از کودکان در برابر اخبار جنگ محافظت کنیم

صدف آذرپی‪-‬ جنگ همیشه مخرب و ویرانگر بوده بزرگسالان با بردباری، بدترین سختی‌ها و رنج‌های جنگ را تاب می‌آورند، ولی کودکان در برابر جنگ می‌شکنند و خورد می‌شوند. در جنگ‌ها کودکان به لحاظ بدنی و روانی، بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند.
در عرصه‌های قدرت طلبی و تجاوز و جنگ، آسیب روحی و جسمی به کودکان بدترین پیامد جنگی است که ناخواسته آن‌ها را گرفتار مرگ و میر و بی‌هویتی می‌کند، کودکانی که اگر در شرایط نابسامان مناطق جنگی کشته نشوند، در شهر و دیار خود با هراسی دائمی و دل نگران با کمترین امکانات روزگار می‌گذرانند و یا اگر موفق به ترک خانه و کاشانه به همراه خانواده شوند در جاده‌های غربت و آوارگی در بهترین شرایط ایده آل هم سرنوشتی به طور یقین بدتر از زندگی آرام در خاکشان در انتظار آن‌ها نیست.
این روزها «اخبار» بخش جدایی ناپذیر زندگی ما را تشکیل می‌دهند؛ اما این خودمان هستیم که انتخاب می‌کنیم به اخبار حقیقی گوش دهیم یا به شایعات و اخبار دروغ دامن بزنیم، این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم حتی در شرایط سخت از روان، خانواده و کودکانمان محافظت کنیم تا آن‌ها دچار شوک و آسیب‌های روحی و روانی نشوند.
کودکان در برابر اخبار منفی بیش از بزرگسالان از نظر روانی دچار آسیب می‌شوند، اخبار و شایعات منفی می‌تواند در کودکان به صورت انجام بازی‌های خشن و تکراری بروز یابد، آن‌ها در این حالت رویاهای مکرر ناراحت‌کننده که محتوا و عواطف آن‌ها در رابطه با رویدادهای آسیب‌زا هستند، دارند که این رفتارها در دوران بزرگسالی آن‌ها نیز قابل مشاهده خواهد بود. بازآفرینی رویدادهای خاص در جریان بازی‌های کودکان نیز از جمله واکنش آن‌ها نسبت به اخبار منفی و شایعات است که می‌تواند موجب آشفتگی‌های روانی شدید و طولانی در رویارویی با نشانه‌های درونی یا بیرونی که شبیه جنبه‌ای از رویدادهای آسیب‌زا است، دیده شود.


کودکان پس از شنیدن اخبار منفی به علت ناتوانی در بروز افکار و هیجانات، خلق‌شان تغییر می‌کند که در این حالت ناتوانی در رفتارهای اجتنابی، محدود کردن بازی‌های خود، کاهش مشارکت در فعالیت‌ها، پرخاشگری، استرس، افسردگی، اضطراب، ترس‌ها و کابوس‌ها در کودکان شدت می‌گیرد. کودکان زیر ۷ سال قادر به درک و شناسایی مفاهیم انتزاعی مانند خشونت و جنگ نیستند، تحت هیچ شرایطی در رابطه با این مسائل ذهن کودک خود را درگیر نکنید. حتی در ذهن کودکان ۷ تا ۱۸ساله که درک انتزاعی آن‌ها در حال شکل‌گیری است نیز درکی از پیامدهای این اتفاقات وجود ندارند و در نهایت اختلالات روانی در آن‌ها بروز می‌یابد، بنابراین والدین باید درباره اتفاقات ناخوشایند از نظر فکری، احساسی و جسمانی خود را به تعادل برسانند و اگر ترس و اضطرابی در درون فکرشان است با مشاور موضوع را مطرح کنند تا بتوانند با کنترل بر افکار، از سلامت روانی خود و خانواده محافظت کنند.
چرا که اختلالات استرس پس از ضربه‌های روانی اغلب پیش‌رونده بوده و تا پایان عمر همراه فرد باقی می‌ماند. در حال حاضر بسیاری از کودکان به اینترنت دسترسی دارند و این موضوع باعث می‌شود که خود آن‌ها نیز به طور مستقیم اخبار منفی را پیگیری کنند که این پیگیری اثرات جبران‌ناپذیرتری به دنبال دارد، لذا در این شرایط توجه به صحبت‌ها و بیان افکار کودکان و نوع بازی‌های آن‌ها و حمایت همدلی والدین می‌تواند از آسیب‌های احتمالی پیگیری اخبار توسط کودکان و نوجوانان جلوگیری کند.