«ابتکار» ابعاد مختلف یک اظهار نظر را بررسی کرد شغل یک میلیون تومانی به سبک آقای وزیر

کیمیا نجفی
اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیرقابل انکار است چراکه هرچه توجه به موضوع اشتغال در جامعه بیشتر باشد می‌تواند منجربه افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه در جامعه گردد.
بیکاری را می‌توان یکی از معضلات اقتصاد و جامعه در هر کشوری دانست. چراکه این پدیده می‌تواند سرآغاز بسیاری از انحرافات اجتماعی باشد و مشکلات زیادی را در جامعه به وجود بیاورد. بنابراین ایجاد شغل اهمیت بسیاری دارد، اما به گفته برخی از کارشناسان ایجاد شغل پایدار کار آسانی نیست.
نظر عبدالملکی درمورد ایجاد شغل


با یک میلیون تومان
امروزه موضوع بیکاری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور است. به گفته کارشناسان ایجاد اشتغال فرآیندی زمانبر و هزینه‌‌بر است. بحث زمانبر و هزینه‌بر بودن ایجاد اشتغال در حالی مطرح می‌شود که اخیرا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است که سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی را ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد.
حجت‌اله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه از نمایشگاه مشاغل مهارت‌محور کم‌سرمایه که در مرکز تربیت مربی سازمان فنی حرفه‌ای البرز بازدید کرد. وی در این بازدید گفته است: « سه سال پیش مطرح کردیم که با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد. اگر چه با سرمایه بیشتر می‌توان کارهای بهتری انجام داد. در این نمایشگاه ۱۲۰ شغل از ۴۳۰ شغل که با سرمایه یک تا ۱۰ میلیون تومان قابل اجرا بوده و کم سرمایه‌بر و مهارت‌محور هستند معرفی شده است. اگر آموزش مهارت را توسعه بدهیم و بتوانیم مهارت محوری را ترویج کنیم می‌توانیم مشاغل زیادی را بدون احتیاج به سرمایه بالا ایجاد کنیم. با این وجود می‌توان گفت آینده خوبی در زمینه اشتغال مهارت محور و مشاغل خانگی قابل تصور است. »
با یک میلیون تومان نمی‌توان شغلی ایجاد کرد
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار با اشاره به صحبت‌های وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی «ابتکار» گفت: وزیر کار قبل از اینکه وارد دولت شوند اظهار نظری را در خصوص ایجاد شغل داشتند اکنون برای اینکه بر سر حرف خود باقی بماند باز هم این مسئله را مطرح کرد‌ه‌اند. این صحبت در حالی است که شرایط اقتصادی امکان ایجاد شغل با مبالغ پایین را نمی‌دهد.
وی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه مشاغل خانگی ظرفیت آنچنانی ندارند، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که ایشان در خصوص مبالغ پایین برای ایجاد شغل بر آن تاکید دارند، مشاغل خانگی است و بر روی مشاغل خانگی بیش از ظرفیت اصلی آن مانور می‌دهند. واقعیت این است که ظرفیت مشاغل خانگی و مشاغل روستایی در کشور به حدی نیست که ما بتوانیم تمام تمرکز را بر روی آنها بگذاریم.
حاج‌اسماعیلی همچنین افزود: امروزه محدودیت و مشکلات بیشماری در مناطق روستایی وجود دارد و ایجاد حجم بالایی شغل در مناطق روستایی امکان‌پذیر نیست این در حالی است که محرومیت‌ها سبب افزایش مهاجرت از روزتاها شده و دیگر افراد تمایلی به ماندن در روستاها و ایجاد اشتغال ندارند.
این کارشناس بازار کار با اشاره به مشکلات مشاغل خدماتی اظهار کرد: ایجاد شغلی که با یک میلیون تومان باشد مسلماً شغل‌های پایدار به حساب نمی‌آید و در دسته مشاغل خدماتی قرار می‌گیرد. این در حالی است که مشاغل خدماتی با تعدیل نیرو، جابه‌جایی و بسیاری از چالش‌های دیگر مواجه است. به خصوص که کرونا و تشدید تحریم‌ها طی سال‌های اخیر بسیاری از مشاغل خدماتی را از بین برد، بنابراین نمی‌توان مشاغل خدماتی را جزو مشاغل پایدار به حساب بیاوریم.
حاج‌اسماعیلی گفت: من گمان می‌کنم که با وجود محدودیت‌ها و چالش‌های موجود نمی‌توانیم با مبالغ پایین شغل ایجاد کنیم.
برای ایجاد شغل در بخش خدمات به 20 تا 30 میلیون تومان نیاز داریم
کارشناس بازار کار همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو به مبالغ مورد نیاز برای ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و در این خصوص گفت: قطعاً برای ایجاد اشتغال در صنعت نیازمند مبالغ بالایی هستیم، حتی ممکن است تا میلیاردها تومان هزینه برای تولید یک شغل نیاز باشد. در بخش کشاورزی نیز ما نیازمند هزینه‌هایی هستیم البته هزینه در این بخش کمتر از بخش‌های صنعت است. البته بخش کشاورزی مشکلات خاص خود را دارد و خشکسالی چالش‌های بسیاری را به وجود آورده است.
وی در پایان افزود: قطعاً در بخش خدمات ما به سرمایه کمتری نسبت به بخش صنعت و کشاورزی نیازمند هستیم. با وجود اینکه ما در این بخش به سرمایه کمتری نیاز داریم اما برای اینکه در بخش خدمات یک شغل ایجاد کنیم ما حداقل به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سرمایه نیاز داریم. این هزینه برای کوچک‌ترین مشاغلی است که به صورت فصلی و موقت خواهد بود و در دسته مشاغل پایدار قرار نمی‌گیرد. بنابراین تاکید می‌کنم که نمی‌توان شغلی را با مبلغ یک میلیون تومان ایجاد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
حاشیه‌نگاری از اجتماع بزرگ مردم تهران در فراق حاج قاسم سنگ تمام مردم برای سردار بن‌بست‌شکن جلال خوش‌چهره مذاکرات وین و حاشیه‌سازی‌های رندانه معاون وزیر بهداشت اعلام کرد روند افزایشی «اُمیکرون» در کشور حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه بسیار خطرناک است تشریح پیش شرط‌های جراحی در اقتصاد نسخه‌ الکترونیک با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟ از قطعی برق و سرعت کم اینترنت تا خطر تولید نسخه‌های جعلی خطیب‌زاده با اعلام پیشرفت در مذاکرات وین: هیچ پیام شفاهی بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است «ابتکار» ابعاد مختلف یک اظهار نظر را بررسی کرد شغل یک میلیون تومانی به سبک آقای وزیر رئیس جمهوری در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی: مکتب سردار سلیمانی نه با ترور از بین می‌رود نه با موشک وزیر خارجه عربستان: دست‌مان به سوی ایران دراز است طلا ارزان می‌شود؟ اجرای قانون جدید مالیات طلا کلید خورد روایت رسانه انگلیسی از اختلاف درون اردوگاه غرب در مذاکرات وین سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد توضیحات دولت درباره علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق