وعده الکی ندهند، تیم‌ملی تاریخ‌ساز می‌شود

شهروندآنلاین: صعود تیم‌ملی فوتبال به جام‌جهانی با همدلی ایجادشده در فدراسیون فوتبال و همه ارکان این تیم به دست آمد؛ یکی از افرادی که نقش زیادی در این صعود داشت و کمتر از او نام برده می‌شود، کریم باقری است. ستاره تیم‌ملی فوتبال و پرسپولیس در سال‌های نه‌چندان‌دور که فوتبالدوستان خاطرات زیادی با او دارند، در نقش مربی ایرانی تیم‌ملی کنار دراگان اسکوچیچ است. باقری که در پرسپولیس هم به‌طور همزمان فعالیت می‌کند،‌با توجه به کاراکتر و شخصیتی که داراست، رابطه صمیمانه‌ای با بازیکنان برقرار می‌کند و در عین‌حال نقشی فراتر از یک مربی را دارد.

او همواره در کادرفنی پرسپولیس و تیم‌ملی به‌عنوان فردی شناخته شده که در مواقع حساس ورود و در کمترین زمان ممکن، حواشی را کنترل می‌کند. در این شرایط بی‌تردید کریم باقری نقش مهمی در صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی 2022 قطر دارد.

با باقری درباره صعود به جام‌جهانی، برخی حواشی و مسائل مربوط به تیم‌ملی همکلام شدیم که صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:



*از صعود زودهنگام به جام‌جهانی شروع کنیم؛ این صعود سریع‌ترین صعود در طول تاریخ برای یک تیم آسیایی بود.

این موفقیتی که به‌دست آمده خیلی‌ها در آن نقش داشتند. من فکر می‌کنم همدلی ایجادشده در تیم‌ملی شامل کادرفنی، اجرایی و بازیکنان باعث شد تا یک اتفاق بزرگ رقم بخورد و مردم خوشحال شوند.

*با وجود اینکه مردم از این صعود خوشحال هستند، اما قبول دارید این خوشحالی نسبت به دوران بازی شما کمتر شده است؟

به هرحال مردم مشکلات متعددی دارند و کمتر مانند گذشته فرصت می‌کنند به فوتبال بادقت نگاه کنند، اما من احساس می‌کنم که این صعود هم مردم را خوشحال کرده است. زمانی که ما بازی می‌کردیم، همیشه به بچه‌ها می‌گفتم که باید به‌خاطر دل مردم عزیزمان بازی کنیم و الان هم به بچه‌های تیم‌ملی این را بارها گفته و می‌گویم. الان شما بازی‌هایی که بدون تماشاگر برگزار می‌شود را ببینید، آیا لذتی دارد؟ برای ما که داخل استادیوم هستیم که هیچ لذتی ندارد. حتی بردن آن بازی‌ها هم به اندازه قبل نمی‌چسبد. در این بازی با عراق مردم آمدند و همه لذت بردیم. امیدوارم در آینده نیز هواداران به ورزشگاه‌ها بیایند.

در این چند ماه خیلی‌ها آمدند و وعده دادند که برای تیم‌ملی فلان می‌کنیم و بیسار. این وعده‌ها خوب است اما به‌شرطی که عملی شود. الان تیم‌ملی به بهترین شکل صعود کرده است. این بچه‌ها روی حرف مسئولان حساب کرده‌اند. برای موفقیت در جام‌جهانی هم اینگونه است.

*مسأله مهم درباره تیم‌ملی ایران این است که خیلی‌ها انتظار دارند از دور اول جام‌جهانی بالا برویم. این اتفاق می‌افتد؟

ما تیم‌ملی خیلی خوبی داریم. یادم هست زمان ما می‌گفتند تیم‌ملی 98 بهترین تیم تاریخ ایران است و… من الان که کنار تیم‌ملی هستم، می‌بینم که بچه‌ها چقدر یکدل هستند و چقدر دوست دارند موفق شوند. ما بازیکنان باتجربه و جوان خوبی داریم. لژیونرهای زیادی در تیم‌ملی هستند و فکر می‌کنم از نظر فنی شرایط برای صعود مهیاست اما باید مسائل دیگری هم سهیم شود.

*منظورتان حمایت‌های مالی است؟

صددرصد اینطور است. در این چندماه خیلی‌ها آمدند و وعده دادند که برای تیم‌ملی فلان می‌کنیم و بیسار. این وعده‌ها خوب است اما به‌شرطی که عملی شود. الان تیم‌ملی به بهترین شکل صعود کرده است. این بچه‌ها روی حرف مسئولان حساب کرده‌اند. برای موفقیت در جام‌جهانی هم اینگونه است. تیم‌ملی فوتبال برای همه ایران است و نباید انتظار داشته باشیم فقط فدراسیون حامی این تیم باشد. همه ارکان مملکت باید به این تیم کمک کنند چون با هر برد تیم‌ملی، مردم خوشحال می‌شوند. مسئولان هم نباید وعده‌های الکی بدهند. اگر فقط نیمی از وعده‌های دوستان محقق شود، این تیم‌ملی تاریخ‌ساز خواهد شد. من مطمئنم که این تیم‌ملی شایستگی حضور در مرحله حذفی جام‌جهانی را دارد.

*طی روزهای گذشته درباره اسکوچیچ هم حرف‌وحدیث زیاد بوده و برخی معتقدند او نقش زیادی در موفقیت تیم‌ملی نداشته؛ شما به‌عنوان دستیار او چنین مسأله‌ای را قبول می‌کنید؟

این حرف‌ها درست نیست. مگر می‌شود بگویید یک تیم، عالی نتیجه نگرفته اما سرمربی‌اش کاره‌ای نیست؟ بهتر است آنهایی که اینگونه صحبت می‌کنند کمی فکر کنند و از روی احساس اظهارنظر نکنند.

*تصاویری از پابه‌توپ شدن شما در تمرینات تیم‌ملی و زدن شوت‌های برق‌آسا به دروازه‌بان‌ها منتشر شد؛ هنوز هم آمادگی خوبی دارید…

من همیشه سعی می‌کنم رابطه‌ام را با بازیکنان خوب نگه دارم. تیم‌ملی بچه‌های خوبی هم دارد و همه‌شان از نظر اخلاقی‌وفنی جزو بهترین‌ها هستند. من هم سعی می‌کنم در تمرینات گاهی کنارشان باشم و کارم را جلو ببرم.

*به حضور امیرعابدزاده در ترکیب تیم‌ملی مقابل عراق خیلی اشاره شد. به‌عنوان همبازی پدرش(احمدرضا عابدزاده) نظرتان چیست؟

امیر، دروازه‌بان خیلی خوبی است و فکر می‌کنم تا چندسال می‌تواند در تیم‌ملی باشد. حرکتی که آخر بازی انجام داد هم قابل‌تقدیر بود. برای او آرزوی موفقیت و برای احمدرضا عابدزاده آرزوی سلامتی دارم.