خصوصی‌سازی، سرخابی‌ها را از آسیا دورتر کرد!

شهروندآنلاین: حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا 2022 به علت عدم توانایی در کسب مجوز حرفه‌ای AFC شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد آورد. سرخابی‌های فوتبال که همواره عادت داشتیم آنها را در مسابقات آسیایی مقابل غول‌های قاره کهن ببینیم و از موفقیت‌هایشان خوشحال شویم و با ناکامی‌هایشان ناراحت، حالا در این رقابت‌ها حضور ندارند.

کنار گذاشتن استقلال و پرسپولیس از آسیا دلایل مختلفی داشت که بارها و بارها به آن پرداخته شده و به هیچ نتیجه قطعی درباره مقصران این اتفاق نرسیده‌ایم. یکی از موارد مهمی که گفته می‌شد AFC‌ به آن ایراد گرفته و باعث کنار گذاشتن دو تیم شده، دولتی بودن آنهاست. در این خصوص جزییات زیادی منتشر نشد اما گفته می‌شد برای کنفدراسیون فوتبال آسیا قابل قبول نیست که منابع در آمدی دو باشگاه از یک وزارتخانه (ورزش) باشد و به همین خاطر انگشت اتهام را به سوی مدیران گرفت.

با وجود تلاش‌های وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اما در نهایت مسئولان نتوانستند جلوی کنار گذاشته شدن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان را بگیرند و سپاهان و فولاد دو نماینده ایران در این دوره از مسابقات خواهند بود.



حالا اما اخبار جدیدی درباره این دو باشگاه به گوش می‌رسد که می‌تواند دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران را چندین سال از لیگ قهرمانان دور نگه دارد.

خصوصی‌سازی دردسرساز شد

با اینکه AFC‌ معتقد است باشگاه‌های فوتبال باید خصوصی باشند و آمار شفاف مشخصی از درآمدها و هزینه‌هایشان وجود داشته باشد، اما مدلی که مسئولان برای خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته‌اند، دردسرهایی ایجاد خواهد کرد.

واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و عرضه آنها در بورس در شرایطی صورت گرفته که مسئولان تاکید داشته‌اند 90 درصد از سهام باشگاه فعلا دولتی بماند و در گام دوم که زمانش مشخص نیست بقیه سهام فروخته شود.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته مسئولان فدراسیون فوتبال با سندسازی به AFC اعلام می‌کردند که یک تیم در اختیار وزارت اقتصاد است و یک تیم در اختیار وزارت ورزش تا مشکلی از بابت سهامداران دو باشگاه پیش نیاید و این اتهام زده نشود که مالک دو باشگاه مشترک است. از این رو پروسه‌ای که برای خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده، این را به AFC می‌رساند که همه موارد قبلی دروغ بوده و دو باشگاه سهم عمده‌شان در اختیار وزارت ورزش است و سهم ناچیزی به مردم فروخته شده است.

با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا هرگز مساله مالکیت مشترک برای دو باشگاه را نمی‌پذیرد، شیوه ای که برای خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده، دردسرساز خواهد شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را برنمی‌تابد.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران تعلیق شد!

کنفدراسیون فوتبال آسیا عصر روز چهارشنبه در تصمیمی عجیب فعالیت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران را به حالت تعلیق درآورد. در این خصوص ظاهرا جلسه‌ای برگزار شده که یکی موضوعات جلسه بررسی انطباق کیفی مجوزهایی بود که کمیته‌های صدور مجوز کشورهای مختلف آسیا صادر کرده بودند. این بررسی‌ها گریبان فوتبال ایران را گرفت و با تصمیم این کارگروه، فعالیت کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران تا زمان رفع نواقص، به حالت تعلیق درآمد. این اتفاق برای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تاجیکستان هم رخ داد.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران در پرونده صدور مجوز موقت برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس علیرغم مشکلات مالی و مالکیتی بارها مورد انتقاد قرار گرفت و متهم به تبانی و نادیده گرفتن مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا شده بودند. به عبارت بهتر AFC اقدامات کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در ایران را جعلی و غیرواقعی دانسته و به همین خاطر رأی به تعلیق این کمیته داده است.

امیدواری بابت برگزاری لیگ قهرمانان در 1402

در چنین شرایطی و با توجه به پروسه واگذاری سرخابی‌ها که تا مدت زیادی سهام آنها دولتی می‌ماند و در اختیار وزارت ورزش است و از دید AFC مالکیت مشترک بر دو باشگاه تلقی می‌شود، احتمال اینکه در سال‌های آینده نیز لیگ قهرمانان آسیا بدون استقلال و پرسپولیس برگزار شود، زیاد است.

نکته امیدوارکننده اما برگزاری لیگ قهرمانان آسیای بعدی در پاییز 1402 است که در این فرصت می‌توانیم امیدوار باشیم پروسه خصوصی‌سازی دو باشگاه و واگذاری‌شان به مردم به طور کامل صورت بگیرد و آن وقت می‌توان AFC‌ را مجاب کرد که استقلال و پرسپولیس دوباره به لیگ قهرمانان آسیا برگردند.

نقش ویژه نایب‌رئیس ایرانی AFC

نقش مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران را که هم اکنون نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیاست، در این خصوص باید مهم بدانیم. تاج که در ماه‌های گذشته برای کمک به فوتبال ایران اقدامات موثری انجام داده حالا باید بتواند کنفدراسیون آسیا را مجاب کند که به ایران در امر واگذاری استقلال و پرسپولیس کمک کند؛ چرا که شفاف‌سازی در حوزه مسائل مالی و مالکیتی یک نکته کلیدی است و قطعا AFC‌ نیز با توجه به مسائل پیش آمده در حوزه سندسازی در سالیان گذشته توسط مدیران دو باشگاه ایرانی از آن استقبال می‌کند.