247 شهر قرمز ماند آمار ابتلا 40 درصدكاهش يافت

گروه  اجتماعي
مصوبات جلسه ديروز ستاد ملي مقابله با كرونا، آن‌هم در ايام صعود همه‌گيري كوويد 19 در كشور، بسيار سوال‌برانگيز شد. ديروز و در حالي كه طبق هشدار مسوولان وزارت بهداشت، در هفته سوم بهمن‌ماه، زاويه شيب شيوع كرونا در كشور با رشد 250 درصدي نسبت به يك يا دو ماه قبل، از 20 الي 40 درجه به 140 الي 150 درجه افزايش يافته، مجموع مصوبات ديروز ستاد ملي مقابله با كرونا در اين خلاصه شد كه «مهدهاي كودك‌ در شهرهاي قرمز به مدت يك هفته تعطيل شود، دستگاه‌هاي اجرايي زمينه استفاده از دوركاري را براي مادران داراي فرزند زير 6 سال به مدت يك هفته فراهم كنند، مدت زمان ‎مرخصي افراد مبتلا به سويه اميكرون، با گواهي رسمي پزشك يا ارايه تست مثبت PCR، 5 روز باشد، وزارت كشور با همكاري دستگاه‌هاي مربوطه بر رعايت شيوه‌نامه‌ها و مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا نظارت كامل داشته باشد.»
غير از اين، جاي خالي هرگونه تصميم به محدودسازي، جريمه متخلفان پروتكل‌هاي بهداشتي، دامن زدن شيوع بيماري با هر رفتار هنجارشكن منجر به تهديد سلامت عمومي جامعه از جمله برگزاري تجمعات و مراسم ملي و آييني و مذهبي، بسيار پررنگ بود و به نظر مي‌رسد تصميم تيم جديد ستاد ملي مقابله با كرونا اين است كه با ايستادگي در مقابل هر توصيه و تصميم و پيشنهاد به محدوديت اجتماعي و عمومي، زمينه ايمني جمعي از طريق همه‌گيري بيماري را ايجاد كنند.
اينكه چنين تصميمي چه حد به نفع جامعه خواهد بود البته معلوم نيست اما قطعا به نفع جيب دولت است چرا كه اقبال ناميمون دولت دوازدهم اين بود كه در دو سال پاياني فعاليت دولت دوازدهم و در ايام خالي بودن جيب دولت، كوويد 19 هم ظهور كرد و تحميل بار 5 هزار ميليارد توماني براي حمايت‌هاي معيشتي از خسارت‌ديدگان كرونا و همچنين فراگيري ركود اقتصادي در كشور به دليل تعطيلي‌هاي گسترده به دنبال اعمال محدوديت‌هاي صنفي براي گروه‌هاي چهارگانه شغلي، بخش كوچكي از بار سنگيني بود كه از ابتداي سال 1399 بر دوش دولت تحميل شد و البته دولت دوازدهم مانند تمام دولت‌هاي جهان ناچار بود بخش مهمي از درآمد خود را براي درمان مبتلايان، بهسازي زيرساخت‌هاي سلامت كه حالا به دليل افزايش انفجاري تعداد مراجعان كرونازده، نيازمند ظرفيت‌هاي جديد بستري بودند و همچنين، خريد و واردات واكسن و داروهاي كرونا و تجهيزات مصرفي همراه و حاشيه، اختصاص دهد كه قطعا اين هزينه‌هاي پيش‌بيني‌نشده، در ماه‌هاي آخر فعاليت يك دولت، ضربه مهلك محسوب مي‌شود. دولت سيزدهم، با تجربه از آنچه مشاهده كرده بود، از اين بابت مسير ديگري در پيش گرفت. يك منبع آگاه به «اعتماد» مي‌گويد كه در دور جديد فعاليت ستاد ملي مقابله با كرونا، سياست‌ها تغيير كرده و هيچ قراري بر ايجاد محدوديت‌هاي صنفي و اشتغال نيست بلكه قرار است فعاليت تمام اصناف مجاز باشد اما در اين فعاليت آزادانه، اجبار به رعايت جزييات پروتكل‌هاي بهداشتي خواهد بود. به گفته اين منبع آگاه، استفاده از ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، مهم‌ترين جزييات سياست‌هاي جديد ستاد ملي مقابله با كروناست اما اين تغيير رويكرد براي جامعه‌اي كه چندان قائل به خانه‌نشيني و انزوا و قوانين مدني آن‌هم در اين وانفساي اقتصادي نيست، جوابي معادل شكست دارد. طبق گزارش‌هاي هفتگي كه وزارت بهداشت از وضعيت رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در اماكن عمومي مسقف، فضاي باز، مدارس و مراكز آموزشي، محيط و اماكن ورزشي و ساير مكان‌هاي تجمع و ازدحام جمعيت ارايه مي‌دهد، هر هفته نسبت به هفته قبل از آن، ميزان رعايت پروتكل‌ها، كاهش نامحسوسي دارد و البته علت اين كاهش هم چيزي نيست جز ضعف شديد نظارت‌ها. در شهر تهران و براساس مشاهدات «اعتماد» در مترو و اتوبوس‌هاي تندرو يا خطي، نه تنها هيچ تذكري بابت الزام به استفاده از ماسك يا رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در نشستن بر صندلي‌ها داده نمي‌شود، كاركنان بخش خدماتي مترو در ايستگاه‌هاي مختلف در مناطق شمال، مركز، جنوب تهران هم، بدون ماسك تردد دارند و از ورود هيچ مسافر بدون ماسك هم به هيچ‌وجه جلوگيري نمي‌شود علاوه بر آنكه در خيابان‌ها، پاساژها و مراكز خريد و اماكن عمومي مسقف و در بسته هم تعداد افراد بدون ماسك كه به مناسبت‌هاي مختلف، ازدحام و تجمع خطرناكي را ايجاد مي‌كنند، طي هفته‌هاي اخير رو به افزايش است بدون آنكه نظارتي براي كاهش اين تجمعات خطرساز در جريان باشد. 
با وجود مصوبه كاهش 60 درصدي پذيرش مسافر در خطوط هوايي هم، طبق شنيده‌هاي «اعتماد»، ظرف روزهاي گذشته و با وجود افزايش و سه رقمي شدن آمار فوت روزانه و همچنين تداوم دو هفته‌اي آمار روزانه بستري‌هاي بالاي 30 هزار نفر، در بسياري از خطوط هوايي داخلي، علاوه بر آنكه بابت بيش از دوسوم صندلي‌هاي هواپيما بليت فروخته شده، (نام اين خطوط هوايي در دفتر «اعتماد» محفوظ است) برخي مسافران با علايم مشخص و مشكوك وارد هواپيما شده و در صندلي كناري مسافر ديگري نشسته‌اند كه مهمانداران در جواب اعتراض مسافر، با صداي آهسته و طوري كه ديگر مسافران متوجه نشوند، اذعان داشته‌اند كه هيچ ضابطه‌اي براي جلوگيري از ورود مسافران بدحال يا مشكوك به كرونا وجود ندارد و اعلام بدحالي يا احتمال ابتلاي مسافر به بيماري عفوني يا تنفسي هم با دستور برخي مسوولان منع شده تا از تشويش اذهان مسافران در كابين هواپيما جلوگيري شود. 
اين محافظه‌كاري‌ها در حالي است كه از چند روز قبل، متخصصان اپيدميولوژيست هشدار دادند كه در ايران، كمبود جدي تست PCR و همچنين، ضعف شديد در بيماريابي باعث ارايه آمار نادرست و غير واقعي از تعداد مبتلايان جديد شده و همچنين به دليل كيفيت تست‌هاي كروناي مورد استفاده كه ممكن است در سطح بسيار بالاي مرغوبيت نباشد، حدود 50 درصد تست‌ها پاسخ منفي كاذب دارد در حالي كه فرد داراي علايم مشكوك، مبتلاي كروناست و با دريافت نتيجه منفي كاذب، از آمار ابتلاي جديد حذف مي‌شود. شرايط جامعه عمومي ايران با اين حجم بالاي تست‌هاي منفي كاذب و حتي كميت بسيار پايين و ناكافي تست‌گيري روزانه، جمعيت ناقل و مبتلاي ناشناخته كشور را به بمب‌هاي بالقوه آماده انفجار تبديل كرده به خصوص كه براي ممنوعيت برگزاري تجمعات و ساير اقدامات غير ضروري هم هيچ محدوديت و منعي نيست و ديروز هم رييس ستاد ملي مقابله با كرونا صرفا با ذكر توصيه‌هايي از دستگاه‌هاي اجرايي خواست كه «جز در موارد ضروري»، درخواست برگزاري تجمع نداشته باشند. اينكه «موارد ضروري» از نظر هر دستگاه اجرايي، چه تعريف و چه مختصاتي دارد البته نامعلوم است چون در اين مورد حداقل هفته‌هاي گذشته ثابت شد كه در رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي هيچ وحدت رويه‌اي در كشور وجود ندارد چنانكه آخرين وضعيت استان‌ها و رنگ‌بندي‌هاي كرونايي در كشور، تاييد روشني بر حركت‌هاي غيرعلمي اما هماهنگ به مقصد فرمانبري و سرسپردگي است. 


در هفته چهارم بهمن‌ماه، در استان‌هاي كرونازده چه خبر است؟ 
   معاون درمان وزارت بهداشت: بيش از ۶۰ هزار مراجعه حضوري سرپايي كرونا و نزديك به چهار هزار مورد بستري روزانه بيماران كوويد۱۹ در مراكز درماني كشور گزارش شده است. 
   مديرعامل سازمان بهشت‌زهرا (س): پيش از دو هفته اخير، فوتي‌هاي كروناي شهر تهران روزانه ۵ نفر بود و حالا، اين آمار هم‌اكنون به حدود ۳۰ نفر در روز رسيده‌ و دو هفته كاملا صعودي را در آمار فوتي‌هاي ناشي از كرونا تجربه كرده‌ايم. 
   رييس بخش عفوني بيمارستان امام خميني تهران: «تعداد مراجعان درمانگاه به‌شدت زياد شده و تعداد افرادي كه به صورت سرپايي رمدسيوير دريافت كرده‌اند نيز بسيار افزايش يافته است. موارد بستري نسبت به ماه‌هاي گذشته سه برابر شده و سه بخش به بستري‌هاي كوويد اختصاص دارد. موارد ابتلاي كودكان به طرز قابل توجهي نسبت به پيك‌هاي قبل بيشتر شده درحالي‌كه تخت ICU كودكان كم است و ممكن است با كمبود ظرفيت بستري مراقبت ويژه كودكان در هفته‌هاي آينده مواجه شويم. نمي‌دانم وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم براساس چه شواهدي اينقدر اصرار داشتند كه مدارس و دانشگاه‌ها باز شود چون شرايط فعلي نتيجه اين اصرار است. بيماراني كه به ما مراجعه مي‌كنند، مي‌گويند در خانواده ما اولين فردي كه بيمار شد يك كودك بود كه به مدرسه مي‌رفت و بعد بيماري در خانواده گسترش پيدا كرد. اين اصرار بي‌منطق وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم يكي از علل مهم شروع اين پيك است. زماني كه وضعيت قرمز مي‌شود ديگر چه فايده‌اي دارد كه مدارس تعطيل شود؟ قبل از شروع پيك بايد مدارس تعطيل مي‌شد كه اين اتفاق نيفتاد. ما دانشجويي داشتيم كه مريض بود و علامت داشت و در خوابگاه سكونت داشت. از او پرسيديم چرا در خوابگاه ماندي؟ گفت اگر مي‌گفتم كرونا دارم نمي‌گذاشتند امتحان بدهم و امتحانم به ترم بعد مي‌افتاد. برخي دانشجوياني كه كرونا داشتند براي اينكه به امتحانات‌شان برسند بيماري را كتمان مي‌كردند. 
   به دنبال فوت يك نوزاد 5 ماهه مبتلا به كرونا در استان كرمان، تعداد فوتي‌هاي كرونايي كمتر از 5 سال در كشور به 5 نفر افزايش يافت. 4 نفر از فوتي‌ها در استان آذربايجان غربي بودند. 
   طبق آخرين نقشه رنگ‌بندي كرونايي كه روز جمعه توسط وزارت بهداشت منتشر شد، 26 مركز استان در فهرست 247 شهر با وضعيت قرمز قرار گرفته‌اند و شامل اهواز، همدان، يزد، رشت، مشهد، سمنان، كرمان، كرمانشاه، تبريز، اصفهان، تهران، كرج، خرم‌آباد، ساري، بندرعباس، بوشهر، زنجان، شهركرد، شيراز، بيرجند، قزوين، سنندج، قم، اراك، بجنورد و ايلام هستند. 
   در استان مركزي، آمار فوتي‌هاي كرونا ظرف يك هفته اخير دوبرابر افزايش يافته است. 
   در استان كرمان، آمار بستري‌هاي كرونايي استان در سومين هفته بهمن و در مقايسه با هفته اول اين ماه حدود 4 برابر افزايش يافته است. 
   در استان كهگيلويه‌وبويراحمد، 30 درصد بستري‌هاي كرونايي، كودكان نوزاد تا 9 ساله هستند كه تعداد قابل توجهي از مبتلايان اين گروه سني به دليل حضور در كلاس‌هاي درس بيمار شده‌اند. 
   در استان گلستان از مجموع 555 مبتلاي بستري در بيمارستان‌هاي اين استان، 15 درصد، گروه سني كمتر از 12 سال و 20 درصد كمتر از 20 سال هستند. 
   در استان خوزستان، بيش از 750 نفر از كادر درمان بيمارستان‌ها به كرونا مبتلا شده‌اند. طبق اعلام معاونت درمان دانشگاه جندي‌شاپور اهواز، در شبانه‌روز 22 تا 23 بهمن، 7 هزار مبتلاي كرونا به مراكز درماني اين استان مراجعه كرده‌اند و آمار ابتلا در اين استان نسبت به هفته قبل، 45 درصد افزايش يافته است. مجموع بستري‌هاي اين استان، عصر ديروز 700 بستري بوده كه از اين تعداد، 500 نفر در تخت‌هاي عادي و 200 نفر در ICU بستري بوده‌اند. مجموع تخت‌هاي اختصاص‌يافته به بيماران كرونا در بيمارستان‌هاي اين استان 492 تخت عادي و 214 تخت ICU است كه تا عصر ديروز، 60 درصد تخت‌هاي عادي و 74 درصد تخت‌هاي ICU در بيمارستان‌هاي استان با بيماران كرونايي بدحال بزرگسال و همچنين 64 درصد تخت‌هاي عادي و 75 درصد تخت‌هاي ICU در بيمارستان كودكان با مبتلايان گروه سني كمتر از 18 سال پر شده است. 
   در استان خراسان رضوي، روزانه 50 درصد تست‌هاي PCR و 38 درصد رپيد تست‌ها، مثبت مي‌شود در حالي كه روزانه 300 مبتلاي كرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري مي‌شوند و تعداد بستري‌هاي روز 23 بهمن در بيمارستان‌هاي استان خراسان رضوي، 1082 نفر بوده در حالي كه از اين تعداد، 216 نفر در ICU بستري هستند. در حالي كه تعداد كودكان مبتلاي كرونا در اين استان، افزايش 20 درصدي دارد، 21 درصد كرونايي‌هاي بستري در استان، گروه سني كمتر از 16 سال هستند.