امیرعبداللهیان: در حوزه رفع تحریم‌ها به بخشی از مطالبات ما توجه نشده است

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به این که به زودی مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها از سر گرفته می شود گفت: هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخشی از مطالبات ما مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان دوشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه فنلاند در محل وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات وین و چشم انداز آن گفت: به زودی گفت و گوهای وین از سر گرفته می شود. در چند روز گذشته در جلسات فشرده در بخشهای تخصصی بر روی آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران و ۴ + ۱ و نان پیپر‌هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده است تمرکز کرده ایم و آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.
وی افزود: در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است‌.
وی ادامه داد: همکار ما آقای باقری و کارشناسان ارشد ما در روزهای آینده در روند مذاکرات وین بر روی سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز می‌کنند و در آن سند طرف های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهداتشان در برجام اعلام می کنند و نشان خواهند داد.


وی افزود: امیدواریم در این مرحله بتوانیم به توافق نهایی نزدیک شویم.
وی افزود: اینکه در روزهای آینده می‌توانیم در جریان این مذاکرات به یک توافق خوب برسیم بستگی به نیت و اتکا و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد و این که آیا آنها به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستند یا نه و این موضوعی است که باید در طرف های مقابل جستجو کرد.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: ما با حسن نیت و خوش‌بینی و با جدیت به تلاش‌هایمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی جدی ادامه می‌دهیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که امروز در جریان دیدار با وزیر خارجه فنلاند در مورد مناسبات دو جانبه در حوزه های مختلف رایزنی و گفت‌و‌گو انجام داده است گفت: روابط ایران و فنلاند روابطی متین است که در مسیر درست خود قرار دارد. ما در سیاست خارجی دولت سیزدهم بر روی سیاست خارجی متوازن تمرکز داریم و همان طور که بارها اشاره کرده ایم ما به همه بخش های جهان از جمله اروپا توجه داریم و تلاش داریم که روابطمان را با کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان گسترش دهیم.
وی گفت: خوشحال هستم که همکار خوبم وزیر خارجه فنلاند توانسته شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا را به سلامت طی کند و از این مرحله عبور کند و این موضوع عامل تاخیر دو ماهه سفر ایشان به ایران است.
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به این که در نیویورک نیز این دو دیپلمات عالی رتبه با یکدیگر دیدار و رایزنی داشتند گفت: این سفر نیز در ادامه رایزنی و تلاش های دو کشور برای گسترش روابط انجام شده است.
وی همچنین با بیان اینکه وزیر خارجه فنلاند با کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان نیز دیدار و رایزنی داشته است، افزود: در دیدار وزیر خارجه فنلاند و وزیر اقتصاد ایران سند اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور امضا می‌شود.
وی افزود: ما حدود 11 سند همکاری بین دو کشور داریم و امروز این اسناد را مورد توجه قرار دادیم و بر پایبندی و اجرای آنها برای توسعه همکاری های دو کشور تاکید کردیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که حجم تبادلات تجاری ایران و فنلاند متناسب با ظرفیت های دو کشور نیست و در این دیدار در این زمینه گفت و گو کردیم افزود: ما تلاش کردیم که روابط دو کشور را در حوزه‌های مختلف علمی‌، فناوری، تکنولوژی، تولید آب شیرین سالم از طریق انرژی خورشیدی، همکاری های دارویی و ... بیش از پیش گسترش دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بررسی راه‌اندازی رمزریال ملی و تاثیر آن بر اقتصاد پرداخت ورود رمزارز به اقتصاد از سال آینده حامدِ وکیلی پس از برجام چه می‌شود؟ رئیس جمهوری در اولین همایش سه‌جانبه وزارت اطلاعات، سپاه و فرماندهی انتظامی: بساط مافیای قاچاق و مافیای واردات برچیده شود آیا مردم از جشنواره فیلم فجر استقبال نکرده‌اند؟ صندلی‌های خالی دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ضرورت اعمال محدودیت‌ها قبل از شروع پیک چرا نمایندگان با تصویب طرح علنی شدن رای شان مخالفند؟ شفافیت خاک خورده در پستوهای بهارستان مارتن احیای برجام با توافق تمام می‌شود؟ مذاکرات وین در ایستگاه پایانی؟ در نشست شورای عالی قوه قضائیه مطرح شد آمادگی رئیس قوه قضائیه برای وضع قانون تضمین اقتدار نیروهای مسلح امیرعبداللهیان: در حوزه رفع تحریم‌ها به بخشی از مطالبات ما توجه نشده است خط قرمزی که پاک نمی‌شود بحران اوکراین از منظر همگرایی چین-روسیه گفت‌وگوی دبیرکل ناتو با اردوغان درباره تنش بر سر اوکراین اولین همایش سه‌جانبه اطلاعاتی تاکید بر توسعه همدلی و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی