جنگ روسیه و اوکراین و نظم جدید جهانی

آیت قیصربیگی‪-‬ جنگ در هر نقطه‌ای از این کره خاکی که در مقیاس با عظمت کیهانی با چشم مسلح هم قابل رصد نیست نه تنها معنادار نبوده بلکه خنده‌دار هم به نظر می‌رسد!
قطعا در هر جنگی یک نوع بی‌منطقی حکم فرماست حال این رویه در دوطرف یا حداقل در یک طرف ماجرا قابل تشخیص و مشاهده است. فارغ از نگاه سیاسی و جانبدارانه خاص به این موضوع جنگ، جنگ است و در دنیای امروزی جایی در منطق انسانی حامی صلح و برادری و برابری ندارد!
چند روزی است که جنگ روسیه و اوکراین به تیتر یک خبری جهان مبدل شده است. شاید برای علت و چگونگی این فعل و انفعالات نتوان یک خروجی سریع و مطمئن گرفت اما واقعیت هرچه هست خبر از ایجاد یک نظم جدید جهانی دارد.
پرواضح است که منافع امروز کشورها سیاست خارجی آن‌ها را شکل می‌دهد و انواع


تقسیم بندی‌هایی که امروز در نظم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... جهان می‌بینم همه و همه گواهی بر این ادعا است.
با این اوصاف با توجه به فعل و انفعالات یک قرن اخیر در نظام بین‌الملل باید اذعان داشت که جهان در حال‌گذار از یک وضعیت باثبات نسبی به یک حالت بی‌ثبات و زودگذر است.
به دیگر سخن شاید دوباره شاهد شکل‌گیری دو بلوک شرق و غرب باشیم اما شواهد و قرائن موجود بر این گزاره تاکید دارد که این وضعیت در عصر جدید با مولفه‌های خاص خود ثبات و دوام چندانی نخواهد داشت.
بنابراین، منازعه روسیه و اوکراین یحتمل سرآغاز تحولی جدید در نظم جهانی خواهد شد که دوام و بقای چندانی در عصر حاضر نخواهد داشت و زود جای خود را به یک وضعیت باثبات‌تر با مشارکت بازیگرانی بیش از دو بلوک شرق و غرب [دو قطبی متعارف] خواهد داد.
جان کلام آنکه در پازل نظم جدید جهانی مواضع بازیگران در این بزنگاه تاریخی [منازعه روسیه و اوکراین] آنقدر تعیین‌کننده خواهد بود که هرگز فرصت بازپس‌گیری آن را نخواهند داشت! از این رو در آرایش جدید، کشورهایی دست برتر خواهند داشت که فارغ از ژست‌های سیاسی متعارف، بر اساس واقع بینی موجود در نظام بین‌الملل منافع ملی را در سیاست خارجی بر مواضع احساسی خود ترجیح دهند.