یک ریسک بزرگ

علی صوفی‪-‬ در حال حاضر مقامات سیاسی کشور در احیای برجام هم نظر هستند و راهکار خروج از تحریم‌های ظالمانه را مذاکرات و برجام می‌دانند. بنابراین عزم برای احیای برجام جزم است.
دولت قبل متهم به غرب پرستی بود و به همین دلیل هم آن طور که باید اعتمادی نسبت به آن وجود نداشت و برخی بر این اعتقاد بودند که دولت قبل در مذاکرات خوب ظاهر نشد.
اما اعتماد نسبت به دولت جدید بسیار زیاد است چون دولت فعلی غرب گرا نیست و هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمی‌دهد در چنین شرایطی همه کسانی که تا پیش از این مخالف برجام بوده‌اند یا سکوت کرده‌اند و یا با دولت برای احیای برجام همراهی می‌کنند. به همین دلیل هم می‌بینیم تابو‌هایی که تا پیش از این وجود داشت مثل تابوی مذاکره با آمریکا، دیگر وجود ندارد. دلیل نبود مخالفت‌ها در حال حاضر همین موضوع است به همین دلیل هم دیگر کفن‌پوشان رو به روی مجلس جمع نمی‌شوند و کسی برجام را سند خیانت نمی‌داند.
در واقع در حال حاضر حاکمیت هم به دنبال احیای بر جام است و هم موافق مذاکره چون به دلیل اعتمادی که به دولت فعلی وجود دارد این مذاکرات را عزتمندانه میدانند بنابراین هیچ مانعی برای مذاکرات وجود ندارد بلکه همه


یک صدا هستند تا تحریم‌ها برداشته شود.
در چنین شرایطی حرف‌های تندرو‌های اصولگرا مثل آقای جلیلی هیچ تاثیری نخواهد داشت.راه حل‌های این طیف یک ریسک بسیار بزرگ است. قرار حاکمیت این نیست که دوباره ایران هراسی ایجاد کند، حتی می‌خواهد ایران‌هراسی را کم کند تا دیوار بی‌اعتمادی که در گذشته شکل گرفته بود برداشته شود. ایران به دنبال مذاکره و مفاهمه است نه به دنبال شاخ و شانه کشیدن.
ایران به دنبال این است که به هر طریقی مذاکرات را به نتیجه برساند. برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید طرفین به هم اعتماد کنند بنابراین ما باید به سمت
تعامل برویم.