اصلاح‌طلبان علیه حمله روسیه به اوکراین

اصلاح‌طلبان علیه حمله روسیه به اوکراین شرق: جلسه دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت با دو دستور بررسی تجاوز ارتش روسیه به خاک اوکراین و بررسی پیامدهای طرح تهاتر نفت که در بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده است، برگزار شد.
در این جلسه حزب اتحاد ملت به ریاست آذر منصوری، دبیر‌کل این حزب، پس از ارائه گزارش کمیسیون سیاست خارجی از تحولات اوکراین، حمله روسیه به اوکراین به‌شدت محکوم و مطرح شد که گسترش ناتو و سلطه‌گری آمریکا، دلیل کافی برای سلطه‌گری از جنس شرقی و روسی آن نمی‌شود. این حزب همچنین با درخواست از دولت خواست در موضع‌گیری‌های خود، منافع ملی، اصول دیپلماتیک، استقلال کشور، ارزش‌های انسانی و مصالح بلندمدت کشور را در نظر بگیرد. اعضای دفتر سیاسی حزب اتحاد ضمن اظهار تأسف از ایجاد مشکلات فراوان برای ایرانیان و به‌خصوص دانشجویان ایرانی که در اوکراین به سر می‌برند، خواستار مساعدت دولت در خروج و حل مسائل آنها با همه توان ممکن شدند.
علی شکوری‌راد، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران هم درباره حمله روسیه به اوکراین به خبرگزاری «ایلنا» گفت: «روسیه با وجود تکذیب‌های مکررش نهایتا حمله همه‌جانبه به اوکراین را آغاز کرد و ظاهرا قصد تصرف کامل آن را دارد. این حمله و تصرف ولو به بهانه احتمال تهدید امنیتی علیه روسیه به‌هیچ‌وجه توجیه حقوقی و انسانی ندارد و نه‌تنها همدلی و همراهی بلکه حتی سکوت در مقابل آن قابل‌قبول نیست. موضوع به‌هیچ‌وجه دفاع از موضع سیاسی اوکراین نیست. موضوع این اصل کلی است که صاحبان قدرت نظامی حق ندارند از قدرت نظامی علیه همسایگان و کشورهای دیگر برای پیش‌برد مقاصد سیاسی و امنیتی خود استفاده کنند. متأسفانه پوتین، رئیس‌جمهور مقتدر روسیه، در سال‌های اخیر مکرر از نیروی نظامی خود در کشورهای همسایه استفاده کرده است و پیشینه ابرقدرتی شوروی را مستمسکی برای اراده نظامی در حوزه نفوذ آن قرار داده و به‌طور یک‌جانبه منافع خود را در این رابطه تعریف می‌کند... انتظار می‌رود مقام‌های سیاسی کشور و نیز رسانه‌ ملی از هرگونه موضعی که صبغه جانبداری از نیروی مهاجم را داشته باشد، اجتناب کرده و اگر در مواضع اعلام‌شده یا رویکرد اتخاذ‌شده در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است، به اصلاح و جبران آن مبادرت کنند».
همچنین مصطفی تاجزاده و الهه کولایی در کلاب‌هاوس درباره تحولات اخیر میان روسیه و اوکراین به ابراز عقیده پرداختند. تاجزاده درباره این موضوع گفت: «جنگ ادامه سیاست نیست، پایان سیاست‌ورزی است. این اشتباه بزرگی است که پیامدهای خطرناکی دارد. 


 سیاست در داخل یعنی گفت‌وگو و در عرصه بین‌المللی یعنی دیپلماسی. وقتی پای داغ و درفش یا توپ و تانک باز شود، گفت‌وگو خاتمه می‌یابد... در اوکراین اکثریت با روس‌تبارها نیست و به همین دلیل در بلندمدت روسیه به اهدافش نخواهد رسید و اگر در کوتاه‌مدت هم به اهدافش نرسد که خسر الدنیا و الآخره می‌شود. استراتژی ما باید بر پایه منافع ملت ایران باشد نه ضربه‌زدن به منافع آمریکا. 
الهه کولایی نیز با تشریح فروپاشی شوروی و تحلیل دقیق و جامع شرایط روسیه گفت: «فراتر از اینکه از روسیه خوشمان بیاید یا نه برای ما بسیار مهم است که تحولات، علایق و ملاحظات روسیه را بشناسیم. اگر به‌درستی موضوع انرژی را درک کنیم و بدانیم که در این سه دهه بعد از فروپاشی شوروری چه فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم... تشکیل و گسترش ناتو به سمت شرق، برای تهدید درحال افزایش روسیه بود. روسیه ملاحظاتی درباره همسایگی ناتو دارد که غرب این ملاحظات را درک نکرد. همه ما از موضع انسانی و نظام ارزشی اخلاقی با بروز جنگ مخالفیم و حمله نظامی روسیه را محکوم می‌کنیم».