نمایش وحشتناک خشن‌ترین جنایت جنوب

سیما فراهانی| نمایش هولناک و ترسناکی است. سکانس به سکانس‌اش لرزه به جان مردم می‌اندازد. 40 ثانیه کلیپ آنقدر دردناک است که به اندازه چندین سال روح و روان مردم را خدشه‌دار می‌کند. نقش اول این کلیپ اما خودش خونسرد است. با سری بریده در دستش، می‌خندد و در خیابان قدم می‌زند؛ خوشحال است از کرده خودش. همسرش را به قتل رسانده و سعی دارد قدرتش را به رخ بکشد.

نه خبری از پشیمانی است، نه ترس، نه ناراحتی. او یکی از خشن‌ترین قاتلان کشور است که در اهواز خون به پا کرد. همسر 17 ساله‌اش را کشت، این جنایت را به نمایش گذاشت و حالا کلیپ این اتفاق تلخ در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. مردم آن را می‌بینند و وحشت و ترس همه‌گیر می‌شود.

ماجرای رومینا اشرفی باز هم تکرار می‌شود. دختر نوجوانی که حدودا دو سال پیش در شمال کشور به دست پدرش به طرز هولناکی کشته شد. جنایتی که مردم جامعه را تحت تاثیر قرار داد و تنها کسی که دستانش نلرزید، پدر رومینا بود. حالا بعد از دو سال، این‌بار در جنوب کشور، مردی سر همسرش را می‌برد و به کارش افتخار هم می‌کند.

قتل در ملأ عام

ماجرا به بعد از ظهر روز شنبه، 16 بهمن ماه، برمی‌گردد. ساعت 15، مرد جوانی جلوی چشمان وحشت‌زده مردم سر زنش را در میدان کسایی خشایار اهواز با خوشحالی به نمایش گذاشت. او پس از چند دقیقه فرار کرد. بلافاصله، این جنایت هولناک از سوی اهالی وحشت‌زده میدان کسایی به پلیس اهواز گزارش داده شد.

بدین ترتیب تیمی از کارآگاهان اداره پلیس آگاهی همراه با علی حسن‌لو، بازپرس ویژه قتل، در محل حادثه حاضر شدند. تحقیقات میدانی در این‌خصوص آغاز شد.

ماموران پلیس در صحنه جنایت با جسد دختر 17 ساله‌ای مواجه شدند. او داخل خانه کشته و جسدش در مکان دیگری رها شده بود.

تیمی ویژه رسیدگی به این پرونده هولناک را در دستور کار خود قرار داد. تحقیقات تیم تجسس نشان داد زن جوان به ترکیه فرار کرده بود. او از سوی خانواده‌اش به ایران بازگردانده شد. در نهایت هم به دست همسر و برادر شوهرش، که هر دو پسر عموی او بودند، به قتل رسید.

بررسی‌ها مشخص کرد برادر قاتل در این جنایت شریک بوده است. او به برادرش کمک کرد که همسرش را در خانه با قمه به قتل برساند. عاملان جنایت پس از گرداندن سر مقتول جلوی چشمان مردم در خیابان، به مکان نامعلومی متواری شدند.

دستگیری عاملان جنایت

تحقیقات ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان اداره پلیس آگاهی با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی مخفیگاه عاملان جنایت را شناسایی کردند. تیم جنایی پس از دریافت این اطلاعات با هماهنگی علی حسن‌لو، بازپرس ویژه قتل، راهی مخفیگاه متهمان شد. ساعت 18 عصر روز یکشنبه بود که قاتل و برادرش در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند.

با دستور بازپرس ویژه قتل، جسد دختر جوان برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد. عاملان جنایت برای کشف ابعاد پنهان این قتل در اختیار کارآگاهان اداره پلیس آگاهی قرار گرفتند.

گفته می‌شود قاتل انگیزه خود را از این جنایت، اختلافات خانوادگی اعلام کرده است.

این در حالی است که عباس حسینی پویا، دادستان اهواز، در تشریح علت قتل این زن 17 ساله گفت: «ظاهرا این خانم جوان به کشور ترکیه فرار کرده بود. او از آنجا یکسری تصاویر برای همسر خود ارسال کرده بود. این تصاویر سبب تحریک احساسات و خشونت همسر وی شد.»

برخورد با انتشاردهندگان فیلم

وی با بیان اینکه انگیزه این قتل ناموسی بوده است، افزود: «پدر مقتول دختر خود را به ایران بازمی‌گرداند. زمانی که همسر دختر جوان متوجه حضور او در اهواز می‌شود، جرأت پیدا می‌کند و برای کشتن وی اقدام می‌کند.»

حسینی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «قطعا به‌شدت با متهمان برخورد خواهد شد؛ چرا که علاوه بر بحث قتلی که اتفاق افتاده، گردن زدن این خانم در ملأ عام نیز جرم است.»

وی درخصوص اینکه برخورد دستگاه قضا با افرادی که از این حادثه فیلم گرفته و منتشر می‌کنند چگونه است، گفت: «قطعا اگر ثابت شود افرادی تعمداً اقدام به انتشار این فیلم‌ها کرده‌اند، بازداشت خواهند شد. به اداره آگاهی دستور می‌دهیم افرادی را که با انتشار این فیلم‌ها تعمدی سبب تشویش اذهان عمومی شده‌اند، شناسایی کنند.»

برخورد قاطع دستگاه قضائی

همچنین حجت‌الاسلام صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان، از برخورد قاطع و سریع دستگاه قضائی با عوامل قتل زن جوان اهوازی خبر داد. او در این‌باره گفت: «قتلی در اهواز اتفاق افتاد و متعاقب آن قاتل اقدام به نمایش عمل فجیع خود در یکی از خیابان‌های شهر کرد. این امر موجب خدشه به امنیت روانی شهروندان شده است.»

وی با بیان اینکه با تلاش پلیس و صدور دستورات قضائی لازم، عوامل قتل شناسایی و ساعاتی پس از حادثه دستگیر شدند، گفت: «دستگاه قضائی استان با متهم این حادثه قاطع و سریع برخورد می‌کند.»

عوامل خشونت در جامعه

این پرونده نمونه‌ای از خشونت‌هایی است که در جامعه شاهد آن هستیم. خشونت‌هایی که رواج می‌یابد و با پیشرفت تکنولوژی سکانس‌های آن در میان مردم جامعه دست به دست می‌شود، می‌چرخد و در ذهن و افکار عمومی نقش می‌بندد. مردی سر همسرش را برید و به کار خود خندید.

دکتر جعفر کوشا، جرم‌شناس، این مساله را بررسی می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «بحث خشونت و ترویج آن در جامعه به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر روزهایی که اعدام در ملأ عام اتفاق می‌افتاد و مردم تماشا می‌کردند یا حتی جشن می‌گرفتند، به این مساله توجه می‌کردیم، خشونت علنی نمی‌شد. جامعه ما خیلی وقت است که به سمت خشونت سوق پیدا کرده است. اجرای علنی مجازات و اینکه افراد را به عنوان اراذل در میان مردم بچرخانند زمینه‌ها و بسترهایی بود که جامعه را به سمت خشونت کشاند.»

حرکت به سوی سنت‌گرایی عاقلانه

وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «وقتی ما به فرهنگ مردم و اخلاق مردم توجه نکنیم، مادیات، تجملات و فساد اقتصادی همه جا رخنه می‌کند. از طرف دیگر، سریال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای در خود کشور ما هم یک نوع بی‌بند و باری را ترویج می‌دهد. ترویج تکنولوژی از یک طرف و سنت‌گرایی از طرف دیگر در تقابل قرار می‌گیرند. همین مساله نیز به خشونت می‌انجامد. بعضی از اعمال، فیلم‌ها، اسلایدها و حتی مسائلی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد باعث بی‌بند و باری در خانواده‌ها می‌شود.

ولی عده‌ای به بهانه تعصب، خانواده‌دوستی و غیرت، سعی دارند افراد را در همان چارچوب سنت خودشان قرار دهند. کشور ما مملو از سنت‌هایی است که مردم با آنها زندگی می‌کنند. اینجاست که مسئولان باید درخصوص ترویج تکنولوژی بسترسازی و فرهنگ‌سازی کنند و راه کنترل آن را از طریق منطقی ایجاد کنند؛ چراکه در این‌گونه موارد تعارض فرهنگ‌ها صورت می‌گیرد و همین مساله خشونت به بار می‌آورد. جامعه باید یا به سمت سنت‌گرایی عاقلانه یا به سمت تکنولوژی هوشمندانه حرکت کند.»

سرکوب‌کردن عقده‌ها

متاسفانه سنت‌گرایی متعصبانه توانست تار و پود خانواده‌ها را در ایران از بین ببرد. کوشا با بررسی این مساله در مورد راه حل آن می‌گوید: «راه حل آن هم این است که امروز باید با واقعیت‌ها زندگی و آن را مدیریت کرد. اجازه ندهیم به بهانه حفظ حریم خانه‌ها و خانواده‌ها به مردم به خصوص زنان ظلم شود؛ به‌گونه‌ای که فردی به طور علنی در میان مردم با ابهت و قدرت خشونت را ترویج دهد. مثل همان فیلم‌هایی که بدون کنترل و مدیریت از داعش و داعشیان پخش شد. همان زمان باید چنین آثار مخربی را پیش‌بینی می‌کردیم. اینجاست که مسئولان و متولیان فرهنگ جامعه باید به خود بیایند و بودجه‌های سنگینی را که برای آنان در نظر گرفته می‌شود، صرف کارهای فرهنگی کنند. سرکوب کردن عقده‌ها مردم را به سمت خشونت خواهد کشاند.»

ریشه‌یابی خشونت

اینکه بعضی خودشان دست به کار می‌شوند، محاکمه می‌کنند، حکم صادر و آن را اجرا می‌کنند، مدت‌هاست در جامعه ما وجود دارد؛ آنهایی که خودشان قاضی می‌شوند و دست به مجازات می‌زنند: «دادگستری خصوصی زمانی ترویج پیدا می‌کند که افراد در جامعه از دادگستری عمومی ناامید می‌شوند. اگر به شکایات اولیه آنها با دقت گوش داده شود، در زمان ارجاع پرونده‌ها قضات به دقت ریشه‌یابی کنند و پرونده شخصیت‌شناسی تشکیل دهند و درد دل مردم را گوش دهند، این‌گونه خشونت‌ها و اتفاقات رخ نخواهد داد یا کمتر شاهد آن خواهیم بود.

ترویج خشونت در واقع خود از نوع معلول است، بنابراین باید ریشه‌یابی علت‌های آن در هر استان توسط متصدیان فرهنگی در قالب کمیته‌های آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها به‌زودی انجام شود. جامعه زمانی به سمت خشونت گرایش پیدا می‌کند که از تصرفات غیر قانونی کارکنان دولت در اموال دولتی، اختلاس‌ها، ارتشاها و عدم برخورد صحیح با آنها ناامید شود. این ناامیدی در خانواده‌ها تاثیر سوء گذاشته و باعث مشکلات اقتصادی و سایر موارد می‌شود که مردم به‌گونه‌هایی عقده‌گشایی کنند. عقده‌گشایی‌هایی که شاید در طول تاریخ از یک ایرانی به این صورت نادر و بعید بوده است. اما باید به خود بیاییم و با برنامه‌ریزی سریع، دقیق و هوشمندانه جلوی ترویج خشونت را بگیریم.»

شخصیت‌های ضد اجتماعی

دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه‌شناس، نیز در این‌باره به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «در کشور ما بحث قتل‌های ناموسی ریشه تاریخی دارد. گاهی آنقدر فشار اجتماعی زیاد است که افراد بدون اینکه حتی خودشان بخواهند، مجبور می‌شوند اقدام کنند؛ چراکه اگر کاری نکنند، از طرف دیگران مورد سرزنش قرار می‌گیرند. بقیه به آنها می‌گویند که چقدر بی‌خیال بودی. البته که این موضوع به اختلال شخصیت برمی‌گردد. این‌گونه افراد معمولا شخصیت ضد اجتماعی دارند. یا افرادی هستند که از بیماری سایکوپت رنج می‌برند. روان‌آزاری یا سایکوپتی نوعی اختلال شخصیت است. مهم‌ترین شاخصه آن عدم حس همدردی و دلسوزی و عدم حس پشیمانی پس از انجام کار ناشایست است. این افراد بدون حس ترحم، قادر به آزار دادن دیگران هستند. برای همین احتمال دست زدن به جنایت در این افراد بسیار بالاست.»

این کارشناس دلایل دیگر ترویج این نوع خشونت‌ها را بررسی می‌کند و ادامه می‌دهد: «دلیل دیگر این اتفاقات نیز بازتولید خشونت و نفرت در جامعه است. چرخه خشونت در کشور ما وجود دارد. ما باید چرخه این خشونت را بشکنیم. خشونت عریان رواج می‌یابد و این مسأله بسیار خطرناک است. برای همین باید حواس‌مان باشد که بازتولید خشونت نکنیم؛ چراکه انتشار و رواج خشونت، خشونت‌های دیگری به بار می‌آورد.»

برخورد قاطع و غربالگری دانش‌آموزان

شریفی یزدی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «مسأله دیگر مردم هستند. چرا باید در جامعه ما مردم تا این اندازه به تماشای این کلیپ‌ها علاقه نشان دهند. بازنشر این نوع کلیپ‌ها به خودی خود غلط است. باید این مسأله در جامعه فرهنگ‌سازی شود و مردم باید یاد بگیرند که این کار صورت نگیرد؛ چون همین بازنشرها به چرخه خشونت کمک می‌کند.

مشکل دیگری که وجود دارد، در آموزش و پرورش است. در دوره ابتدایی و متوسطه غربالگری وجود ندارد که بتوان اختلالات دانش‌آموزان را شناسایی و درمان کرد. اگر آنها شناسایی شوند از همان دوران کودکی می‌توان از ورود آنها به جامعه جلوگیری و آنها را درمان کرد و مانع این نوع جنایت‌های عجیب و غریب شد. همچنین می‌توان گفت که در این‌گونه موارد دستگاه قضائی نیز می‌تواند موثر باشد. اگر آنها برخورد قاطع‌تری با این افراد داشته باشند شاید بتوان این‌گونه خشونت‌ها را کاهش داد تا هر کسی به خودش اجازه انجام این کار را ندهد.»