آماده سازی پایگاه جامع رفاه ایرانیان

فعالیت پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده، تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به‌روز‌رسانی شده‌اند و درصدد هستیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم. رئیس‌جمهور، همه نهادها  را‌‌‌‌‌‌‌‌ مأمور کرد طرح‌های یارانه‌ای قبل از اجرا حتماً با وزارت کار هماهنگ شود

گروه اقتصادی-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که «پایگاه جامع رفاه ایرانیان قبل از اجرای طرح حذف ثروتمندان از یارانه تکمیل می‌شود.» در نشست شورای‌عالی رفاه که هفته گذشته برگزار شده بود، تکمیل این پایگاه به وزارتخانه تکلیف شده و مجلس هم دیروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده بود ظرف سه ماه ضمن دهک‌بندی درآمدی تمامی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها، اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الله عبدالملکی دیروز در حاشیه معرفی کارآفرینان برتر در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا پایگاه جامع رفاه ایرانیان برای اجرای حذف یارانه ثروتمندان آماده است، گفت: این آمادگی وجود دارد که در چهارچوب قانون بودجه 1400 شناسایی افراد ثروتمند و دهک‌های بالای درآمدی انجام و از دریافت یارانه حذف شوند.


وی همچنین گفت: پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده، تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به‌روز‌رسانی شده‌اند و درصدد هستیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت:‌ در جلسه اخیر شورای‌عالی رفاه با حضور رئیس‌جمهور مصوب شد سایر دستگاه‌ها اطلاعات برخط خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پایگاه رفاه جامع ایرانیان بارگذاری کنند و این سامانه تا زمان اجرای قانون برای حذف پردرآمدها از یارانه آماده می‌شود.
وی همچنین گفت: در اولین جلسه شورای رفاه، پیوست عدالت مطرح و مقرر شد از این پس تمامی عایدی و کمک‌های یارانه‌ای دولت بیشتر به دهک‌های پایین‌تر درآمدی اختصاص پیدا کند. همچنین تصمیم گرفته شد برنامه جامع رفع فقر مطلق در سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تدوین شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: رئیس‌جمهور، تمامی نهاد ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ مأمور کرد طرح‌های یارانه‌ای قبل از اجرا حتماً با وزارت کار هماهنگ شود. در این زمینه 5بخش کمک معیشتی، کمک
نقدی، توانمندسازی افراد، تسهیلات بانکی و تحقیقات در راستای رفع فقر مدنظر قرار گیرد.
عبدالملکی همچنین گفت: طبق برنامه قرار است جزئیات طرح رفع فقر و منابع موردنیاز با همکاری دستگاه‌های متولی انجام شود. همچنین در قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه جامع ریشه‌کنی و مبارزه با فقر و کنترل تورم دنبال می‌شود.
معرفی 15 ایده برتر اشتغالزایی
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌های اشتغالزا و کارآفرینی با معرفی 15 ایده‌پرداز برتر اشتغال کشور دیروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه این جشنواره گفت: نخستین حلقه ایجاد اشتغال ایده‌پردازی است که ظرفیت‌های بی‌نهایتی در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، بازار، سرمایه و فناوری وجود دارد.وی ادامه داد: ایده‌پردازی یک حلقه مفقوده اشتغال است از این‌رو ایده یعنی شناسایی یک نیاز و رفع کردن آن که باید به مرحله ظهور و اجرا برسد. وی با اشاره به اینکه در معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی شناسایی ایده‌های کارآفرینی و اشتغالزا شروع شده است، گفت: شناسایی ایده‌های برتر کارآفرینی یکی از بخش‌های مهم زیست بوم ملی اشتغال است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم که باعث می‌شود به اشتغال پایدار برسیم و در این زمینه به ایده نیاز داریم.
وی با بیان اینکه باید سامانه و جشنواره ایده‌ها و کارآفرینی نظام‌مند شود، گفت: جشنواره ایده‌پردازی در مدت ۲ ماه اجرا شد و چهار هزار و ۶۰۰ ایده به دبیرخانه این جشنواره رسید، ضمن اینکه ۹۰ درصد مردم که ایده دارند از این جشنواره مطلع نشدند زیرا هزینه‌ای برای تبلیغات این جشنواره انجام نشد.عبدالملکی ابراز داشت: برنامه‌های جدی برای دریافت ایده‌ها و پشتیبانی از کارآفرینان را داریم، دبیرخانه این جشنواره شکل گرفته و روی وب سایت این وزارتخانه سامانه ثبت ایده‌های کارآفرینی قرار گرفته است که بر اساس آن علاقه‌مندان و ایده پردازان می‌توانند طرح‌هایشان را ثبت کنند.
وی خاطرنشان کرد: هر سه ماه یک‌بار ایده‌ها ارزیابی و ایده‌های برتر به دستگاه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه ارسال می‌شود، معتقد هستیم بسیاری از این ایده‌ها قابلیت اجرایی شدن در واحدهای اقتصادی را دارند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارآفرینی و ایده‌پردازی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد اشتغال است، گفت: هر کدام از این ایده‌ها اگر عملیاتی شوند، هزاران فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به رتبه‌بندی ایده‌های برتر، تأکید کرد: باید این ایده‌ها درجه‌بندی شوند و در رده‌ ایده‌های طلایی، نقره‌ای و سایر موارد قرار گیرند تا با حمایت از ایده‌های کاربردی تسهیلات اختصاص یابد.
تأسیس ۳ بانک جدید برای حمایت از کارآفرینی
در این مراسم همچنین محمود کریمی بیرانوند، سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد سه بانک سرمایه گذاری، ایده‌پردازی و متخصصان اشتغال برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور خبر داد.
وی با بیان اینکه این سه بانک را پشتوانه هیأت وزیران در حمایت از کارآفرینان قرار می‌دهیم، افزود: ۲ بانک ایده‌پردازی و متخصصان اشتغال تشکیل شده و بانک سرمایه‌گذاری نیز در دست اجراست، این بانک‌ها یکی از برنامه‌های اصلی در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور است که در سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود. سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه با مؤسسه کار و تأمین اجتماعی صورت گرفته است که خود به خود تحرکی در فضای اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه کسی که ایده داشته باشد مرحله اول کارآفرینی را طی کرده است گفت: اهمیت کار آفرینی بسیار بالاست. ما باید بانک متخصصان اشتغال کشور را تشکیل دهیم. در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. کریمی بیرانوند ابراز داشت: از کارآفرینان در کشور حمایت کرده و آنها را تقویت می‌کنیم. وی از شناسنامه‌دار شدن۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور خبر داد و گفت: باید ظرف یک ماه شناسنامه دار شوند.