چرا عربستان و امارات قادر به مقابله با حملات نیروهای یمنی نیستند؟

کارشناسان نظامی معتقدند قدرت موشکی و پهپادی یمن و ناکارآمدی نیروهای فنی و سامانه های راداری و دفاع هوایی سعودی- امارات از جمله علت های شکست ریاض و ابوظبی در مقابله با حملات یمنی ها است.
به گزارش مهر، پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی با عنوان «چرا عربستان و امارات در مقابله با حملات حوثی ها شکست خورده اند؟» به بررسی تازه‌ترین تحولات مربوط به حملات موشکی و پهپادی نیروهای مشترک یمنی به عمق خاک عربستان و امارات و دلایل ناکامی این دو کشور در مقابله با این حملات پرداخت.
در گزارش عربی ۲۱ آمده است: سامانه دفاع هوایی امارات و عربستان در مقابله با حملات حوثی ها عاجز مانده است. در این حملات برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹ ابوظبی پایتخت امارات هدف قرار گرفت و شماری در این حمله کشته یا زخمی شدند. کارشناسان معتقدند امارات پس از مشارکت فعال در جنگ علیه یمن در چند هفته گذشته، مانند عربستان هدف مستقیم موشک‌ها و پهپادهای حوثی قرار گرفته است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.
«فایز دویری» کارشناس نظامی در مصاحبه با عربی ۲۱ در این خصوص گفت: توقف حملات نیروهای یمنی به امارات از سال ۲۰۱۹ تاکنون، کوتاهی و بی خیالی غیر قابل توجیهی را در زمینه مقابله با حملات در امارات به وجود آورده بود.


دویری در تحلیل مشارکت نکردن عربستان در مقابله با حملات نیروهای یمنی علیه امارات با وجود عبور موشک‌ها و پهپادهای یمنی از حریم هوایی این کشور گفت: ریاض اولویت دفاعی خود را بر اهداف با اهمیت تر و حساس‌تر مانند شرکت آرامکو، نیروگاه «دقیق» و فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی قرار داده است و همین رویکرد باعث ایجاد اختلال و نقص در فعالیت سامانه دفاع هوایی سعودی با وجود گستردگی پوشش مساحت آن شده است.
این کارشناس نظامی تاکید کرد: حملات گاه و بیگاه موشکی و پهپادی به عربستان و امارات تا زمانی که جنگ علیه یمن ادامه داشته باشد و حوثی‌ها در این کشور حضور داشته باشند، ادامه خواهد یافت.
وی اذعان کرد: عربستان و امارات مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفته در اختیار دارند اما قدرت استفاده بهینه از این تسلیحات و ایجاد تکامل و هماهنگی بین سامانه‌ها را ندارند. راداری که دامنه پوشش آن هزار کیلومتر است، اگر نیروی توانا و کارآمد برای استفاده از آن وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد.
«مامون ابو نوار» یکی دیگر از کارشناسان نظامی در گفتگو با عربی ۲۱ با بیان اینکه آمریکا خبر حملات موشکی حوثی ها به عربستان و امارات را به علت در اختیار داشتن تصاویر دریافتی از هشت ماهواره این کشور بر فراز منطقه اطلاع رسانی می‌کند، افزود: نیروی هوا فضای آمریکا فقط ۶ دقیقه فرصت دارد هشدار حملات موشکی حوثی ها را قبل از رسیدن این موشک‌ها به اهدافشان، به عربستان و امارات اطلاع دهد.
وی ادامه داد: حملات گسترده نیروهای یمنی به امارات با موشک‌های بالستیک، این کشور را به صورت کامل فلج می‌کند به ویژه اگر این حملات خطوط ارتباطی و زیر ساخت‌های امارات را هدف قرار دهد. در صورت وقوع چنین حملاتی، اوضاع برای امارات فاجعه بار خواهد بود.
این کارشناس نظامی تاکید کرد: تلاش امارات برای خریدار سامانه ضد پهپادی «اسکای لاک» از تل آویو هیچ سودی برای این کشور در زمینه مقابله با حملات پهپادی یمنی‌ها یا جلوگیری از رسیدن آنها به اهدافشان در امارات ندارد، به ویژه که سلاح پهپادی یمنی‌ها ماهیت جنگ را تغییر داده است.
وی فاش کرد: سامانه‌های راداری استفاده شده در عربستان سنتی هستند و با وجود کثرت تعداد، قادر به رهگیری و هدف قرار دادن پهپادهایی که در ارتفاع متوسط پرواز می‌کنند، نیستند. ایجاد راهکار برای مقابله با حملات پهپادی یمنی‌ها در شرایط فعلی دشوار است. این در حالی است که تلاش‌های امارات هم برای خرید تسلیحات چینی، روسی، کره‌ای و اسرائیلی مشکلات دیگری ایجاد می‌کند زیرا این سامانه‌ها با سامانه‌های راداری خریداری شده از کشورهای غربی تجانس و همخوانی ندارد.
همچنین ایرنا نوشت: در حالی که بسیاری از کشورها و سیاستمداران منطقه حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با هدایت انصارالله را دفاع از خود و نه اقدامی تروریستی ارزیابی می‌کنند، اتحادیه عرب در بیانیه خود از همه کشورها خواست که پس از حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به امارات متحده عربی، انصارالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.
درپی حملات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک امارات و هشدار به اتباع خارجی درخصوص ناامن بودن این کشور، دولت آمریکا هم خواهان بالاترین سطح هوشیاری اتباع خود در امارات شد. سفارت آمریکا در امارات روز دوشنبه به همه اتباع آمریکایی توصیه کرد که بالاترین سطح هوشیاری امنیتی را رعایت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
وقتی به مخاطب توهین می‌شود سریالِ سریال‌های نیمه‌کاره سید حامد مرندی تکلیف را مشخص کنید رئیس قوه قضائیه دستور داد ماموریت دادستان کل کشور و سازمان بازرسی درخصوص مسئله رمزارزها صعود نکردن ایران تقریبا غیرممکن است! زنان فوتبال ایران در یک قدمی تاریخ سازی هشدار! این آب خوردن شاید آلوده باشد مواضع ضد و نقیض درباره آلودگی سد ماملو زنان تمایل بیشتری برای مهاجرت دارند افزایش مهاجرت به‌دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی فقر در این کشور توریستی مردمان اش را به زباله گردی و ضایعات فروشی کشانده است دعوا بر سر زباله در عروس خاورمیانه «ابتکار» راهکارهای کنترل بازار اجاره را بررسی کرد مستاجران و کابوس ادامه دارِ اجاره‌بها رئیس جمهوری در دیدار وزیر خارجه توگو: تحکیم روابط با کشورهای قاره آفریقا با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود خطیب‌زاده با تاکید بر عدم پذیرش هیچ پیش شرطی: توافق موقت در دستورکار ما نیست سعد حریری فعالیت سیاسی خود را تعلیق کرد مخبر در جلسه نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال مطرح کرد ضرورت بهره‌گیری از شیوه‌های نوین تامین مالی تاکتیک خیابانی آمریکا در مذاکرات وین وقت کشی بر مدار «توافق موقت» چرا عربستان و امارات قادر به مقابله با حملات نیروهای یمنی نیستند؟