یارانه ثروتمندان حذف می‌شود

نمایندگان مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی همه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان کردند. در بند (ب) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف 3 ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد.

گروه اقتصادی/ نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بندها و ردیف‌های دیگری از بودجه سال آینده را به تصویب رساندند. یکی از این مصوبات نهایی شدن سقف معافیت مالیاتی سالانه کارمندان دولت است که براساس مصوبه مجلس سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در بند (5) تبصره (12) ماده واحده لایحه آمده است: سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده(84) قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1401 مبلغ 672 میلیون ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده مدیریت و فوق‌العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر است. براین اساس نسبت به مازاد 672 میلیون ریال تا یک میلیارد و 800 میلیون ریال، 10 درصد، نسبت به مازاد یک میلیارد و 800 میلیون ریال تا سه میلیارد ریال، 15 درصد، نسبت به مازاد سه میلیارد ریال تا چهار میلیارد و 200 میلیون ریال، 20 درصد، نسبت به مازاد چهار میلیارد و 200 میلیون ریال به بالا، 30 درصد میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده(۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده(۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه به مبلغ 396 میلیون ریال تعیین می‌شود.


درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها مشخص شد
نمایندگان مجلس درآمد دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را مشخص کردند. نمایندگان با بند (الف) تبصره 14 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.در جریان بررسی این بند از تبصره 14 علیرضا سلیمی پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت داد و گفت: رقمی که دولت برای درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته است، 470 هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که این رقم در کمیسیون به 600 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این پیشنهاد به تصویب نرسید.براساس این بند در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (14) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع ماده(۱۲) و ماده(۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (2) و (4) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال 1399 به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل ‌کشور واریز می‌شود.
 سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام کند.در جزء 2 ارجاعی آمده است که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم 14.5 ‌درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.
 یارانه نقدی ثروتمندان حذف می‌شود
نمایندگان مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی همه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان کردند. در بند (ب) تبصره (14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می‌گیرد. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.
 احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق با مشارکت داخلی و خارجی
نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند از طریق سازمان انرژی اتمی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت داخلی و خارجی اقدام کند.
ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم
نمایندگان مردم در مجلس به وزارت نیرو مجوز دادند تا نسبت به ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم اقدام کند.
نحوه تعیین تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف مشخص شد
نمایندگان مجلس ضمن تعیین نحوه تعرفه آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف در سال آینده، تعرفه مشترکان خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را صفر کردند.
دولت مکلف به شناسایی و تحت پوشش قرار دادن بیمه سلامت اقشار کم درآمد به‌صورت رایگان شد
نمایندگان مجلس دولت را مکلف به شناسایی اقشار کم درآمد فاقد بیمه سلامت و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دادن آنها بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور این افراد کرد. همچنین شورای عالی بیمه موظف به تعیین لیست داروهای جدید با توجه به میزان استطاعت بیماران شد.
نمایندگان با الحاق یک بند به تبصره (14) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.در این بند پیشنهادی که به تبصره (14) الحاق شد، آمده است: جهت ساماندهی حمایت‌های حوزه سلامت در راستای اجرای ردیف 18 تبصره 12؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، ظرف مدت دو هفته بعد از ابلاغ این قانون کد ملی افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد. این سازمان مکلف است ظرف مدت یک هفته این اشخاص را بدون نیاز به ثبت‌نام و حضور آنها، تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.
تکلیف مجلس برای هوشمندسازی مصرف آب و برق
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نصب شمارشگرهای هوشمند برای واحدهای جدیدالاحداث را در نظر گرفتند که هزینه‌های مربوطه به‌صورت اقساطی از مشترکان دریافت می‌شود. به منظور اصلاح الگوی مصرف گاز و برق، براساس شاخص تعداد اعضای هر خانواده تعیین می‌شود. شرکت ملی گاز ایران و شرکت توانیر موظفند از طریق بخش غیر دولتی (با اولویت شرکت‌های کارور (اپراتور) مجازی) نسبت به هوشمندسازی مصرف، برقراری ارتباط و شناسایی و وصول مطالبات مشترکان با اولویت مشترکان عمده پرمصرف و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای واحدهای جدید الاحداث اقدام و هزینه مربوطه را به‌صورت اقساطی از مشترکان دریافت کنند.
ارجاع معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته به کمیسیون تلفیق
نمایندگان مردم در خانه ملت موضوع معافیت مالیاتی پزشکان، فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین موضوع نرخ مالیات بر حقوق اعضای هیأت علمی بالینی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
مجوز به وزارت راه برای فروش اموال خود جهت توسعه زیربناهای حمل و نقلی
نمایندگان مجلس به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا به منظور توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اموال منقول و غیرمنقول خود را تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال به فروش برساند.
تأمین اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی جهت اجرای طرح‌های مسکن
نمایندگان مردم در مجلس، وزارت راه و شهرسازی را مجاز به تأمین اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومانی از طریق تهاتر اراضی متعلق خود جهت اجرای طرح‌های مسکن کرد.به دولت اجازه داده می‌شود، برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلای تهران، طرح‌های مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال 1400 اقداماتی را به شرح زیر به عمل آورد:
وزارت راه و شهرسازی(از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف 230 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرح‌های فوق کند.
در اجرای ماده(68) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله متعلق به خود است.وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک های عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی، بافت های فرسوده و آماده‌سازی مصوب را اخذ کند.
مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند، موظفند تا پایان خرداد ماه سال 1401 برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار 18 درصد اقدام کند.مالیات مسکن مهر (شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می‌شود، معادل سه میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌شود. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.