افزایش ۵ برابری فوتی‌های کرونا در یک ماه

آمار‌های کرونایی همچنان رو به افزایش است. در حالی که آمار فوتی‌های کرونا درست یک ماه پیش در چنین روزی ۲۵ نفر بود، حالا با سپری شدن تنها یک ماه با گسترش برق‌آسای ویروس اومیکرون این آمار‌ها تقریباً پنج برابر شده و به مرز ۱۲۰ مرگ در ۲۴ ساعت رسیده‌است. بر خلاف موج‌های قبلی که کمتر کودکان را درگیر می‌کرد، موج ششم چیزی نزدیک به ۲۰ درصد از کودکان را هم مبتلا کرده‌است. برای مقابله با اوج‌گیری بیشتر موج تازه تنها راهکار همان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن تعیین‌کننده‌است. طبق پیش‌بینی‌ها در موج اومیکرون یک میلیون نفر بستری خواهند شد، در حالی که با استفاده از ماسک این تعداد تا ۳۵۰ هزار نفر کمتر بستری می‌شوند و آمار فوتی‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر اومیکرون اگر چه سراغ همه می‌رود، اما آمار مرگ و میر‌های اومیکرونی در بین واکسن نزده‌ها بالاتر است. به همین خاطر هم هست که واکسیناسیون کودکان بالای پنج سال در دستور کار قرار گرفته و با ابلاغ معاون بهداشت وزارت بهداشت این واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از پنج سال با واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک در کشور انجام می‌شود.
التهاب روز‌های کرونایی با گسترش سویه اومیکرون بیشتر می‌شود؛ سویه‌ای که اگر چه ابتدا تصور می‌شد نسبت به سویه‌های پیشین خود کم‌خطرتر است، اما حالا با رشد پنج برابری آمار فوتی‌های کرونایی طی یک ماه گذشته ضرب شستش را نشان داد و اثبات کرد می‌تواند طی روز‌ها و هفته‌های آمار سیاه‌تری را رقم بزند. به خصوص اینکه طبق پیش‌بینی معاون بهداشت وزارت بهداشت در موج اومیکرونی کرونا تا یک میلیون بستری خواهیم داشت و تعداد بستری بیشتر به معنای افزایش تعداد بیماران بد حال و مرگ و میر‌ها خواهد بود. افزایش سه برابری استقبال از دوز سوم واکسن
دکتر کمال حیدری در نشست خبری وزارت بهداشت با تأکید بر رفتار متفاوت سویه اومیکرون و سرعت انتشار عمودی بر روی نمودارها گفت: «معمولاً ما به دلیل وضعیت قرارگیری در نیمکره شمالی بعضاً یک تا دو ماه بعد از بقیه کشور‌ها مبتلا می‌شویم. این تأخیر فرصت مناسبی برای انجام اقدامات پیشگیرانه بود. بیشترین استراتژی ما واکسیناسیون بود، اما پوشش نوبت سوم واکسن به صورت بطئی و کند پیش رفت تا هفته گذشته که باور جامعه شدت یافت و در عرض یک هفته میزان مراجعات برای دریافت نوبت سوم دو برابر شد که‌ای کاش سه تا چهار برابر می‌شد.» وی با اشاره به آماده شدن ۲هزارو۲۰۰ مرکز جامع سلامت در کشور از مردم خواست برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند. افزایش تصاعدی بستری‌های روزانه
حیدری با ابراز نگرانی از ابتلای کودکان در سویه اومیکرون افزود: «در عین حال برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال برنامه‌ریزی کردیم. بعد از صدور مجوز در ابتدا واکسیناسیون ۱۰ تا ۱۲ سال را آغاز کردیم که البته اختیاری بود و با رضایت والدین قرار بود انجام شود و از دیروز هم با دستور وزیر بهداشت، گروه زیر ۱۰سال و پنج سال به بالا می‌توانند واکسن دریافت کنند. در این سویه یکی از اتفاقاتی که افتاد، این بود که کودکان بیش از سویه‌های قبل مبتلا شدند و این جای نگرانی دارد.»


معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تصاعدی بستری‌های روزانه کرونا گفت: «احتمالاً در پایان هفته آینده، هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این را داشته باشیم. همانطور هم که پیک به سرعت بالا می‌رود، بعد از گذشتن از پیک، به سرعت هم پایین می‌آید. متأسفانه از آنجایی که بیماری یک فاز تأخیری دارد، بعد یک تا دو هفته آمار بستری و فوت بالا می‌رود. در حال حاضر آمار بستری ما حدود سه برابر روز‌های قبل است و آمار به صورت تصاعدی هر روز افزایش می‌یابد.»
حیدری در عین حال با تأکید بر اینکه آمادگی برای مقابله با اومیکرون بیشتر از دلتاست، افزود: «توصیه می‌کنیم افراد با علائم ساده به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکنند و سعی کنند با استراحت و روش‌هایی که به صورت سنتی آموختیم با خوردن مایعات در منزل بمانند، اما اگر هم احساس کردند که ناخوشی‌شان دارد بیشتر می‌شود، فرصت را از دست ندهند و حتماً مراجعه کنند. از طرفی مقاومت هم نکنند و اگر بعد از دو سه روز بدتر شدند، حتماً به مراکز مراجعه کنند.» وی در ادامه با تأکید بر اهمیت استفاده از ماسک گفت: «استفاده بیش از ۸۵درصد مردم از ماسک ضروری است و پیش‌بینی ما این است که در موج اومیکرون یک میلیون نفر بستری شوند؛ در حالی که با استفاده از ماسک این تعداد تا ۳۵۰ هزارنفر کمتر بستری می‌شوند و فوت مردم کاهش می‌یابد.»
کاهش ۱۰ برابری فوت و بستری در افراد واکسینه شده
معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت بستری کودکان در شرایط شیوع اومیکرون نیز گفت: «حدود ۲۰ درصد بستری شدگان در سویه اومیکرون زیر ۱۸ سال بودند. به همین خاطر از یک ماه قبل مراکز بهداشتی درمانی در آماده‌باش بودند و آی‌سی‌یو‌های اطفال هم تقویت شد، اکثر امکانات را برای پذیرش اطفال سوق دادیم. طی روز‌های آتی تجهیرات دیگری هم تحویل داده می‌شود و خوشبختانه تاکنون بحرانی نداشته‌ایم و فعلاً کمتر از یک چهارم تخت‌های ما اشغال شده‌است.» وی در ادامه درباره مجوز واکسن‌های مورد استفاده در کشور تأکید کرد: «هر واکسنی برای هر گروه سنی که بخواهیم اعلام کنیم مجوزش توسط سازمان غذا و دارو اخذ می‌شود. فعلاً با توجه به تمام شواهد و تأیید سازمان بهداشت جهانی دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان استفاده می‌شود. البته واکسن‌های دیگر هم در حال ارائه اطلاعات خود هستند که بتوانند به این سبد اضافه شوند. در مورد خانم‌های باردار فعلاً واکسن سینوفارم مجوز تزریق دارد.» وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چه تعداد یا درصد از بستری‌شدگان اومیکرون، از بین کسانی هستند که واکسن تزریق کردند، گفت: «در حال احصای آمار و اطلاعات هستیم، ولی آنچه CDC امریکا مشخص کرد این بود افرادی که واکسن زدند ۱۰ برابر کمتر دچار بستری و فوت می‌شوند و تا ۸۵ درصد کسانی که واکسن دوز سوم را تزریق می‌کنند، کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند.» واکسن از کرونا پیشگیری نمی‌کند از مرگ پیشگیری می‌کند!
حیدری تأکید کرد: «خیلی از افرادی که واکسن نوبت دوم و سوم را تزریق کردند به کرونا مبتلا شدند، ولی تأکید ما این است که واکسن نوبت سوم جلوی ابتلا و مرگ را می‌گیرد و میزان محافظت فرد را افزایش می‌دهد. این موضوع اصل واکسن را زیر سؤال نمی‌برد و بهترین استراتژی در برابر ویروس تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌ها است. متولی رعایت پروتکل‌ها مجموعه‌هایی مانند ادارات و سیستم حمل و نقل عمومی هستند.» وی با اشاره به گسترده و متنوع بودن سبد واکسیناسیون علیه کرونا در کشور خاطر نشان کرد: «ما تنها کشوری هستیم که سوپرمارکت واکسن راه انداخته‌ایم. بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است. کسی که واکسن تزریق می‌کند تا ۸۰ درصد در برابر بستری و مرگ و میر ایمن می‌شود. روز‌های اول گفتیم شش ماه بعد از تزریق نوبت دوم برای تزریق نوبت سوم مراجعه کنند که با گذشت زمان و تجربه موج قبل این عدد را به سه ماه کاهش دادیم. همه واکسن‌ها با کیفیت هستند و اصل دریافت واکسن است.»