هر توافقی در وین باید شامل برداشته شدن همه تحریم‌ها باشد


سرویس سیاسی-
«محمد مرندی» تحلیلگر و کارشناس سیاسی حاضر در وین بر لزوم برداشته شدن همه تحریم‌های ایران در نتیجه توافق احتمالی در پایتخت اتریش و راستی‌آزمایی آن تأکید کرد.
وی در این خصوص به شبکه


«پرس تی‌وی» گفت: مسئله اصلی که ایرانی‌ها به دنبال آن بوده‌اند، این حقیقت است که قوانین مختلف که توسط آمریکا تصویب شده و تحریم‌های مختلفی که توسط ایالات متحده تحت عناوین مختلف تصویب شده، همه این‌ها که بخشی از کارزار فشار حداکثری بوده‌اند باید برداشته شوند چه به برنامه هسته‌ای مرتبط باشند یا به اتحادهای منطقه‌ای ایران یا توانایی‌های دفاع موشکی ایران یا نقض ادعایی حقوق بشر که البته نهایت طنز از سوی کشورهای غربی است که خود کشورهای منطقه ما را یکی پس از دیگری ویران کرده‌اند.
وی در ادامه تصریح کرد: همه آنها (تحریم‌ها) باید به دو دلیل برداشته شود، یکی اینکه مقام‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند به‌خصوص در دوران رژیم ‌ترامپ که همه اینها بخشی از کارزار فشار حداکثری است تا ایران را وادار کنند تغییرات در توافق هسته‌ای را بپذیرد، پس به‌رغم آنکه می‌گویند درباره برنامه دفاع موشکی ایران یا چیز دیگری است، در واقعیت مرتبط با برجام و برنامه هسته‌ای است؛ و همه این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای است زیرا در توافق هسته‌ای، آمریکا و متحدان غربی‌اش نه تنها قرار است رژیم تحریم‌ها را پایان دهند، و اجازه دهند تجارت ایران به حالت عادی بازگردد بلکه آنها در واقع قرار است آن را تسهیل کنند و این تحریم‌ها مانع این اتفاق می‌شوند.
به گزارش فارس، مرندی افزود: بنابراین ایرانی‌ها اصرار داشته‌اند که همه آن تحریم‌ها در چارچوب رژیم فشار حداکثری که زنان و کودکان را هدف قرار داده باید برداشته شود و باید (رفع آنها) راستی‌آزمایی شود؛ این خیلی پیچیده است به عبارت دیگر اگر بطور مثال ایران بخواهد با یک کشور تجارت کند، اگر بخواهد نفت صادر کند، باید این راستی‌آزمایی را ببیند که کشتی‌ها می‌توانند با بیمه بنادر را‌ ترک کنند، که پول می‌تواند از بانکی به بانک دیگر منتقل شود که نفت می‌تواند به بندر دیگری برسد و آن بندر می‌تواند کشتی را بپذیرد، همه این‌ها باید راستی‌آزمایی شود.
خطیب‌زاده: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای و این‌که آیا از وین پالسی رسیده مبنی بر این‌که طرف‌های غربی و آمریکا برای رفع این تحریم‌ها اقدامی‌کرده باشند؟ نیز عنوان کرد: هیئت جمهوری اسلامی ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خودش را در مورد موضوعات باقیمانده به‌صورت مکتوب داد و این پیشنهادات به‌صورت مکتوب روی میز قرار داده شد از جمله درخصوص برخی موضوعاتی که شما‌ اشاره کردید. آنچه مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها، رفع همه تحریم‌هایی که فارغ از برچسبی که زده شده با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ناهمخوان باشد، همه باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.
وی گفت:‌ گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی یافته، ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شود.
مردم بزرگ ایران مطمئن باشند
با حقوقشان مصالحه نخواهیم کرد
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مردم بزرگ ایران مطمئن باشند با حقوق‌شان مصالحه نخواهیم کرد. منافع قطعی مردم و منافع قطعی ملت بزرگ ایران و حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران و دستاوردها و دانش صلح‌آمیز هسته‌ای، همه باید صیانت شود و هم برای این نسل و نسل‌های آتی به‌عنوان افتخار باقی بماند و این هم جزو حقوق قرمز ما بوده و هست و طرف مقابل هم به خوبی از این آگاه است.
این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: اگر در همین دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را در عمل ببینیم قطعا می‌توان گفت ما وارد فاز نهایی‌سازی توافق می‌شویم. هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم.
در وین درباره توافق جدیدی مذاکره نمی‌کنیم
وی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا نیز گفت:‌ در وین درباره توافق جدیدی مذاکره نمی‌کنیم. برجام یک‌بار مذاکره و امضا شده و مهر و موم شده و کنار گذاشته شده و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز آن را لازم‌الاجرا کرده است. لذا از لحاظ حقوق بین‌الملل، قطعنامه ۲۲۳۱ آن را الزام‌آور کرده و از نظر حقوقی همچنان هم الزام‌آور است. آن‌چه درباره وین امروز صحبت می‌کنیم اجازه بازگشت آمریکا به برجام در ازای اطمینان ایران از انتفاع از ابعاد لغو تحریمی برجام و اخذ تضامین مناسب و راستی‌آزمایی کامل و دقیق و پذیرفتن تعهدات هسته‌ای مطابق با تعهدات برجام است.
هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود
مگر این‌که پول‌های ایران
در اختیار این ملت قرار بگیرد
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات وین و بدهی آمریکا به ایران و این‌که امیدی هست آمریکا دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند؟ گفت: هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر این‌که پول این ملت در اختیار این ملت قرار بگیرد و غیراز این نخواهد بود. در ذهن هیچ‌کسی نمی‌گنجد که پول این ملت در اختیار این ملت قرار نگیرد.
گفت‌وگوها درباره تضامین اقتصادی
به سختی در جریان است
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه نمایندگان مجلس درخصوص مذاکرات جاری در وین و همچنین اخذ تضامین در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: نمایندگان ملت بزرگ ایران می‌دانند که مذاکره‌کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند برای این‌که حداکثر خطوط تعیین شده در شورای عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده‌سازی شود که اگر غیر از این بود حتما چندین ماه قبل ما به نقطه توافق می‌رسیدیم.
وی ادامه داد: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقیمانده است و برای این‌که حقوق مردم رعایت شود. تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌‌هایی بوده است. برخی از آنها را طرف آمریکایی نپذیرفته و برخی از آنها را طرف‌های اروپایی و ۱+۴ اصرار دارد که آمریکا باید بپذیرد. گفت‌وگوها درباره تضامین اقتصادی به‌صورت ویژه به سختی در جریان است.
خطیب‌زاده بیان کرد: فارغ از این‌که اصل تضامین انجام خواهد شد و اصل آن در حال انجام است و جزییات آن در حال پی ریزی است، یکی از مهم‌ترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به‌صورت جدی پیگیری کردیم، تضامینی است که به‌صورت ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن هم برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران است در صورت هرگونه توافقی در وین. این یکی از اصولی است که به طرف مقابل گفتیم و به میزانی که آنها نتوانند تضامین واقعی ارائه کنند تضمین ذاتی که ایران پیگیری کرده حتما با کیفیت بهتری باید حفظ و پیگیری شود. این تضمینی است که ملت ایران و نمایندگان مردم بزرگ ایران هم می‌توانند اعتماد داشته باشند ما درباره آن موضوع صحبت کنیم.
شمخانی: مذاکره با ‫آمریکا
در دستور کار ایران نیست
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز (دوشنبه) در توئیتی نوشت: مذاکرات وین از ابتدا بین ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپایی در جریان بوده و این مسیر بدون تغییر تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: مذاکره با آمریکا به دلیل آن‌که منشاء هیچ گشایشی نخواهد بود در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده ایران نیست.
به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه دولت بایدن همان مسیر ‌ترامپ را دنبال می‌کند، گفت: به واسطه‌ها گفته‌ایم که چشم‌انداز گفت‌و‌گو با آمریکا برای ما چندان روشن نیست و اگر قرار نیست دستاوردی داشته باشیم چه نیازی به مذاکره مستقیم است.
یزدی‌خواه:
از نظر ما توافقی خوب است
که تأمین‌کننده منافع ملی ایران باشد
مهدی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره بیانیه 250 نفر از نمایندگان مجلس که در آن بر ضرورت حفظ منافع ملی در مذاکرات وین تأکید کرده‌اند، گفت: وظیفه مجلس حمایت از منافع ملی است که در رابطه با مذاکرات وین بهترین شکل حمایت از منافع ملی همان مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود که به ‌اذعان تمامی کارشناسان دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را پر کرد.
وی با ابراز اینکه بیانیه اخیر نمایندگان مجلس نیز در راستای تحقق همان هدف قبلی یعنی حمایت از تیم مذاکره‌کننده و صیانت از حقوق ملت ایران بود، عنوان کرد: در این بیانیه وکلای ملت تأکید کردند که باید تضمین‌های قابل‌توجهی توسط طرف‌های مقابل به‌ویژه آمریکا داده شود تا از هرگونه بدعهدی مجدد غربی‌ها جلوگیری کند. این بیانیه علاوه بر پرکردن دست مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین اقدامی است که موجب می‌شود طرف‌های غربی بار دیگر ملت ایران را به ‌سخره نگیرند و منافع ملی ما را پایمال نکنند.
نماینده تهران در مجلس تأکید کرد: در این بیانیه آمده است که اگر غربی‌ها بخواهند حرکت غیرقانونی و خلاف قواعد دیپلماتیک انجام دهند مجلس گزینه‌های بیشتری را برای بررسی خواهد گذاشت.
یزدی‌خواه گفت: دیگر ایران این اشتباه را تکرار نخواهد کرد که توسط دولتمردان خود بگوید «رسیدن به هر توافقی بهتر از توافق نکردن است.»، بلکه این‌بار تأکید ما این است که توافقی برای ما خوب است که تأمین‌کننده منافع ملی ملت ایران باشد.