پرسپولیس همسایه دیوار به دیوار استقلال

گروه ورزشی / پرونده هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال، دیروز با انجام 8 مسابقه بسته شد. در یکی از حساس‌ترین بازی‌های این هفته، آلومینیوم و استقلال از ساعت 15 در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک به مصاف هم رفتند. فرهاد مجیدی در شرایطی تیمش را به میدان فرستاد که با توجه به محرومیت محمدحسین مرادمند از عارف آقاسی در خط دفاعی بهره برد. در ترکیب شاگردان رسول خطیبی هم حضور استقلالی‌های سابق مانند حسین پورحمیدی، میلاد فخرالدینی و اسماعیل شریفات جالب توجه بود. در ابتدای بازی، دو تیم بیشتر ارسال‌های هوایی را در دستور کار قرار دادند تا اینکه در دقیقه 13 دفع توپ محمود قائدرحمتی مدافع آلومینیوم به دست شریفات خورد و اشکان خورشیدی داور مسابقه خطای هند پنالتی را اعلام کرد که اعتراض بازیکنان و دیگر اعضای آلومینیوم را در پی داشت. در حالی که کوین یامگا پشت توپ قرار گرفت و همه منتظر زدن ضربه پنالتی بودند، حسین پورحمیدی از دروازه خارج شد و پس از اینکه دلش را گرفت روی زمین خوابید و همین حرکت باعث شد داور به او کارت زرد بدهد که این موضوع هم باعث اعتراض دوباره کادرفنی آلومینیوم شد و داور نیز در گفت‌وگو با خطیبی او را به آرامش دعوت کرد. پس از اینکه مداوای پورحمیدی باعث توقف 5 دقیقه‌ای بازی شد، یامگا پشت توپ ایستاد و دروازه آلومینیوم را گشود تا چهارمین گل بازیکن فرانسوی آبی‌ها ثبت شود. حیدر سلیمانی، کارشناس داروی درخصوص پنالتی اعلام شده به ایسنا گفت: «در این صحنه، مدافع آلومینیوم دستش را به سمت توپ آورد و اعلام پنالتی درست بود. البته خورشیدی با تأخیر پنالتی را اعلام کرد و همین امر موجب اعتراض آلومینیومی‌ها شد.» در ادامه شاگردان خطیبی جلو کشیدند تا در همین نیمه گل خورده را جبران کنند که ثمری نداشت و شاگردان مجیدی با برتری به رختکن رفتند. با شروع نیمه دوم، مجیدی آرش رضاوند را به جای آرمان رمضانی به میدان فرستاد تا خط میانی تیمش را تقویت کند. بازی تا اواسط نیمه دوم بیشتر در میانه میدان در جریان بود و موقعیت خاصی خلق نشد. قائد رحمتی دقیقه ۶۴ می‌توانست دروازه استقلال را باز کند اما ضربه سر این بازیکن قدرت لازم را نداشت و سیدحسین حسینی توپ را براحتی مهار کرد. آلومینیوم در ادامه بر حملات خود افزود اما موفق نبود و استقلالی‌ها هم در این بین با پاس‌های ترکیبی سعی داشتند فضای بازی را در دست بگیرند و از گل زده‌شان محافظت کنند. آبی‌پوشان پایتخت تا دقایق پایانی سعی بر حفظ نتیجه داشتند و مجیدی دقیقه 78 بابک مرادی را جایگرین جعفر سلمانی کرد و دقیقه 86 هم امیرارسلان مطهری جایگزین امیرحسین حسین‌زاده شد. در حالی که بازی در وقت‌های تلف شده پیگیری می‌شد، بالاخره تلاش اراکی‌ها نتیجه داد. میثم مجیدی که دقیقه 83 وارد زمین شده بود، 9 دقیقه پس از ورودش (دقیقه 92) روی خط محوطه جریمه صاحب توپ شد و پس از چالش بر سر توپ با آقاسی، ضربه‌اش را به سمت دروازه زد که شوت دقیق او به گوشه دروازه رفت و بازی به تساوی کشیده شد تا استقلال در آخرین ثانیه‌ها برتری را از دست بدهد و نتیجه 1-1 برای این دیدار ثبت شود.
مجیدی:90 دقیقه هر چه دلشان خواست گفتند
فرهاد مجیدی در نشست خبری در خصوص اعتراضش در جریان بازی به داوری گفت: «من اعتراضی به داور نداشتم. نمی‌دانم آیا بازی با تماشاگر بود یا بدون تماشاگر؟ بوقچی‌ها از دقیقه اول از آن بالا با حرف‌های رکیک کار می‌کردند، فضا اصلاً قشنگ و ورزشی نبود.» سرمربی استقلال ادامه داد: «بین دو نیمه داشتیم به رختکن می‌رفتیم، ولی این همه آدم در سالن حضور داشتند، این افراد از کجا به ورزشگاه آمده بودند؟ الفاظ رکیکی استفاده می‌شد که واقعاً برای فوتبال اراک زشت است. از دقیقه یک تا 90 هر چه دلشان خواست در ورزشگاه به ما گفتند.»
چهارمین برد پیاپی سرخ ها


در دیگر دیدار جذاب این هفته، پرسپولیس و تراکتور از ساعت ۱۷ در ورزشگاه آزادی برابر هم صف‌آرایی کردند. یحیی گل‌محمدی در این دیدار تیمش را تنها با یک تغییر نسبت به بازی با سپاهان روانه میدان کرد و مهدی ترابی به جای امید عالیشاه مصدوم در ترکیب اصلی قرار گرفت. سرخپوشان پایتخت بازی را هجومی آغاز کردند و دقیقه 6 تا آستانه باز کردن دروازه تراکتور پیش رفتند اما محمدرضا اخباری روی خط دروازه توپ را در آغوش گرفت. یک دقیقه بعد روی اشتباه علی نعمتی مدافع پرسپولیس، پیمان بابایی مهاجم تراکتور در زاویه بسته با حامد لک تک به تک شد که شوت محکم این بازیکن با برخورد به حامد لک راهی کرنر شد. پاس در عمق مهدی ترابی در دقیقه 10 پایه‌گذار گل نخست بازی شد و عیسی آل کثیر با استارت سریع با دروازه‌بان تراکتور تک به تک شد و شوت محکم او پرسپولیس را پیش انداخت. عجیب اینکه پیمان یوسفی، گزارشگر بازی در این صحنه سوتی داد و عنوان کرد که پرسپولیس روی پاس گل محمدی به گل رسیده است! پس از گل سرخ‌ها، توپ بیشتر در میانه میدان ضربه خورد تا اینکه دقیقه ۲۴ پاس در عمق سامان نریمان جهان در داخل محوطه جریمه به پیمان بابایی رسید و ضربه او بازی را به تساوی کشاند. بابایی دقیقه ۲۹ می‌توانست گل دوم تراکتور را هم بزند؛ در شرایطی که لک جلو آمده بود، ضربه چیپ بابایی از کنار دروازه به بیرون رفت. ابوالفضل رزاق‌پور دقیقه ۴۴ با لک تک به تک شد که ضربه‌اش با اختلاف زیاد به بیرون رفت. دقیقه 2+45 ارسال مهدی شیری با ضربه سر وحید امیری همراه شد که این توپ با اختلاف بسیار کم به بیرون رفت تا نیمه اول با تساوی 1-1 به پایان برسد.
با شروع نیمه دوم، گل محمدی 2 تغییر در خط دفاعش ایجاد کرد و فرشاد فرجی به جای سیدجلال حسینی و سعید آقایی به جای علی شجاعی وارد زمین شدند. دقیقه 55 پرسپولیس به آنچه می‌خواست رسید و حرکت میلاد سرلک و پاس کات بک او از سمت چپ به سیامک نعمتی رسید و این بازیکن پس از چرخش به زیبایی توپ را به تور دروازه تراکتور رساند تا گل دوم قرمزها به ثمر برسد. دقیقه 64 برخورد آرش قادری روی مهدی ترابی را پیام حیدری داور بازی پنالتی اعلام کرد. ترابی که پنالتی‌زن اول سرخپوشان است، پشت توپ ایستاد و ضربه‌اش را به بیرون زد تا پرسپولیسی‌ها از رسیدن به گل سوم محروم شوند. گفتنی است ترابی برای اولین بار پنالتی‌اش را در پرسپولیس از دست داد. در ادامه بازی پرسپولیس باز هم صاحب توپ بود و موقعیت‌هایی را ایجاد کرد اما نتوانست از آنها استفاده کند. دقیقه 69 مهدی عبدی به جای شیری به میدان آمد و دقیقه 78 هم رضا اسدی جایگزین سرلک شد اما تغییری در نتیجه حاصل نشد تا بازی با پیروزی 2-1 پرسپولیس به پایان برسد.
سپاهان با برد آشتی کرد
در سایر بازی‌های دیروز، مس 3-0 صنعت نفت را از پیش رو برداشت. مهدی حسینی (30)، فراز امامعلی (53) و محمدرضا سلیمانی (87) برای رفسنجانی‌ها گلزنی کردند. پدیده هم در مشهد 2-0 بازی را به سپاهان واگذار کرد. فرشاد احمدزاده (67) و شهریار مغانلو (89) برای زردپوشان اصفهانی گلزنی کردند تا شاگردان محرم نویدکیا پس از 3 شکست متوالی بالاخره با برد آشتی کنند. نفت مسجدسلیمان در خانه‌اش 2-0 مغلوب گل‌گهر شد. رضا شکاری (65) و نوید عاشوری (81) برای سیرجانی‌ها گلزنی کردند. دیدار هوادار و نساجی هم با تساوی بدون گل خاتمه یافت.
ذوب‌آهن با دبل میلاد جهانی (38- 65) فجرسپاسی را پشت سر گذاشت تا شاگردان مهدی تارتار به دومین برد متوالی دست یابند. فولاد و پیکان هم به تساوی 1-1 رضایت دادند. لوسیانو پریرا (45) برای فولاد و پیمان رنجبری (87) برای پیکان گل زدند. با پایان بازی‌های هفته سیزدهم، استقلال با 29 امتیاز در صدر جدول باقی ماند و پرسپولیس با 28 امتیاز جایگاه خود را در رده دوم تثبیت کرد. سپاهان و مس هم به ترتیب با 25 و 22 امتیاز در رده‌های سوم و چهارم هستند.