دو سند از رویکرد تهاجمی در برابر جنگ ‌ترکیبی دشمن (نگاه)


در عین حال واقعیت این است که رهبر حکیم انقلاب، با وجود غفلت‌زدگی برخی مدیران در گذشته، از جنگ‌ ترکیبی غافل نبودند، بلکه این میدان پیچیده را چنان مدیریت کردند که «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» (DIA) وابسته به پنتاگون، نوامبر 2020 (آبان 98) در گزارش رسمی ‌130 صفحه‌ای خود، از جنگ‌ ترکیبی ایران ابراز نگرانی شدید کرد.
به گزارش تارنمای «اینترنشنال پالیسی دایجست»: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گزارش طبقه‌‌بندی نشده‌‌ای را منتشر کرد که قدرت اساسی ایران از جمله نیت، قابلیت‌‌ها، ساختار و توانایی‌های نظامی را بررسی کرده است. آژانس، سال 2017 و 2019، گزارش‌‌هایی را درباره روسیه و چین منتشر کرد، اما این اولین‌بار بود که چنین گزارشی درباره ایران منتشر می‌‌شد. طبق گزارش آژانس، ایران از آنجا که با دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل مواجه است، دکترین خود را به «بازدارندگی بهتر و مقابله با تهدیدات» تغییر داده و بر استفاده از تاکتیک‌‌های نامتقارن تأکید می‌‌کند. ژنرال رابرت ‌اشلی جونیور مدیر DIA می‌گوید همان‌گونه که ایران به گسترش قابلیت‌‌ها و نقش منطقه‌‌ای خود ادامه می‌‌دهد، افزایش درک ما از قدرتش و تهدیداتی را که متوجه ما می‌‌کند، بیش از قبل اهمیت می‌‌یابد».
گزارش DIA می‌افزاید: «ایجاد بزرگ‌‌ترین نیروی موشکی بالستیک در منطقه، راه‌اندازی نیروی دریایی‌ که بتواند خلیج ‌فارس و تنگه هرمز را تحت کنترل بگیرد، و بهره‌‌گیری از نیروهای نیابتی و شرکا، سه توانمندی مهم ایران است. ایران ساخت موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را پیگیری می‌کند ایرانی‌‌ها رویکردی #هیبریدی (ترکیبی) در پیش می‌‌گیرند و عناصر نبرد متقارن و نامتقارن را در مواجهه با دشمنان و حصول منافع خود ‌ترکیب می‌‌کنند. عجیب نیست که ایران از این تاکتیک‌ها برای دستیابی به اهداف استراتژیک در درازمدت استفاده ‌کند و از شرکای منطقه که از دریای سرخ تا مدیترانه هستند، پشتیبانی‌ نماید. تهران با استفاده از نیروهای نامتقارن، منافعش را در منطقه ارتقا می‌دهد و به عمق استراتژیک دست می‌یابد. بعید است تا زمانی که رابطه آمریکا با ایران غیردوستانه است، این استراتژی تغییر کند».


همچنین وب‌سایت الجزیره اواخر تیر 94، به قلم یکی از اعضای اپوزیسیون جمهوری اسلامی (حمید- د) تصریح کرد: «طبق تعریف توماس فریدمن از دکترین اوباما، مشارکت دادن ایران، بیش از انزوا قادر به برآوردن نیازهای آمریکاست... آنچه از نگاه جمهوری‌‌خواهان، تلاش برای به دست آوردن دل ایران تلقی می‌‌شود، در حقیقت نوع بسیار زیرکانه‌‌تری از امپریالیسم است که مثل یک شطرنج باز عمل می‌‌کند... به تعبیر جوزف نای، این ‌ترکیب قدرت نرم و سخت است. دکترین اوباما در حوزه قدرت هوشمند، اهدافی فراتر از ایران و برنامه هسته‌‌ای‌اش دارد؛ اما همیشه میان نیات مؤلف یک دکترین و شیوه‌‌خوانش و شکستن ساختار آن توسط دیگران، اختلاف وجود دارد. برای دکترین اوباما هر نامی که انتخاب کنید، او و جوزف نای باید کوله‌بار خود را ببندند و به قم بروند تا بفهمند #قدرت_هوشمند چیست... از همان مرز‌های پرمنفذی که قرار است بازرسان سازمان ملل (و در میان آنها جاسوسان اسرائیل) به ایران بروند و تأسیسات هسته‌‌ای را رصد کنند، از همان مرزها، قاسم سلیمانی خیلی زودتر نفوذ کرده و اوباما و جوزف نای را دور زده است».
به‌واسطه جنگ‌ ترکیبی متقابل بود که جمهوری اسلامی ایران توانست سرمایه‌گذاری 7 هزار میلیارد دلاری آمریکا برای تسخیر منطقه را مغلوبه کند و از آمریکا، ابرقدرتی ورشکسته و بی‌آبرو بسازد. این‌گونه بود که نقشه «قرن جدید آمریکایی» مغلوبه شد و حالا در غرب، از «قرن جدید آسیایی» با نقش‌آفرینی غیرقابل انکار ایران سخن می‌گویند. قطعا اگر برخی مدیران سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی و فرهنگی از جایگاه خطیر خود در برابر جنگ ‌ترکیبی دشمن غفلت نکرده بودند، موفقیت‌های امروز چند برابر بیشتر بود. و امید می‌رود در دوره جدید، شاهد حماسه‌ها و پیشروی‌های بزرگ‌تر باشیم.
محمد ایمانی