آیا سمفا در خصوص شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر تخلف کرده است؟ سیمرغ مردمی در غبار

گروه فرهنگ و هنر – تقریبا به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر رسیده‌ایم و باز هم حاشیه‌های سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم آغاز شده. سال‌ها است این جایزه که یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره از نگاه بسیاری از اهالی سینما است با حواشی مختلفی روبه‌رو است و شبهه‌هایی در مورد آن مطرح می‌شود. آیا بالاخره قرار نیست شفافیتی در این خصوص رخ دهد؟
سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه تماشاگران یکی از مهمترین جوایز این رویداد سینمایی است. این جایزه در شانزدهمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ به جشنواره اضافه شد. هر سال مسئولیت انجام رای‌گیری نظارت و اعلام این جایزه بر عهده خانه سینما بود. برنده این جایزه همیشه از طریق رای‌گیری بین تماشاگران جشنواره فیلم فجر در هر دوره انتخاب می‌شد، اما امسال رای‌گیری مردمی طبق بلیت‌فروشی آنلاین و از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود. بر اساس اطلاع‌رسانی‌ها دست‌اندرکاران سمفا از طریق پیامک، آرای تماشاگران را برای فیلم‌های چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر جمع‌آوری خواهند کرد. البته در سال‌های پیشین خانه سینما متولی جمع‌آوری آرای تماشاگران برای اهدای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم بود. اما از سال گذشته سمفا جایگزین خانه سینما شد.
رای‌گیری از طریق سمفا برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم سال گذشته هم حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت و حالا در حالی که سمفا برای بار دوم مسئولیت ثبت آرای مردمی را بر عهده دارد زمزمه‌هایی از تخلف در آن شنیده می‌شود. حاشیه‌هایی که سال گذشته بر سر سرنوشت بهترین فیلم آرای مردمی به وجود آمد و یکباره یک فیلم در روزهای آخر جهش زیادی پیدا کرد باعث شده از روزهای نخست جشنواره حساسیت‌ها روی این بخش زیاد شود. چند روز پیش در حالی که در میانه برگزاری جشنواره فیلم فجر بودیم گزارش‌های رسیده از سوی برخی رسانه‌ها از اختلالات در این بخش حکایت داشت به طوریکه برخی تماشاگران سینماها مدعی شدند که لینکی که برای آنها برای شرکت در رای‌دهی فیلم‌ها ارسال شده کارایی لازم را ندارد و دو تهیه‌کننده نیز از مکانیسم رای‌گیری آرای مردمی جشنواره اظهار بی‌اطلاعی کردند.
حالا باز هم برخی از کسانی که فیلم‌شان در جشنواره حضور دارد از مشاهده تخلفاتی در این بخش خبر داده‌اند. عباس نادران، روز گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا در ابین‌باره توضیح داد: درباره سامانه سمفا شائبه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها در پیش فروش بلیت‌هاست. ما در جشنواره بزرگانی را داریم که طبیعی است به‌خاطر اسمشان بلیت فیلم‌هایشان خیلی زود فروخته شود مثل آقای کیمیایی و محمدحسین مهدویان، اما پیش‌فروش بعضی بلیت‌ها آن هم در دو روز مانده به شروع اکران فیلم به شدت شائبه‌برانگیز است؛ یعنی عجیب است فیلمی که دیده نشده، هیچ تبلیغاتی نداشته و کارگردانش هم فرد شناخته شده‌ای نیست میزان پیش فروش بلیتش ناگهان بالا رود. اما نکته مدنظر من درباره سمفا این بحث نیست چرا که امسال در این سامانه یک مهندسی جدی آراء به نفع یک فیلم در حال رخ دادن است.


او ادامه داد: از روز اول جشنواره که نمایش فیلم‌ها شروع شد ما تماس‌های زیادی از افرادی داشتیم که گله می‌کردند اصلاً پیامک رای برای آن‌ها ارسال نشده و نتوانستند رای بدهند. من شخصا در روز اول جشنواره خیلی نتوانستم این موضوع را پیگیری کنم و احتمال دادم که ایرادهای فنی باشد و برطرف می‌شود اما بعد متوجه شدم ماجرا خیلی عجیب است؛ مثلاً در یک مورد در سینما لوتوس ۳۹۷ نفر به گواه دوربین‌های سینما فیلم شادروان را تماشا کردند و در کمال تعجب فقط برای۲۰ نفر پیامک رای ارسال شده بود. در روز اول نمایش این فیلم در پردیس سینمایی کوروش هم ۴۸۰ تماشاگر در سه سالن خورشید، مایاک و لاله‌زار داشتیم و بلیت فروخته بودیم که در سالن هم حضور داشتند اما فقط برای ۹۰ نفر پیامک فرستاده شده بود. تمام این تخلفات به شکل کاملا هدایت شده در یک سری سینمای خاص اتفاق می‌افتد.
وی در پاسخ به اینکه این ادعا را چطور می‌تواند ثابت کند؟ گفت: از روز اول که متوجه این اتفاق شدیم، بدون آنکه سروصدایی کنیم با پیگیری‌ از طریق صفحه اینستاگرام و اطرافیان و دوستان، بلیت‌ها را از مخاطبان مختلف که به تماشای فیلم نشسته بودند و می‌گفتند برایشان پیامک ارسال نشده، جمع کردیم یعنی اصل بلیت را که هنگام ورود به سالن پاره شده از آن‌ها گرفتیم. بعد از طریق دبیرخانه جشنواره با مسئولان مربوطه در سامانه سمفا ارتباط گرفتیم و به آن‌ها گفتم که فهرست همه آن چند نفری را که می‌گویند در سینما کورش فیلم را دیدند برایم بفرستند و آن‌ها برای اولین و آخرین بار سوتی دادند و این لیست را در اختیار من گذاشتند، چون دو ساعت بعد که کامران حجازی (تهیه‌کننده مرد بازنده) و چند روز بعد خود من لیست را خواستیم تحت هیچ شرایطی حاضر نشدند آن را در اختیار ما قرار دهند. من بلیت‌ها را با لیستی که در اختیار داشتم مطابقت دادم و آن موقع مشخص شد ما بلیت‌هایی را در اختیار داریم که طبق لیست ادعایی سمفا خریدارانش اصلاً به سینما نرفته‌اند. در جلسه شب گذشته با حضور آقای میرزاخانی (مدیر موسسه سینما شهر) و مسئولان حراست سازمان سینمایی تمام مدارک را نشان دادم. آقای میرزاخانی که از ابتدا تاکید داشت مرا توجیه خواهد کرد در آنجا دیگر پاسخی نداشت.
نادران اضافه کرد: نکته قابل توجه در این مورد، تفاوت در جنس تخلفات است یعنی آنچه در لوتوس مال پیش آمده با تخلف در سینما کورش فرق دارد. در لوتوس مال لیست کسانی که سمفا ادعا می‌کند به سینما رفته‌اند اصلا وجود ندارد. سال گذشته یکسری حرف و حدیث از هک شدن سامانه سمفا مطرح می‌شد و امسال درباره لوتوس مال همین مسئله تکرار شده و حتی مشخصات افراد وجود ندارد چه رسد به اینکه بگویند آن‌ها به سالن رفته‌اند یا خیر؛ در صورتی که ما بلیت افرادی که فیلم را دیده‌اند در اختیار داریم.
تهیه‌کننده شادروان درباره اینکه مسئول فناوری و اطلاعات جشنواره تاکید کرده که نیازی به حضور ناظر نیست چون ماشین همه امور را در رای گیری مردمی پیش می‌برد، بیان کرد: این ماشین تابع دستوراتی است که به آن داده می‌شود.‌ اگر به ماشین بگویند هر رایی که به فیلم A داده می‌شود برای فیلم‌ B ثبت شود آیا ماشین می‌تواند این را تشخیص دهد؟ این دقیقاً نوع دیگری از تخلف است که در رای‌گیری مردمی جشنواره فجر در حال رخ دادن است و اصطلاحاً درگاه ورود اطلاعات تغییر داده می‌شود و کاملاً هم مشخص است که برای چه فیلمی این اتفاق می‌افتد.
نادران اشاره کرد که این اتفاق به طور مشخص برای فیلم «ملاقات خصوصی» در حال رخ دادن است و کسانی که شب گذشته در جلسه بودند دلیل آن را هم متوجه شدند.
تهیه‌کننده فیلم شادروان همچنین گفت: درباره سمفا همیشه گمانه‌زنی و شائبه وجود داشته است، اما برای اولین بار سند و مدرکی برای تخلف آن گرفته‌ایم. من به دوستان حراست سازمان سینمایی و هاشم میرزاخانی گفتم که اصلاً اهل جار و جنجال و مصاحبه نیستم، اما درباره این موضوع تا پای جانم می‌ایستم و حق و حقوقم را می‌گیرم. اصلاً هم مهم نیست که سیمرغی داده شود یا نه ولی این پرونده را به دلیل آنکه اسنادی در اختیار دارم که هیچ مویی لای درزش نمی‌رود پیگیری می‌کنم. تمام این اسناد را هم با ادعاهای خود سمفا مطابقت می‌دهم، به همین دلیل به همه دوستان توصیه می‌کنم قبل از آنکه دیر شود ماجرا را برای فیلم‌های خود پیگیری کنند، چون برای سمفا دیگر آبرویی باقی نمانده است. آنچه من الان توقع دارم این است که دبیر محترم جشنواره و رئیس سازمان سینمایی که در این مدت با پیگیری‌های ایشان به این نقطه رسیدیم، اجازه ندهند یک تعداد افرادی که در سمفا و سینماها سود دارند با حیثیت مهمترین نماد فرهنگی مملکت بازی کنند. الان آنچه در حال رخ دادن است فقط بی‌اعتبار شدن سیمرغ مردمی نیست بلکه بی‌اعتباری کل جشنواره فجر است و این دولت که شعار شفافیت و عدالت و مبارزه با فساد را می‌دهد حداقل تلاش کند تا جلوی چنین تخلف محرزی گرفته شود.
همچنین محمدرضا منصوری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دسته دختران»، در گفت‌وگویی با مهر درباره اختلالات اخیر در سامانه ثبت آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: در روزهای اخیر بسیار شاهد عدم ارسال پیامک نظرسنجی یا تاخیر در ارسال پیامک در برخی سینماهای خاص برای مخاطبان فیلم بودیم.
وی افزود: در حالی که انتظار می‌رفت با آنلاین و هوشمند شدن سامانه ثبت آرای مردمی در جشنواره فجر توسط سامانه سمفا، از میزان شائبه‌ها و نگرانی‌ها درباره صحت و سقم آرای مردمی کاسته شود، در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات عجیب و غریب تری هستیم. به طوری که مواردی بوده که حتی فیلم دیگری را دیده‌اند، اما پیامک نظرسنجی فیلم دیگری برای آنها ارسال می‌شود!
او با بیان آنکه این اشکالات از اعتبار سیمرغ مردمی در این سال‌ها کاسته است، گفت: ما امیدوار بودیم با استقرار تیم جدید و مدیریت تازه در سینمای ایران جلوی ایرادات و اشکالات سامانه سمفا گرفته شود، اما امسال هم شاهد همان اتفاقات هستیم. چطور می‌شود شما سه روز پیش فیلمی را ببینید، اما بعد از دو روز برای شما پیامک نظرسنجی ارسال شود. در حالی که مهلت شرکت در نظرسنجی به اتمام رسیده است؟!
منصوری با اشاره به آنکه نمی‌توان تاثیر تعداد تماشاگر و مخاطب فیلم‌ها را در بررسی کیفی آرای مردمی نادیده گرفت، بیان کرد: توجه به میانگین رای اتفاق خوبی است، اما مگر می‌شود فیلمی با تنها ۳۰۰ رای در میان فیلم‌های بالای جدول باشد! این دیگر سیمرغ مخاطب‌پسندترین فیلم نیست وقتی کمتر از یک سوم متوسط مخاطبان فیلم‌های جشنواره آن فیلم را حتی برای دیدن انتخاب نکرده‌اند.
وی در انتها اظهار کرد: امیدوارم مدیران سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر وضعیت فعلی سامانه سمفا را رصد و بررسی دقیق کند. فیلم‌ها برای نمایش و رقابت در جشنواره فجر زحمت بسیاری کشیده‌اند و انتظار این است که رقابت عادلانه باشد.
در هر حال انتظار می‌رود مسئولان جشنواره در خصوص شفافیت اعلام نتایج آرای مردمی و رفع اختلالات به طور لحظه‌ای هرچه زودتر اطلاع‌رسانی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
دور هشتم مذاکرات وین از سر گرفته شد توافق در گرو تصمیمات سخت آمریکا جلال خوش‌چهره پنج دقیقه تا توافق در وین همه چیز برای مقابله با اُمیکرون مهیاست؟ آیا سمفا در خصوص شمارش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر تخلف کرده است؟ سیمرغ مردمی در غبار یک گونی ۱۰ کیلویی برنج مرغوب ایرانی، یک میلیون تومان سلطان برنج کیست؟ «ابتکار» شرط مهم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه را بررسی کرد قرمز ممتد؛ سهم سهامداران از بورس فرمانده کل قوا در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش مطرح کردند فرمان تهاجم ترکیبی در مقابل تهاجم ترکیبی جبهه دشمن عزم جزم عدلیه برای به نتیجه رسیدن تحقیق و تفحص توصیه‌های محسنی‌اژه‌ای به اعضای هیئت تحقیق و تفحص از بورس معاون اول رئیس‌ جمهوری: دولت مصمم به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است قالیباف در نشست ۳ جانبه وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی: پشیمان‌ها ناکامی‌ها را به انقلاب نسبت می‌دهند مسکو: آمریکا درباره بمباران اتمی ژاپن بیشتر حرف بزند اولیانوف: بهتر است از پیش‌بینی تاریخ خاص برای توافق خودداری شود