهار کرد: «با عنوان کارشناس این حوزه هیچ پزشک منحصربه‌فردی نداریم و این مسئله باعث شده که افراد خانه و زندگی خود را بفروشند تا هزینه جراحی پزشکان را تامین کنند.» وی افزود: «اجازه نمی‌دهیم هرکس هر طور که خواست در حوزه پزشکی جولان دهد.»
> آقای استاندار استعفا بدهید
یک متخصص مغز و اعصاب در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید: «به نظر من آقای استاندار به خاطر همین حرفشان هم که شده باید استعفا دهد یا حداقل از جامعه پزشکی عذرخواهی کند. این حرفی که ایشان زدند در منافات کامل با فرمایشات مقام معظم رهبری است که اعلام کرده‌اند هیچ کسی نباید نخبگان را تشویق به رفتن کند. استاندار فارس نه تنها دارند یکی از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه یعنی پزشکان را تشویق به رفتن می‌کند بلکه با توهین به پزشکان باعث دلخوری آن‌ها می‌شود.» بابک قرایی مقدم عنوان کرد: «مسئله اینجاست که از یک طرف در مجلس صحبت‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه برای جبران کمبود پزشک در مناطق محروم، می‌خواهیم ظرفیت‌های پزشکی را چند برابر کنیم (البته نظام پزشکی با دلایل متقن اعلام مخالفت کرده است) از طرفی هم مسئولانی چون استاندار فارس این چنین پزشکان را تشویق به مهاجرت میکند.» وی با بیان اینکه روند مهاجرت پزشکان از کشور باید ریشه‌یابی شود، اظهار کرد: «یکی از دلایلی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد این است که دانشجویان رشته پزشکی و رشته‌های وابسته به آن بعد از انقلاب با توجه به مهاجرت تعداد کثیری از پزشکان و وجود کمبودهایی در این خصوص، افزایش یابد حالا بعد از ۳۵ سال باید دید که به چه دلیلی هنوز شهرها و روستاهای کشورمان با کمبود پزشک روبه‌رو هستند.» این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: «این مسئله بدین معنا نیست که افزایش ظرفیت‌ها کافی نبوده است بلکه به این معنی است که دولت‌ها قدرت و توان سیاست‌گذاری برای جذب پزشکان در مناطق مختلف کشور نداشته و ندارند. در حال حاضر پزشکان زیادی
بعد از سال‌ها تحصیل به کارهای دیگری مشغول هستند یا از ایران رفته اند.»
> تربیت مغزها برای خارجی‌ها
بابک قرایی مقدم افزود: «ما داریم عملاً مغزهای زیادی را برای کشورهای اروپایی تربیت می‌کنیم در حالی که مدام شعار می‌دهیم که برخی از کشورهای خارجی استثمارگر هستند. در واقع ما پول و سرمایه مردم را برای تحصیل این نخبگان می‌دهیم اما بعد آن‌ها را حاضر و آماده تقدیم کشورهای خارجی می‌کنیم.» وی با بیان اینکه چرا پزشکان حاضرند به خارج از کشور بروند و در بدترین مناطق آنجا که حتی مهاجرپذیر نیست مشغول به فعالیت شوند اما در کشور و روستاهای خودمون کار نمی‌کنند؟ گفت: «به دلیل آنکه آن درآمد حداقلی برای پزشکان به وجود نیامده است. در حال حاضر در رابطه با معلمان که فرهیخته‌ترین قشر جامعه هستند بحث حداقل حقوق ۸ میلیونی است اما به جرات می‌توانم بگویم که جامعه پزشکی همین درآمد هفت یا هشت میلیونی را هم ندارند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند. متاسفانه به دلیل سیستم ناسالمی که در کشور به وجود آمده برخی از پزشکان درآمد میلیاردی دارند و برخی دیگر در اجاره مطب‌شان هم درمانده شده‌اند.» این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: «ما میلیاردی خرج دانشجویان پزشکی می‌کنیم اما از آنجا که نمی‌توانیم جذبشان کنیم آن‌ها هم مهاجرت میکنند. توهین کردن امثال آقای استاندار به جامعه پزشکی هم که جای خود دارد. در همین خود فارس آنقدر پزشکان ماهر وجود
دارد که اولین پیوند کبد در آنجا رقم خورده است بعد با وجود چنین افراد متخصصی که به تخصص‌شان کاملا نیاز است می‌گویند بروید و بدرقه‌تان می‌کنیم؟ این واقعاً خجالت‌آور است.» قرایی مقدم گفت: «انگار این موضوع به یک رویه در میان مسئولان تبدیل شده که به خودشان این اجازه را بدهند که هر کسی که با آن‌ها مخالف بود یا از آن‌ها ایرادی گرفت به آن‌ها بگویند از ایران بروید. اما نکته اینجاست که پزشکانی که در روز جان هموطنان زیادی را نجات می‌دهند اگر بروند می‌دانید یعنی چه؟ چه کسانی قرار است جایگزین این انسان‌های فرهیخته شوند؟ به نظرم آقای استاندار فارس باید بابت رفتاری که داشته خجالت بکشد و استعفا بدهد.»
> واکنش کاربران
اما اظهارات استاندار فارس واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی رانیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «آقای استاندار لطفا سر حرفتان بایستید و برای من ویزا و بلیت تهیه کنید».
کاربر دیگری گفته است: «دنیا با کمبود پزشک روبرو است. کشورهای عربی حقوق‌های نجومی به پزشکان می‌دهند. امیدوارم بروند تا حساب کار دستتان بیاید».
دیگری نوشت: «‎همین افراد میلیونها متخصص کشور را فراری داده‌اند. مگر مقام معظم رهبری نگفتند که تشویق به مهاجرت جرمه، خیانته؟ چرا با این استاندار برخورد نمیشه، تشویق که میکنه هیچ، میخواد بلیط هواپیما هم براشون بخره!»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «امروز تو راه بیمارستان شنیدم که استاندار فارس گفته پزشکان اگه بخوان مهاجرت کنن من بدرقه شون می‌کنم. یاد جمله معروف افتادم که هر کی ناراحته جمع کنه از مملکت بره. اوایل فکر می‌کردم طرف از دهنش در رفته الان می‌بینم که یه جریان فکری شکل گرفته که ما رو از خاک مادریمون فراری بدن».
کاربران دیگر نوشته اند: «فکر کنم دولت باید بخشنامه کند که کسانی که تازه منصوب شده‌اند مصاحبه، سخنرانی و اظهار نظر نکنند و فقط مدیریت کنند البته اگر آن را هم بلد باشند»، «به پزشکان میگن بروید بیرون و بعد به ایرانی‌های خارج کشور میگن بفرمایید کشورمون؟ تناقض در همه کارها وجود داره»، «‎توکه نخبگان را به رفتن تحریک میکنی خائن‌تر از کسی هستی که تشویق به مهاجرت میکنه. تو باید دست جراحان که هر روز جان انسان‌هایی رو نجات میدن ببوسی»، «لطفا آنطوری صحبت نکنین چطور اینقدر تند و خصمانه این جوانهای عزیز و تحصیلکرده را دعوت به رفتن میکنین؟ حدود۳۰۰۰ کادر درمانی رفتن بس نیست!
‌ای کاش از خواب بیدار شین مملکت ارث پدری ما نیست امانت است برای بچه هایمان»، «آقای استاندار! ‎از شما بعید بود. دارید در مورد همون پزشکانی حرف می‌زنید که تو همون شهر خودتون ۸ماهه حقوق نگرفتن»، «‎وقتی یک مسئول سیاسی فراموش می‌کنه که در اون جایگاه صرفاً «مسئولیت» داره و نه «قدرت»، از این مزخرفات تراوش می‌کنه. البته فقط ایشون نیست؛ کلاً تو ایران این مسئله‌ی «ارث بابامه، قدرت دارم» تبدیل به بدیهیات شده برای برخی مسئولین».