افتتاح 691 طرح آبرسانی و گازرسانی به روستاها

روز گذشته با حضور رئیس جمهور در وزارت نیرو، از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با سراسر کشور، طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستا و برق‌رسانی به ۲۱۱ روستا به شکل رسمی افتتاح شد. بهره‌برداری از مولدهای خورشیدی قابل حمل که به ۱۰ هزار خانوار عشایری تحویل شده است، آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا و آغاز عملیات اجرایی طرح جهادی توسعه و بهسازی شبکه برق 4 هزار و 500 روستا از دیگر طرح‌ها و عملیات‌های افتتاح شده بود.
آیت‌الله رئیسی در این مراسم، ارتقای خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به روستانشینان و عشایر کشور بویژه در مناطق محروم را جزو هدف‌گذاری‌های اصلی دولت مردمی دانست...
​​​​​​​
همچنین روز گذشته با حضور رئیس جمهور در وزارت نیرو، از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس با سراسر کشور، طرح‌های آبرسانی به ۴۸۰ روستا و برق‌رسانی به ۲۱۱ روستا به شکل رسمی افتتاح شد. بهره‌برداری از مولدهای خورشیدی قابل حمل که به ۱۰ هزار خانوار عشایری تحویل شده است، آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا و آغاز عملیات اجرایی طرح جهادی توسعه و بهسازی شبکه برق 4 هزار و 500 روستا از دیگر طرح‌ها و عملیات‌های افتتاح شده بود.


خدمت‌رسانی به روستا و عشایر، هدفگذاری اصلی
آیت‌الله رئیسی در این مراسم، ارتقای خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی به روستانشینان و عشایر کشور بویژه در مناطق محروم را جزو هدف‌گذاری‌های اصلی دولت مردمی دانست و گفت: تأمین منابع پایدار آب و رساندن آب سالم و استاندارد به مردم در مناطق روستایی و عشایری، جزو وظایف مهم دولت و اهتمام وزارت نیرو به این حوزه امیدوارکننده است. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلاب محرومان بود، گام‌های عملی از جنس طرح‌های افتتاح شده روز گذشته را حرکت در مسیر آرمان‌های اصیل انقلاب دانست و گفت: گام‌هایی از این جنس که کیفیت زندگی مردم در مناطق روستایی و محروم را ارتقا می‌بخشد، باید در سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در دولت مردمی قرار بگیرد. آیت‌الله رئیسی، در ادامه توضیحات وزیر نیرو درباره برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این وزارتخانه برای تأمین آب و برق را امیدوارکننده دانست و اظهار کرد: پیش‌بینی‌هایی که در این برنامه‌ها برای افزایش ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق از مسیر مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی، افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توانیر انجام شده است، دورنمای خوبی را پیش روی بخش انرژی کشور ترسیم می‌کند.
اصولی که وزارت نیرو باید رعایت کند
رئیس‌جمهور اصلاح الگوی مصرف برق و آب را دیگر اولویت کشور در حوزه انرژی خواند و در ادامه وزارت نیرو را مکلف به رعایت و اجرای سه اصل دانست و گفت: اصل اول لزوم قانون‌مداری در وزارت نیرو است. اقدامی که برای اصلاح تعرفه‌های مشترکین پرمصرف انجام شد، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در اصلاح الگوی مصرف و برقراری عدالت میان مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف داشته باشد. آیت‌الله رئیسی افزود: اصل بعدی ضرورت تلاش برای اجرای عدالت در مجموعه وزارت نیرو ست. اگر منابع آبی موجود کشور عادلانه توزیع شود، طبیعتاً مردم احساس تبعیض نخواهند کرد و با مشکلات کمتری مواجه خواهیم بود.
وزارت نیرو محدودیت‌ها را تشریح کرد
رئیس جمهور تأکید کرد: لازم است مسئولان وزارت نیرو با حضور در میان مردم، با شفافیت تمام محدودیت‌های موجود را برای آنان تشریح کنند. مطمئنم وقتی مردم به طور دقیق از وضعیت مطلع باشند و ببینند که دغدغه دولت توزیع عادلانه منابع محدود بین آنان است، با برنامه‌هایی که برای رفع مشکلات طراحی و اجرا می‌شود، همراهی خواهند کرد. رئیس جمهور شفافیت را سومین رکن فعالیت وزارت نیرو دانست و افزود: وزارت نیرو هم در تعامل با دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های همکار خود و هم در ارتباط با مردم باید کاملاً شفاف عمل کرده و مستمراً مردم را از شرایط کشور در حوزه آب و برق باخبر کند. آیت‌الله رئیسی، تنش آبی امروز را یک مشکل فراگیر در اکثر بخش‌های کشور دانست و از وزارت نیرو خواست با توجه به برنامه‌هایی که در این زمینه دارد، با شناخت دقیق مشکل، دریافت و بررسی راهکارهای کارشناسان و جلب همیاری و همکاری مردم تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات به وجود آمده در اثر تنش آبی به کار بگیرد. رئیس جمهور همچنین از مسئولان وزارت نیرو خواست راهکارهای پیشنهادی مردم برای غلبه با اثرات کم‌آبی را با دقت بررسی‌کنند، چرا که آنان راهکارهای مؤثری برای رفع آنها می‌شناسند.