امیرعبداللهیان: مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم



سرویس سیاسی-
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت و برای رفع حداکثری تحریم‌ها تلاش می‌کنیم.


ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس با حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت: وزیر امورخارجه در این جلسه گفت که مذاکرات و گفت‌وگوها بر اساس متن جدید پیش رفته است.
وی بیان کرد: وزیر امورخارجه کشورمان در این جلسه تاکید کرد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران خط قرمز ما در مذاکرات است و تاکید کرد که ما به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد هستیم و طرف مقابل باید تعهداتش را در چارچوب برجام انجام دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیرعبداللهیان بر این موضوع تاکید کرد که ما با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم نخواهیم داشت، برای رفع حداکثری تحریم‌ها تلاش می‌کنیم و تاکیدمان بر راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین از طرف مقابل است.
رضایی ادامه داد: وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد که ما به ضرب‌الاجل‌های غربی‌ها بی‌توجه هستیم و مسیر خودمان را دنبال می‌کنیم.
وی گفت: رئیس ‌کمیسیون انرژی مجلس، رئیس ‌کمیسیون جهش تولید، نایب ‌رئیس‌ کمیسیون اصل نود، نایب‌ رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس هم در این جلسه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و تاکیدشان بر این بود که ما به هیچ‌وجه نباید به آمریکا اعتماد کنیم و در مذاکرات باید به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران توجه ویژه شود.
به گزارش مهر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: محمد باقر قالیباف هم در این جلسه مطالبی را مطرح و تاکید کرد که ما باید به صورت همزمان رفع تحریم‌ها و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها را دنبال کنیم و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها بسیار مهم است. تاکید دیگر رئیس‌مجلس شورای اسلامی بر آن بود که ما دیگر مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداریم.
نکته کلیدی در مذاکرات وین
مسئله تضمین‌هاست
همچنین سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت ‌رئیسه مجلس در توضیح این نشست گفت: بر اساس گزارش وزیر امور خارجه «دستگاه دیپلماسی و مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات وین دنبال اخذ تضمین‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ذاتی هستند. تیم مذاکره‌کننده ضمن جدیت در کار خود دنبال تأمین منافع ملت ایران است و تأکید دارد که توافق باید مبتنی بر تضامین لازم باشد.»
نماینده تهران در مجلس یادآور شد: بر اساس گزارش آقای امیرعبداللهیان، «نکته کلیدی در مذاکرات وین مسئله تضمین‌هاست»، وی همچنین گفت که «مذاکرات با هدف ایجاد گشایش‌های اقتصادی در برابر تعهداتی که در برجام داریم، دنبال می‌شود و طرف‌های مقابل باید تعهدات و ضمانت‌های جدی برای رفع تحریم‌ها بدهند.»
امیرعبداللهیان در رایزنی تلفنی با همتای چینی:
طرف غربی در حوزه لغو تحریم‌ها
تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تماسی تلفنی درخصوص مناسبات دو جانبه، روند مذاکرات وین و تحولات بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه چین ضمن تقدیر و تشکر از حضور ایران در بازی‌های المپیک زمستانی پکن، اظهار داشت؛ جهان شاهد رویدادی شگفت انگیز و امن خواهد بود و امیدواریم ورزشکاران ایرانی نیز در این بازی‌های بین‌المللی به نتایج خوبی دست پیدا کنند.
گفتنی است ایران پیش از این تحریم بازی‌های المپیک زمستانی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را محکوم کرده بود.
وانگ یی با اشاره به نامه آیت‌الله رئیسی به شی جین پینگ درباره روابط ایران و چین، اعلام آمادگی کرد که روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها گسترش و تعمیق یافته و همکاری و هماهنگی دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تقویت شود.
امیرعبداللهیان ضمن تشکر و قدردانی از موضع حمایتی دولت چین در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین سیاست‌های ایران، بر ضرورت واقع‌بینی طرف‌های غربی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که طرف غربی باید در حوزه لغو تحریم‌ها تصمیم جدی و موثر اتخاذ کند و فاصله معنادار خود را با سیاست‌های شکست خورده دولت قبلی آمریکا نشان دهد و این موضوع با لغو همه تحریم‌های مغایر با برجام و اقدام جدی در حوزه ارائه تضمین ممکن خواهد شد.
وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه خروج یکجانبه آمریکا موجب خسارات و تعدی به حقوق مشروع ایران شده، تاکید کرد: همکاری و رایزنی‌ها در جریان مذاکرات وین و ارائه مطالبات منطقی و پیشنهادات اصلاحی طرف ایرانی مورد حمایت چین قرار دارد.
دعوت از امیرعبداللهیان
برای شرکت در نشست همسایگان افغانستان
وزیر امور خارجه چین با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز دومین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران، از برگزاری سومین نشست در پکن به صورت حضوری در اواخر ماه آینده میلادی خبر داد و از وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در این اجلاس دعوت کرد.
طرفین همچنین بر تداوم رایزنی و همفکری مستمر درخصوص مسائل مورد اهتمام مشترک تاکید کردند.
تأکید امیرعبداللهیان و لاوروف
بر توسعه روابط تهران- مسکو
وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش فارس، طبق بیانیه منتشر شده بر روی سایت وزارت خارجه روسیه، در این تماس که به ابتکار طرف ایرانی انجام شد، طرفین درخصوص نتایج سفر موفقیت‌آمیز آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو به تبادل نظر پرداختند و بر توسعه بیش‌تر همکاری‌ها در همه زمینه‌ها بر اساس توافقات صورت گرفته بین رئیس‌جمهور ایران و همتای روس وی تاکید کردند.
بر اساس این بیانیه، وضعیت پیرامون برجام در چارچوب مذاکرات جاری در وین برای احیای کامل توافق نیز در این تماس مورد بحث قرار گرفت. دو طرف همچنین احیای سریع برجام به شکل اولیه آن را خواستار شدند. مسائل منطقه‌ای نیز یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.