دور و نزدیک توافق در دور هشتم مذاکرات وین بازگشت موقت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت‌ها

بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیات‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها باز خواهد گشت.
به گزارش ایسنا، با این وجود، مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.
جلسه روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه با حضور انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌گوها در وین برگزار شد.
پیش از این دیدار نیز جلسه دوجانبه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین برگزار شد.


روز پنجشنبه نیز مذاکرات وین در دو سطح روسای هیات‌ها و کارشناسان ادامه پیدا کرد. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دو دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد.
همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد.
علاوه بر این، جلساتی در سطح کارشناسی به صورت دو و چندجانبه برای بررسی موضوعات مختلف برگزار شد.
اولیانوف: با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام فعال‌تر شده‌اند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نسبت به فعال‌تر شدن برخی از مخالفان برجام همراه با پیشروی مذاکرات وین هشدار داد.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام در فضای عمومی فعال‌تر شده و بیشتر فتنه‌آمیزی می‌کنند. این ناراحت‌کننده و تاسف‌آور است. اکثریت کشورها از جمله گروه ۵ هدف احیای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها را دنبال می‌کنند.
وی در پاسخ به کاربری که درباره تفاوت میان «برداشتن تحریم‌ها» و «لغو تحریم‌ها» می‌پرسید گفت: این دو اصلاح مترادف هستند. در مذاکرات وین ما اغلب از لفظ «برداشتن تحریم‌ها» استفاده می‌کنیم. این قاعده در سازمان ملل نیز به همین شکل است.
چرا عدم احیای برجام برای منطقه خطرناک است؟
فایننشال تایمز نوشت: حیاتی‌ترین سوال برای خاورمیانه در سال جاری این است که آیا پس از اینکه دونالد ترامپ توافق سال ۲۰۱۵ با تهران را که توسط ایالات متحده و پنج قدرت جهانی دیگر به دست آمده بود را لغو کرد، می‌توان به یک توافق بین المللی که جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران را محدود کند، دوباره دست یافت یا خیر؟
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: جایگزین این توافق ممکن است تشدید جنگ نیابتی بین ایران و متحدان عرب شیعه اش از شام تا خلیج فارس باشد. یا در بدترین حالت ممکن است شاهد حمله‌ی اسرائیل به ایران باشیم که همیشه تل آویو تهران را به واسطه‌ی آن تهدید می‌کند. این جنگ احتمالی به طور غیرقابل کنترلی در بسیاری از مناطق خاورمیانه غوغا به پا خواهد کرد.
منطقه درست زمانی به این مقطع نامطلوب می‌رسد که ایالات متحده، قدرت خارجی مسلط بر آن پس از پایان جنگ جهانی دوم، به طور محسوسی در حال دور شدن از آن است. تمامی بازیگران چه هم‌پیمان و چه دشمن آمریکا، واشنگتن را اکنون غیرقابل اعتماد می‌دانند. این موضوع با خروج پر هرج و مرج ایالات متحده از افغانستان در تابستان گذشته، یا حتی خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ آغاز نشد. توافقی که متحدان آمریکایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی در هر صورت به شدت با آن مخالفت کردند. این ایده پس از آن که متحد ایران در سال ۲۰۱۹ حمله موشکی و پهپادی دقیقی به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان انجام داد، شکل گرفت. واشنگتن این تهاجم را به عنوان حمله به سعودی‌ها و نه آمریکایی‌ها قلمداد کرد و آن را نادیده گرفت. از آن زمان، تماس‌های دیپلماتیک با ایران در سراسر خلیج فارس از امارات متحده عربی و حتی عربستان سعودی آغاز شد.
درک ناگهانی کشور‌های عربی خلیج فارس از آسیب‌پذیری خود، تلاش‌هایی را برای تنش زدایی برانگیخته است.
سایر اخبار این روزنامه
بازار بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ چه وضعیتی خواهد داشت؟ رستگاری بورس در سه ماهه آخر سال محمدعلی وکیلی نوشتیم غرور ملی! ملت خواندند عقده ملی! حاج علی‌اکبری: در جنگ دیپلماسی باید غیرتمندانه ایستاد با وجود امکان ارتباط مستقیم صاحبان اثر و مخاطبان، آیا سانسورهای سلیقه‌ای کارآمد است؟ شبکه‌های اجتماعی در برابر ممیزی قیمت کلیه روی نوار صعودی هزینه‌های معیشت بالا می‌رود سفر به بغداد برای فروش «کلیه» «ابتکار» روند بازارهای اقتصادی را بررسی کرد ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق «ابتکار» روند بازارهای اقتصادی را بررسی کرد ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق در چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهوری چه گذشت؟ از دیدار با سیل‌زدگان تا افتتاح پالایشگاه نفت فوق سنگین دور و نزدیک توافق در دور هشتم مذاکرات وین بازگشت موقت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت‌ها روز یازدهم مذاکرات وین تمرکز مذاکره‌کنندگان بر اصل راستی‌آزمایی حاجی‌زاده با اشاره به آزمایش موتور سنگین ماهواره‌بر در سپاه: اگر جنگ تحمیلی امسال رخ می‌داد، کمتر از هشت روز طول می‌کشید ابلاغ پیام آیت‌الله رئیسی به همتای چینی تاکید امیر عبداللهیان بر توسعه همه جانبه روابط با چین وزیر خارجه چین: آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند