حمله را تأیید نمی‌کنیم چشم روی فتنه امریکا هم نمی‌بندیم

برخی گفته بودند چرا ما از حمله به اوکراین طرفداری کرده‌ایم که این سؤال نشان می‌دهد آن‌ها موضع جمهوری اسلامی را نفهمیده‌اند، چرا که ما به هیچ وجه از حمله نظامی طرفداری نکرده‌ایم، اما در عین حال چشم خود را هم روی فتنه‌گری امریکا و ناتو نبسته‌ایم.
محمد جواد لاریجانی، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تحلیل ریشه‌ها و چشم‌انداز جنگ روسیه و اوکراین و سیاست جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار داشت: معتقدم اوکراین تسلیم می‌شود و در نهایت مسئله غیر نظامی بودن و عدم ورود به ناتو را می‌پذیرد و سپس ترتیبی داده می‌شود که این دولت سقوط می‌کند و دولت دیگری مانند گرجستان روی کار می‌آید. بنابراین، این پیش‌بینی بنده درباره حوادث در روند جنگ فعلی اوکراین است.
وی درباره ارزیابی خود از سیاست جمهوری اسلامی در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین گفت: سیاست ما این نیست که در وسط معرکه از این طرف و آن طرف امتیاز بگیریم، بلکه سیاست ما اصولی و دقیق و مبتنی بر منافع ملی کشورمان است. ما نمی‌توانیم تحریکات امریکا و برخی از کشور‌های عضو ناتو را که در اوکراین علیه روسیه انجام می‌دادند، نادیده بگیریم، چون ما یک تجربه بسیار روشن داریم و آن این است که ناتو سال‌های طولانی در افغانستان حضور داشت و هم برای ما و هم برای ملت افغانستان اثراتی داشت و الان که رفته است جز اینکه محلی از مشکلات باقی گذاشته و کشور ما را نیز متأثر کرده نتیجه دیگری نداشته است. نکته دیگر این است که ما طرفدار حمله و تهاجم نظامی به هیچ کشوری نیستیم چرا که جمهوری اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده است، اما اگر ما درباره مسئله یمن از حرکت مقاومت دفاع می‌کنیم به دلیل آن است که عناصر وابسته به امریکا به این کشور حمله کرده‌اند، اما منطق ایران در مجموع هیچ گاه تهاجم نظامی نبوده است.
به گفته جواد لاریجانی جمهوری اسلامی همواره طرفدار رأی و حضور مردم و حل و فصل مشکلات از طریق دیپلماسی بوده است، اما خط امریکا و ناتو مبتنی بر زور و تهاجم نظامی و فشار است. کما اینکه در منطقه ما هم این مسئله کاملاً در عراق، سوریه و یمن مشهود است، لذا با این وضعیت موضع جمهوری اسلامی کاملاً اصولی است. اینکه نه سیخ بسوزد و نه کباب، قطعاً سیاست جمهوری اسلامی نیست.


این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی درباره موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین گفت: امریکا و ناتو و متحدان اروپایی در اکثر جا‌هایی که می‌روند به دنبال فتنه هستند و امنیت کشور‌های منطقه را تهدید می‌کنند.
بنابراین، موضع جمهوری اسلامی این است که اولاً مخالف گسترش و حضور آن‌ها در مناطق مختلف از جمله غرب آسیا است و ثانیاً موضوع منافع ملی کشورمان است که بسیار مهم است.