تکذیب رفع مشکل ۲۵۰۱ کد رشته دانشگاه آزاد جنجال بر سر ۲۹۰۰ رشته محل

امسال حذف تعدادی از رشته‌ها در دانشگاه آزاد بر اساس تعدادی از شاخص‌ها انجام شده بود که دانشگاه نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. در این زمینه علیرضا منادی‌سفیدان، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد گفت: «در حال حاضر ‌هزار و 323 استاد در رشته‌های جدید استخدام کرده‌ایم و پرونده سه هزارو 500 نفر هم در دست بررسی است و برنامه داریم که تا آخر سال این افراد را هم جذب کنیم. برای همین‌هزار و 323 نفر حدود 150‌میلیارد تومان هزینه جذب در نظر گرفته شده است و برای جذب دیگر افراد نیز تا پایان سال حدود 400‌میلیارد تومان هزینه می‌کنیم، بنابراین اگر این رشته‌ها حذف شود و به دفترچه‌ها باز نگردد، حداقل از این افراد، حدود پنج‌هزار استاد بلاتکلیف می‌شوند و این کار منجر به بیکاری تعداد کثیری از فرهیختگانی می‌شود که اکثر آنها حتی دانش‌آموخته دانشگاه‌های دولتی هستند.»
مشکل ۲۵۰۱رشته ‌ محل برطرف شد
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی از رفع مشکل دوهزارو 501 رشته محل ارشد خبر داد. علی محمد نوریان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ساعت ٢١، هشت تیر درباره وضعیت مجوز رشته محل‌های دوره کارشناسی‌ ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و ابهامات آن گفت: دو‌هزار و 900 کد رشته‌ محل دوره کارشناسی‌ ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از دفترچه انتخاب رشته داوطلبان حذف شده بود که به دنبال مذاکرات مثبت و سازنده‌ای که با وزارت علوم داشتیم و با توجه به عنایت مثبت وزیر علوم و همکاران او، در راستای رفع دغدغه و نگرانی خانواده‌ها، جوانان و داوطلبان، در روزهای گذشته جلسات متعدد برگزار شد، اما در جلسه‌ای که پنجشنبه برگزار شد، تصمیم گرفته شد تمام کدرشته محل‌هایی که قبل از اسفند ۹۴ تصویب شده‌اند، یعنی قبل از اینکه قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی تصویب شود، همه این رشته‌ها مجددا مورد تایید باشند و در سایت برای انتخاب رشته داوطلبان بارگذاری شود.
بیانیه دانشگاه آزاد بازگردانده شد


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: البته ما ماده واحده‌ای را در ۱۴ اردیبهشت ۶۷ از مجلس داشته‌ایم که کد رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد را به نظر هیات سه‌نفره شامل نماینده دانشگاه، نماینده وزارت علوم و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول کرده است. یک آیین ‌نامه‌ اجرا را هم دولت وقت در ۱۲ آبان ۶۸ تصویب کرده است که بر اساس همین قوانین که هم اکنون نیز پایدار است، با همکاری مثبتی که وزارت علوم داشته، پیش رفته است. او افزود: دانشگاه آزاد خود نیز کمیته ویژه‌ای را برای ارزیابی مجدد رشته‌ها تعیین کرده است که از زمان دکتر میرزاده، ریاست قبلی دانشگاه این کار شروع شده است. آنجاهایی که نتوانستند خود را به ظرفیت‌های لازم برسانند که حدود ۳۹۹ رشته است، ما ظرفیت این رشته‌ها را به صفر رسانده‌ایم و دو‌هزار و ۵۰۱ کد رشته محل‌ دیگر اکنون در سایت بارگذاری شده است و داوطلبان می‌توانند آنها را انتخاب کنند. به گزارش ایلنا، نوریان با بیان اینکه این دو‌هزار و 900 رشته یک‌ سوم همه کد رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل می‌دادند، تصریح کرد: اگر یک‌ سوم رشته‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد، اهمیت فراوان دارد. ما به مردم و جوانانی که این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، این اطمینان را می‌دهیم که این ‌چنین مشکلاتی در آینده نباشد.
تکذیب رفع مشکل از رشته‌های دانشگاه آزاد
در واکنش به صحبت‌های سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی صبح جمعه 9 تیر سازمان سنجش اطلاعیه‌ای منتشر کرد که به این شرح است: «خبر منتشره در رسانه‌ها و بیانیه سرپرست محترم دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر رفع مشکل دو‌هزار و 501 رشته محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تکذیب می‌شود.»
توضیحات ‌ولایتی ‌در‌باره ‌رشته‌های ‌حذف‌ شده
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه برای ثبت‌نام از دانشجویان کارشناسی ارشد نیاز به اجازه ندارد، گفت: اجازه این کار را قبلا قانون صادر کرده است. علی‌ اکبر ولایتی با بیان اینکه تکذیبیه وزارت علوم درباره بازگشت رشته‌های حذف ‌شده از دانشگاه آزاد اعمال سلیقه در مقابل قانون است، اظهار کرد: آنچه در دانشگاه آزاد تایید شده و شب پنجشنبه توسط سرپرست دانشگاه اعلام شد قانونی دارد که در زمان ریاست آیت ‌ا... هاشمی ‌رفسنجانی در سال ۶۷ در مجلس تصویب شده است. او ادامه داد: در سال‌های اخیر نزدیک به سه‌هزار رشته در کارشناسی ارشد تایید شد و مجموعه مصوبات آنها حدود ۲۴۴ صفحه است که امضای سه نماینده مذکور را در تایید خود دارد. رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: برخی اعمال سلیقه‌ها در وزارت علوم که از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، قانون نیست. رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با قاطعیت می‌گویم خودم را حافظ کیان، کمیت و کیفیت دانشگاه می‌دانم و یک واحد هم نباید تعطیل شود، چرا که بر اساس این بیانیه وزارت علوم واحدهای مربوط به 350 شهر تعطیل می‌شود. به گزارش ایسنا، او ادامه داد: یکی از نکات طنز آمیز این مساله این است که برخی رشته‌هایی که به‌طور فله‌ای از کارشناسی ارشد حذف شده‌اند برای دکتری مجوز دارند و این چطور ممکن است که دانشگاه صلاحیت تدریس پی‌اچ‌دی را دارد، اما در کارشناسی ارشد دارای مجوز نیست. همچنین عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در بخشی از بدنه میانی وزارت علوم نگاه چندان مثبتی نسبت به دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا پیام نور که نسبت به دانشگاه آزاد از حداقل امکانات و اساتید بی‌بهره بودند، وجود ندارد که این مساله همواره برای دانشگاه آزاد موجب دردسر بود.حمید میرزاده افزود: حق دانشگاه آزاد است که با امکانات و اساتید زیاد و کارکنانی که دارد و البته اعتباری که اخیرا از نظر ملی و بین‌المللی کسب کرده و توانسته تاثیر عمیقی در توسعه علمی، پژوهشی و کارآفرینی ایران گذارد پرچمدار تحصیلات تکمیلی بماند.رئیس سابق دانشگاه آزاد عنوان کرد: از طرفی با توجه به قوانین و مقررات فعلی که حامی دانشگاه آزاد است، امکانات کم نظیر اعم از استاد و دانشجو در سطح کشور، ضرورت بومی گزینی و ملاحظه جمعیت خانواده‌ها قطعا و قاطعا دانشگاه آزاد باید همچنان پرچمدار تحصیلات تکمیلی بماند.
دانشگاه آزاد به کیفیت آموزش توجه کند
معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات به «آرمان» می‌گوید: در یک دوره آموزشی دانشگاه آزاد از شاخص‌های وزارت علوم تابعیت نکرده است. برای مثال دانشگاه آزاد در زمینه تحصیلات تکمیلی به دلیل تنگناهای موجود به گسترش بی‌رویه شعب این دانشگاه پرداخته است. غلامرضا ظریفیان می‌افزاید: این دانشگاه دوره‌های متعدد را بدون داشتن شاخص و کیفیت لازم برگزار کرده است. این امر همیشه بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اختلاف ایجاد کرده است. به گفته او دانشگاه آزاد در برخی از دوره‌ها به ویژه در بخش تحصیلات تکمیلی ضوابط را رعایت نکرده است و بررسی‌های و اعتبار سنجی‌ها هم نشان‌دهنده نبود کیفیت لازم در آموزش‌های ارائه شده در این دانشگاه است. وزارت علوم باید از حقوق علمی جامعه دفاع کند. این دانشگاه باید به کیفیت آموزش توجه کند. نباید یک مساله کارشناسی و علمی را با دعوای سیاسی جست‌و‌جو مخلوط کرد. دانشگاه آزاد باید در چار چوب استانداردهای لازم قرار گیرد.