چرا بازی ایران با کره‌جنوبی و لبنان تشریفاتی نیست؟

شهروندآنلاین: تیم‌ملی فوتبال ایران در هفتمین مرحله از رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی با برد مقابل عراق در ورزشگاه آزادی صعود خود به بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال دنیا را قطعی کرد. این اتفاق مهم در شرایطی رخ داد که تیم ایران سریع‌ترین صعود تاریخ یک تیم آسیایی به جام‌جهانی را رقم زد و شرایط ایده‌آلی برای دراگان اسکوچیچ و شاگردانش رقم خورده است.

شاید بعد از برد مقابل عراق خیلی‌ها 3 دیدار باقیمانده با امارات، کره‌جنوبی و لبنان را تشریفاتی فرض می‌کردند چراکه حتی باخت در این مسابقات هم تاثیری در صعود به جام‌جهانی نداشت. با این‌حال تیم ایران سه‌شنبه شب مقابل امارات یک پیروزی دیگر را جشن گرفت و حالا دو بازی آخرش را در تعطیلات نوروز مقابل کره‌جنوبی در سئول و در برابر لبنان در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد کرد.

اگرچه دیگر نتایج دو بازی آخر تیم‌ملی مقابل کره‌جنوبی و لبنان تاثیری روی صعود ایران به جام‌جهانی نخواهد داشت اما برد در این دو مسابقه از یک نظر برای شاگردان اسکوچیچ اهمیت دارد؛ قرارگرفتن در سید دوم قرعه‌کشی جام‌جهانی.

رویای صعود از مرحله گروهی برای تیم‌ملی

صعود مقتدرانه به جام‌جهانی این باور را برای خیلی از فوتبالدوستان به‌وجود آورده که تیم‌ملی ایران برای اولین بار در تاریخ می‌تواند از مرحله گروهی جام‌جهانی عبور کند. تیم ایران تاکنون 5 بار در رقابت‌های جام‌جهانی حضور یافته و در همه این تورنمنت‌ها در مرحله گروهی از مسابقات خداحافظی کرده است. صعود به دور دوم و رسیدن به مرحله حذفی در جام‌جهانی 2018 هم می‌توانست به‌دست بیاید. جایی که پرتغال و اسپانیا در گروه‌مان بودند اما با بدشانسی این مهم برای شاگردان کارلوس کی‌روش رقم نخورد. حالا شرایط تیم‌ملی و مهره‌های تاثیرگذار و کلیدی‌اش سبب شده تا خیلی‌ها امیدوار باشند تیم ایران از مرحله گروهی برای اولین بار عبور کند. برای این منظور قرعه مسابقات بسیار تاثیرگذار است و اگر شرایط مهیا شود تا ایران در سید دوم هم قرار بگیرد، دیگر شرایط بسیار بهتر خواهد شد.

سیدبندی قرعه‌کشی چگونه است؟

از سال 2018 فدراسیون جهانی فوتبال تصمیمی برای قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی گرفت و آن هم سیدبندی تیم‌ها بر اساس رنکینگ آنها در سایت فیفاست. بر این اساس 7 تیم اول رنکینگ به همراه تیم میزبان در سید یک قرار می‌گیرند و مابقی سیدها نیز به همین شکل تشکیل می‌شوند. در بین تیم‌های بالانشین رنکینگ فیفا، البته هستند تیم‌هایی که ممکن است به جام‌جهانی قطر نرسند و همین موضوع شانس تیم‌های پایین‌تر در رنکینگ را برای بالا آمدن در سیدبندی و گرفتن یک قرعه خوب افزایش می‌دهد.

ایران چطور در سید دو قرار می‌گیرد؟

تیم‌ملی فوتبال ایران با نتایجی که اخیرا به‌دست آورده در رنکینگ فیفا، صعودی قابل‌ملاحظه داشته است. دو برد مقابل امارات و عراق در بازی‌های اخیر هم باعث شد تا ایران از رده 21 این رده‌بندی یک رتبه صعود کند و به جایگاه بیستم برسد. از آنجایی که قطر به‌عنوان میزبان یکی از تیم‌های سید یک قرعه‌کشی خواهد بود، 7 تیم اول این رده‌بندی هم در سید یک کنار عنابی‌های آسیا قرار می‌گیرند.

حال اگر تیم‌ملی فوتبال ایران بتواند در دو مسابقه آخر خود در انتخابی جام‌جهانی دو برد مهم مقابل کره‌جنوبی و لبنان به‌دست آورد، امتیازات خود در رنکینگ را افزایش می‌دهد و شانس حضور در جمع 16 تیم اول رنکینگ را هم خواهد داشت. تیم ایران حالا فقط 4 رتبه تا رسیدن به جمع 16 تیم برتر رنکینگ فاصله دارد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه از بین ایتالیا و پرتغال(دو تیمی که در رنکینگ بالاتر از ایران هستند) یک تیم به جام‌جهانی صعود خواهد کرد، ایران قطعا در صورتی که بین 16 تیم اول رده‌بندی فیفا باشد، می‌تواند در سید دوم قرار بگیرد تا حداقل با یکی از تیم‌های صاحب‌نام و قدرتمند مسابقات روبه‌رو شود و رقیب دوم از چرخه خارج شود.

این در حالی است که در بین تیم‌هایی که بالاتر از ایران در رده‌بندی فیفا قرار دارند، هنوز صعود سنگال، اروگوئه، کلمبیا و ولز هم مشخص نیست که اگر چنین اتفاقی رخ ندهد شانس ایران برای قرار گرفتن در سید دوم بسیار بالاتر می‌رود.

با تمام قوا مقابل کره‌جنوبی و لبنان

در شرایط فعلی تنها کاری که از دست بازیکنان و کادرفنی توانمند تیم‌ملی برمی‌آید این است که خود را برای حضور مقتدرانه مقابل کره‌جنوبی و لبنان آماده کنند. تیم ایران باید ابتدا در این دو بازی با دست پر از زمین خارج شود و بعد منتظر اتفاقات و نتایج سایر کشورها باشد تا تغییرات در جدول رده‌بندی فیفا را به نظاره بنشیند. اگرچه دیدار با کره‌جنوبی در سئول دشواری‌های خاص خودش را دارد و ممکن است مشکلاتی برای تیم قدرتمند اسکوچیچ ایجاد کند.

گفتنی است؛ مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر، روز 12 فروردین 1401 برگزار خواهد شد.