جشنواره در آفساید!

شهروندآنلاین: در سانس اول فیلم سینمایی «بیرو» که سومین ساخته مرتضی علی‌عباس میرزایی است با تهیه‌کنندگی مجید برزگر و ایفای نقش بازیگرانی چون حسن بیرانوند، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسدالهی، سهیل قنادان، سیاوش چراغی‌پور، مهدی زمین‌پرداز، ستایش تارانی، سارا والیانی و علیرضا جلیلی جلوی دوربین رفته، به نمایش درآمد. این فیلم که داستان زندگی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم‌ملی ایران را به تصویر کشیده، به عنوان یکی از معدود تلاش‌های سینمای ایران (شاید هم اولین تلاش) در نمایش زندگی یک فوتبالیست، اما، مانند دو فیلم قبلی سازنده‌اش «انزوا» و «خون خدا» چندان مورد توجه قرار نگرفت.
درباره آغاز جشنواره می‌توان گفت «بیرو» که در خط داستانی خود دوران کودکی بیرانوند تا زمان ورود او به فوتبال حرفه‌ای و عضویت در تیم‌ملی فوتبال را به تصویر می‌کشد، چندان نتوانست یخ جشنواره را آب کند. کاری که بسیاری انتظار دارند «مرد بازنده» مهدویان از پس انجامش برآید.

سانس دوم اولین روز جشنواره فیلم فجر اما اختصاص داشت به هفتمین فیلم محمدحسین مهدویان با نام «مرد بازنده» که با اینکه جزئیات چندانی درباره آن منتشر نشده، اما گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره فیلم و داستان و فضای آن وضعیت پرتب‌وتابی را پیرامون فیلم در رسانه‌ها و فضای مجازی به وجود آورده است.
اما مهم‌ترین ویژگی فیلم نام کارگردانش و البته حضور و گریم ویژه جواد عزتی است که ظاهرا در نقش مردی در آستانه ۶۰سالگی جوانب دیگری از توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته است.
درباره «مرد بازنده» باید به این نکته هم اشاره کرد که علاوه بر جواد عزتی بازیگرانی چون رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام و بسیار بازیگران دیگر ایفای نقش کرده‌اند. هرچند سابقه همکاری‌های قبلی جواد عزتی و محمدحسین مهدویان و البته تکرار ترکیب موفق عزتی و رعنا آزادی‌ور سبب شده تا بسیاری تک‌خال این فیلم را در دو بازیگر اصلی‌اش بجویند.
مهدویان که در دو سال اخیر با فیلم‌های «درخت گردو» و البته فیلم کمدی «شیشلیک» نشانی از روزهای موفقیتش در جشنواره نداشته و نتوانسته توجه چندانی به خود جلب کند، با «مرد بازنده» رویاهای دور و درازی را دنبال می‌کند که تعبیرشدن یا نشدن‌شان در شب بیست‌ودوم بهمن مشخص خواهد شد.