وضعیت قرمز در کد724/ بیشترین ماموریت‌های اورژانس تهران چیست؟

این روزها اورژانس تهران ایام پرکاری را سپری می‌کند. اُمیکرون حجم ماموریت‌های اورژانس را افزایش داده است. چهارشنبه سوری و سفرهای نوروزی نیز استرس کار در این سازمان را چندین برابر کرده است. تمامی ماموریت‌های ماموران اورژانس حذف شده و از چند روز قبل تمامی نیروهای اورژانس در ماموریت کامل به سر می‌برند.

یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران در نشست خبری که پیش از ظهر روز چهارشنبه در مرکز اورژانس تهران برگزار شد، به این موضوعات اشاره کرد و گفت: «تعداد ماموریت‌های اورژانس نسبت به سال گذشته 44 ماموریت بیشتر بوده است؛ به این معنا که تعداد آنها یک درصد رشد داشته است. تعداد ماموریت‌های سال ۹۹ اورژانس تهران، یک میلیون و ۶۴ هزار و ۶۲۴ مورد بوده و امسال آمار این ماموریت‌ها به  یک میلیون و 64  هزار و ۶۶۸ مورد رسیده است. میزان ماموریت برای انتقال بیمار به بیمارستان با ۱۲ درصد افزایش رو به رو بود. همچنین تعداد کدهای فعال و موتور آمبولانس از سال پیش یک تا دو درصد بیشتر شده است.»

آمارهایی که افزایش داشته است

اما بیشترین ماموریت‌هایی که کارشناسان اورژانس آن را انجام می‌دهند، ماموریت‌های قلبی یا مغزی است. طبری توضیح می‌دهد که ماموریت‌های قلبی چهار درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است، اما ماموریت‌های مغزی که با کد 724 اعلام می‌شود حدود ۲۸ درصد افزایش داشت. همچنین امسال نسبت به سال گذشته مسمومیت با گاز CO روند کاهشی داشته و ۱۸۳۷ نفر مسموم شده بودند که این آمار با توجه به وضعیت ایمنی لوازم برقی زیاد است.



طبری آمارهای تماس با اورژانس را این‌گونه توضیح می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۹۰ تماس با اورژانس گرفته شده است. ما در اورژانس تهران ۲۳ تا ۲۵ درصد ماموریت‌های کل کشور را انجام می‌دهیم؛ این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با تلاش شبانه‌روزی هر پایگاهی که در تهران مستقر است.

اورژانس تهران بزرگ می‌شود

اورژانس تهران تاکنون فقط شهر تهران را پوشش می‌داده است، اما به گفته سرپرست اورژانس تهران، از این به بعد شهرستان‌های استان تهران نیز به این آمار اضافه می‌شوند و این اتفاق هم برای این رخ داده که خدمات‌رسانی به مردم یکپارچه شود.

او می‌گوید: «ما مناطقی در پردیس، بومهن و شهرهای اطراف داریم که وقتی همکاران اعزام می‌شوند، تا رسیدن به اولین بیمارستان حدود سه تا چهار ساعت هر ماموریت طول می‌کشد. این اتفاق به دلیل نبود تعداد زیاد بیمارستان است.»

او به ماموریت‌های هوایی نیز اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «ماموریت‌های امداد هوایی اورژانس تهران حدود ۵۸ درصد افزایش داشته، حوادث ترافیکی نیز ۶ درصد افزایش پیدا کرده، اما حوادث غیر تصادفی یک درصد کاهش داشته است.»

جشن سنتی که در تهران صنعتی شده است

جشن چهارشنبه سوری در ایران پیشینه قدیمی دارد و سال‌ها این جشن با دور همی و عبور از آتش انجام می‌شود، اما صالح طبری بر این باور است که این جشن در این روزها تغییر ماهیت داده و از مراسم سنتی به صنعتی تغییر کرده است.

او می‌گوید: «در حوزه چهارشنبه ‌سوری به کمک رسانه‌ها نیاز داریم که به همه بگوییم این مراسم سنتی در سال‌های اخیر به مراسم صنعتی تبدیل شده است. باید آموزش‌های مجازی و آموزش در مراکز پرتردد را بیشتر کنیم. البته آموزش‌هایی نیز  به شکل فیلم، اسلاید و اینفوگرافی آماده شده است و در فضای مجازی توسط نیروهای عملیاتی و ستادی پخش می‌شود. در حال حاضر همه نیروهای اورژانس آماده‌باش هستند و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادینی که احتمال خطر بیشتری در آنها وجود دارد، مستقر شده‌اند.»

سفر و افزایش ماموریت‌های اورژانس

امسال وضعیت سفر نسبت به دو سالی که کرونا سفرها را کمرنگ کرده بود، متفاوت است. طبری توضیح می‌دهد که پیش‌بینی‌ها بر این است که تردد در مبادی ورودی و خروجی بیشتر شود، برای همین نیروها زودتر از موعد در حالت آماده‌باش قرار دارند. بعد از عید نیز این خدمات‌رسانی ادامه خواهد داشت. همچنین ۱۶ کمپ سلامت در مبادی ورودی شهرها و نقاط پرتردد فعال شده‌اند که  خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

او خبر می‌دهد که از روز شنبه استقرارها به شکل کامل در جاده‌های پرتردد انجام خواهد شد و نیروها در ۱۴۰ نقطه شهر تهران مستقر می‌شوند.

مزاحمت‌های تلفنی 20 درصد از تماس‌های روزانه اورژانس 

شاید باورتان نشود، اما اورژانس هنوز هم مزاحم تلفنی دارد. طبق آماری که طبری ارائه می‌دهد، بیش از 10 تا 20 درصد تماس‌های اورژانس یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ تماس را مزاحم‌های تلفنی تشکیل می‌دهند، یعنی کد به محل اعزام می‌شود، اما خبری از بیمار نیست.

روزی 4 هزار ماموریت در شهر تهران

از آنجا که جمعیت تهران نسبت به سایر شهرها بالاتر است و بیشتر مراکز اداری و تجاری در پایتخت قرار گرفته‌اند، حجم ماموریت‌های این ارگان در اینجا نسبت به سایر شهرها بالاتر است و حدود یک‌چهارم ماموریت‌های کل کشور به اورژانس تهران مربوط است.

طبری توضیح می‌دهد که در کنار ماموریت‌های روتین اورژانس، در دوره کرونا به دنبال مطالبه عمومی برای واکسیناسیون، اورژانس تهران وارد این حوزه شد و در مراحل اول واکسیناسیون معلمان، شرکت‌های بیمه و خبرنگاران را انجام دادیم. همچنین در طرح شهید قاسم سلیمانی یعنی رسیدگی به بیماران خارج از بیمارستان مشارکت کردیم. در زمان کرونا تقریبا روزی ۴ هزار ماموریت در شهر تهران انجام شد. در زمان پیک ششم کرونا ماموریت‌های روزانه اورژانس ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

تکنیسین‌هایی که برای ثواب رفتند و ..

ضرب و شتم ماموران اورژانس در حین ماموریت از آن موضوعاتی است که برای کسی قابل پذیرش نیست اما این اتفاق بارها رخ داده و یکی از تلخ‌ترین‌هایش هم چند روز پیش اتفاق افتاده است.

سرپرست اورژانس تهران در مورد این ماموریت می‌گوید: «در حادثه اخیر نیروهای ما به خانه‌ای وارد شدند. چند نفر از اراذل و اوباش پرسیدند چه اتفاقی افتاده است. ما نمی‌توانیم اسرار بیماران را به همه بگوییم. آنها با چاقو و قمه به نیروها حمله کردند. تا روز بعد با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه توانستیم آنها را دستگیر کنیم. باید در این حوزه برخورد سختی با افرادی که امنیت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، صورت گیرد. متوجه نمی‌شوم چرا همکار من که برای سلامت مردم تلاش می‌کند، تهدید به قتل می‌شود؟ به نظر می‌رسد باید قانون سختی برای تهدیدکنندگان سلامت مردم وجود داشته باشد، به همین دلیل پیگیر آن هستیم.»

همکاری اورژانس با شهرداری

سرپرست  اورژانس تهران از مذاکرات‌شان با شهرداری تهران نیز سخن می‌گوید: «با شهردار تهران جلسات مفصلی درباره وضعیت اورژانس داشته‌ایم. آقای زاکانی قول همکاری دادند. در حال حاضر در سه یا چهار ایستگاه مترو مانند متروی امام خمینی (ره) پایگاه اورژانس مستقر است ولی نمی‌توان کنار هر چاله‌ای بیمارستان ساخت. باید فرهنگ عمومی در حوزه بهداشت و درمان را بالا برد. ما باید بتوانیم آموزش همگانی به همه مردم در حوزه کمک‌های اولیه بدهیم. هر خانه باید همیار سلامت داشته باشد. اگر هر محله‌ای هم تیم همیار سلامت داشته باشد، بسیاری از حوادث قابل پیشگیری است.»

۵ شهید مدافع سلامت در اورژانس تهران

سرپرست اورژانس تهران در پاسخ به خبرنگار روزنامه «شهروند» در خصوص شهدای مدافع سلامت اورژانس تهران می‌گوید: «حدود ۹۰ درصد همکاران ما به کرونا مبتلا شدند و ما پنج شهید مدافع سلامت در اورژانس تهران داشتیم.»

او به این نکته اشاره می‌کند که دوران کرونا نشان داد که آمار نیروهای اورژانس بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است، البته این تنها مشکل ما نیست. تحریم‌ها نیز سلامت مردم را نشانه گرفته و ما در حوزه سخت‌افزاری نیز دچار مشکل هستیم و برای قطعات آمبولانس به مشکل تحریم برمی‌خوریم. آمبولانس‌های ما در حال فرسوده شدن هستند. این توقع وجود دارد که به ما برای نوسازی آمبولانس‌ها کمک شود.

۱۴ تا ۱۷ دقیقه زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه

سرپرست اورژانس تهران درباره زمان رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه در شهر تهران می‌گوید: «تلاش است در کمترین زمان تعداد موتور آمبولانس‌ها را بیشتر کنیم تا خدمات اولیه توسط موتورها به بیمار ارائه شود.»

صالح طبری زمان رسیدن به محل حادثه را ۱۴ تا ۱۷ دقیقه به طور متوسط اعلام و تاکید می‌کند: «در هر صورت زمان رسیدن موتور آمبولانس کمتر است. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از خیابان‌های شهر تهران لاین ویژه برای تردد آمبولانس ندارند.»

صدای آژیرهایی که مردم را بی‌تفاوت کرده است

مردم نسبت به آژیر آمبولانس حساسیت‌های قبل را ندارند. این موضوعی است که طبری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بیشتر آمبولانس‌های خصوصی حتی بدون بیمار نیز آژیر می‌کشند و این موضوعی است که باید ساز و کار مناسب برای آن در نظر گرفته شود.»