«فرزند صبح» در آستانه اکران عمومی قرار گرفت

گروه سینما و تلویزیون- بالاخره پس از گذشت 11 سال از رونمایی فیلم «فرزند صبح» در بیست‌ونهمین جشنواره فجر، این فیلم فرصت اکران در جشنواره‌ای را پیدا کرده و قرار است روز شنبه در افتتاحیه دوازدهمین جشنواره عمار به نمایش دربیاید.
این فیلم از سال 89 تا امروز به دلیل وجود اختلاف نظر میان سازندگان، حاشیه‌های فراوانی را از سر گذرانده است و اکنون بهروز افخمی نسخه مورد تایید خود را در جشنواره عمار اکران می‌کند. با این نمایش، به نظر می‌رسد «فرزند صبح» بالاخره بعد از یک دهه به نمایش عمومی نزدیک شده است.
روایت زندگی امام در دوران کودکی
فیلم برداری فیلم «فرزند صبح» سال 83 آغاز و تولید آن به اقتضای قصه طولانی شد. این فیلم زندگی امام خمینی(ره) را از دوران کودکی تا هفت سالگی روایت می‌کند، بنابراین عوامل فیلم تصمیم گرفتند در مقطعی، کار را تقریبا به مدت یک سال و نیم متوقف کنند تا بازیگر نقش کودکی امام کمی بزرگ‌تر شود و بتواند نقش این شخصیت را در هفت سالگی ایفا کند.


«فرزند صبح» بیشتر بر دوران کودکی امام خمینی(ره) تمرکز دارد و در بخشی از فیلم نیز دستگیری امام در 15 خرداد به تصویر کشیده شده است.
عبدالرضا اکبری در این فیلم نقش دوران میان سالی امام خمینی(ره) را ایفا کرده، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش سید احمد خمینی ظاهر شده، هدیه تهرانی نقش دایه امام(ره) را ایفا و سحر دولتشاهی و الیکا عبدالرزاقی نیز به ترتیب نقش مادر و عمه امام خمینی(ره) را بازی کرده‌اند. علاوه بر این بازیگران، زنده‌یاد محمدعلی کشاورز و آتیلا پسیانی نیز در «فرزند صبح» حضور دارند.
ماجرای اختلاف سازندگان «فرزند صبح»
سال 89 وقتی این فیلم به فهرست آثار بخش مسابقه بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر راه یافت ، بهروز افخمی نامه گلایه‌آمیزی به دبیر جشنواره نوشت و ضمن انتقادهایی که به موسیقی، دوبله، صداگذاری و تدوین فیلم داشت، گفت اجازه نمی‌دهد از نام او به عنوان کارگردان استفاده شود. افخمی صحبت‌های محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده فیلم را درباره این که موسیقی و تدوین آن مورد تأییدش بوده، تکذیب کرد.  پس از این حواشی، در نهایت فیلم با نام بهروز افخمی به عنوان کارگردان به نمایش درآمد و مورد توجه قرار نگرفت. بهروز افخمی پس از نمایش «فرزند صبح»، با اشاره به ضعف‌های فیلم به اهالی رسانه و تماشاگران گفت که این اثر از لحاظ فنی مشکلات زیادی دارد و نسخه‌ای که نمایش داده شده، فیلم «او» نیست و فیلم «تهیه‌کننده» است. به این ترتیب اختلافات اجازه نداد تکلیف فیلم روشن شود و این اثر رنگ پرده را ببیند، تا این که آبان  97 افخمی اعلام کرد با هزینه شخصی خود، «فرزند صبح» را بازسازی و آن را برای شرکت در بخش خارج از مسابقه سی‌وهفتمین جشنواره فجر آماده می‌کند، اما با مخالفت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، این فیلم در جشنواره نمایش داده نشد.
اکران نسخه مورد تایید افخمی
پیش از این در مرداد 98، نسخه نهایی «فرزند صبح» با حضور بهروز افخمی، دانشجویان سینما و اهالی رسانه در حوزه هنری به نمایش درآمده بود و اکنون قرار است نسخه مورد تایید افخمی در افتتاحیه جشنواره عمار نیز اکران شود. افخمی دیروز در گفت‌وگو با صبا درباره این که قرار است کدام نسخه از فیلم در افتتاحیه به نمایش دربیاید،اظهار کرد: «همان نسخه تدوین زنده یاد سیف‌ا... داد، همان نسخه‌ای که می‌بایست از این فیلم به نمایش درمی‌آمد، در افتتاحیه جشنواره فیلم عمار اکران خواهد شد.» او در ادامه گفت: «این همان نسخه‌ای است که در همه این سال‌ها تلاش کردند آن را از بین ببرند و ما هم به سختی توانستیم نگاتیوها را به دست آوریم.» افخمی در پایان توضیح داد که این نسخه سال‌های 86 و 87 تدوین شده و مورد تایید اوست. باید دید نمایش فیلم در جشنواره عمار، راه را برای اکران عمومی آن باز خواهد کرد؟