«ابتکار» به بررسی راه‌اندازی رمزریال ملی و تاثیر آن بر اقتصاد پرداخت ورود رمزارز به اقتصاد از سال آینده

کیمیا نجفی
در روزهایی که بازار ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا رونق گرفته، خبر انتشار رمزریال ملی نظرها را به خود جلب کرده است.
چندی پیش رئیس بانک مرکزی در اجلاس انجمن مالی اسلامی از تصویب چارچوب انتشار ارز دیجیتال ملی خبر داد. آن زمان جزئیاتی از انتشار ارز دیجیتال اعلام نشد و صحبت‌ها و تحلیل‌ها در حد حدس و گمان بود. اما طولی نکشید که صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی رمز ریال ملی از اوایل سال آینده خبر داد. صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «این رمز ریال توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود. اینگونه افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند. لازم به ذکر است که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفا جایگزین اسکناس خواهد شد.»
رمزارز ملی مسئله جدیدی نیست


استفاده از رمزارز ملی مخالفان و موافقان خود را دارد، عده‌ای بر این باورند که انتشار رمزارز ملی به نفع منافع ملی خواهد بود. به گفته آنها هر تغییر اقتصادی می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد اما به دلیل ویژگی‌هایی مثبتی که این شکل تازه پول دارد می‌تواند برای کشور و اقتصاد تا حدودی راهگشا باشد و کشور را برای جهش در اقتصاد دیجیتال آماده کند. اما برخی‌ها معتقدند که اگر ساختار و چارچوب مناسبی برای رمزارزها در کشور تعریف نشود، ما شاهد بروز تبعات آن خواهیم بود. رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به خبر رئیس بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی رمز ریال ملی از اوایل سال آینده به «ابتکار» گفت: پیش از هر چیزی باید تاکید کنم که گفته شده است رمزریال‌های ملی مشابه اسکناس قابل استفاده هستند. طبق استانداردهای حسابداری ما در دنیای بلاکچین و توکن‌ها سه نوع توکن داریم. اولین نوع توکن، «توکن‌های پرداخت» است که ماهیت آن پرداخت بوده و برای انتقال ارزش از آن استفاده می‌شود. مثال معروف این توکن‌ها رمزارزهایی مانند بیت‌کوین است. دسته بعدی توکن‌ها، «توکن‌های با پشتوانه» هستند این نوع توکن‌ها یک دارایی فیزیکی و یا یک دارایی دیجیتال را پشت خود دارند و به عبارت روشن‌تر یک دارایی را نمایندگی می‌کنند. مثال معروف این توکن‌ها «استیبل کوین‌ها» هستند، در واقع همان توکن‌هایی که ارزهای مهم دنیا مثل دلار را پشت خود دارند.
وی افزود: نوع سوم توکن‌ها، ‌«توکن‌های کاربردی» است و کسانی که این نوع توکن‌ها را در اختیار دارند حق استفاده از یک سری خدمات به آنها داده می‌شود و به نوعی همانند یک ژتون عمل می‌کنند.‌
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتالی ادامه داد: در دسته توکن‌های باپشتوانه مفهومی مطرح شده است و این مفهوم یعنی ارز دیجیتال بانک مرکزی. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به نوعی استیبل‌توکن‌هایی هستند که پشتوانه آنها ارز رایج یک کشور و یا دارایی‌های همانند طلا و فلزات گرانبها است.
قربانی گفت: آن چیزی که امروز بانک مرکزی به عنوان رمزارز ملی از آن صحبت می‌کند موضوع جدیدی نیست و در سال‌های گذشته بانک‌های مرکزی دنیا به سمت این مسئله حرکت کرده‌اند. به عبارتی دیگر رمزارزهای بانک مرکزی خلق شده و مراحل آزمایشی خود را نیز پشت سر گذاشته‌اند. به همین دلیل بر خلاف آن چیزی که گفته می‌شود رمزپول یک مسئله جدیدی نیست.
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتالی با اشاره به پشتوانه رمزریال ملی ادامه داد: رمزپولی که صحبت آن مطرح شده است نوعی توکن‌های باپشتوانه هستند، رمزارزهای ملی ایران پشتوانه ریال خواهند داشت و این مسئله یک سوال اساسی ایجاد می‌کند. وقتی رمزارزی با پشتوانه دلار به میان می‌آید یک پشتوانه با ارزش را در اختیار دارد اما سوال این است که مگر ریال یک ارز ارزشمند است که آن را پشتوانه یک توکن قرار بدهیم؟
قربانی با بررسی ارزش ریال در اقتصاد ایران تاکید کرد: اکنون مردم از داشتن ریال فراری هستند، ما می‌بینیم که مردم ریال خود را به طلا، بیت‌کوین، خودرو و... تبدیل کرده تا به این وسیله ریال را نگهداری نکنند. چراکه ریال یک ارز داغ بوده و سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به طور رسمی و گاهی تا ۴۰ درصد ارزش خود را از دست می‌دهد. بنابراین کسی دارایی خود را به ریال تبدیل نمی‌کند. پس رمزریالی که بانک مرکزی از آن صحبت می‌کند نه از لحاظ تکنولوژی موضوع جدیدی است و نه پشتوانه‌ای که برای آن مطرح می‌شود برای کسی جذابیت دارد. اگر پشتوانه رمزریال‌ها را طلا می‌گذاشتند افراد تمایل بیشتری در این‌باره نشان می‌دادند.
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتالی ادامه داد: متاسفانه این مسئله یک مسیر غلطی است که بانک مرکزی برای اینکه با انواع توکن‌ها و با تمام اکوسیستم برخورد سلبی داشته باشد و همه فعالیت‌ها را ممنوع کند این مسیر انحرافی را در پیش گرفته است.
اما و اگرهای تبعات راه‌اندازی رمزارز ملی
برای اقتصاد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی رمزریال ملی می‌تواند تبعات منفی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد یا خیر گفت: اگر این راه‌اندازی همراه با ممنوعیت بقیه بخش‌های اکوسیستم رمز‌ارزی نباشد خیر نمی‌تواند تبعات منفی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد و فقط به شیر بی یال‌ودمی تبدیل می‌شود که هیچ تاثیری به همراه ندارد و فقط یک سری منابع برای آن هزینه خواهد شد و برای برخی از پیمانکاران خوب خواهد بود اما برای بقیه جامعه هیچ کاربردی را به همراه نخواهد داشت و منفعتی به اقتصاد نمی‌رساند.‌
این کارشناس بازار ارزهای دیجیتالی در پایان گفت: تاکنون هیچ مستندات فنی درخصوص رمزریال ملی منتشر نشده است. در دنیای بلاکچین رسم بر این است که وقتی هر فعالیتی انجام می‌شود سفید‌نامه آن منتشر شود، اما در رابطه با رمزریال بانک مرکزی تاکنون هیچ متن مکتوبی منتشر نشده است و فقط مصاحبه‌ها و گفته‌های شفاهی مدیران را داشته و شنیده‌ایم. من معتقدم اگر این مسئله بهانه‌ای برای برخورد با کل اکوسیستم رمزارزی کشور باشد اتفاقی که رخ می‌دهد این است که فقط یک شیر بی یال و دم درست می‌کنیم و از سوی دیگر یک اکوسیستمی که باید تنظیم‌‌گری و مقررات‌گذاری می‌شد را نابود می‌کنیم .
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بررسی راه‌اندازی رمزریال ملی و تاثیر آن بر اقتصاد پرداخت ورود رمزارز به اقتصاد از سال آینده حامدِ وکیلی پس از برجام چه می‌شود؟ رئیس جمهوری در اولین همایش سه‌جانبه وزارت اطلاعات، سپاه و فرماندهی انتظامی: بساط مافیای قاچاق و مافیای واردات برچیده شود آیا مردم از جشنواره فیلم فجر استقبال نکرده‌اند؟ صندلی‌های خالی دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ضرورت اعمال محدودیت‌ها قبل از شروع پیک چرا نمایندگان با تصویب طرح علنی شدن رای شان مخالفند؟ شفافیت خاک خورده در پستوهای بهارستان مارتن احیای برجام با توافق تمام می‌شود؟ مذاکرات وین در ایستگاه پایانی؟ در نشست شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد آمادگی رئیس قوه قضائیه برای وضع قانون تضمین اقتدار نیروهای مسلح امیرعبداللهیان: در حوزه رفع تحریم‌ها به بخشی از مطالبات ما توجه نشده است خط قرمزی که پاک نمی‌شود بحران اوکراین از منظر همگرایی چین-روسیه گفت‌وگوی دبیرکل ناتو با اردوغان درباره تنش بر سر اوکراین اولین همایش سه‌جانبه اطلاعاتی تاکید بر توسعه همدلی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی