ما و واکسن گریزها

شادان کریمی‪-‬ دو سال پیش و زمانی که ویروس نامریی مرگبار کرونا پایش را از مرزهای چین فراتر گذاشت و سفرش به تمام دنیا را آغاز کرد، کشف دارویی که بتواند با آن مقابله کند، آرزوی جهانیان بود. مردم دنیا روزهای دلهره‌آور زیادی را از سر گذراندند تا واکسن کرونا کشف و روانه بازار شد.
تاکنون چندین پیک کرونایی در کشور داشته‌ایم که به باور بسیاری از کارشناسان پنجمین پیک آن بسیار سهمگین بود. از این رو با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، بیماری تقریبا کنترل شد و حالا درحالی‌که هر روز خبر جهش جدیدی از ویروس کرونا منتشر می‌شود، علم پزشکی با تحقیقات به این نتیجه رسیده که واکسیناسیون جمعی، تنها راهی است که می‌تواند پاندمی کرونا را کنترل کرده و جلو مرگ‌ومیر انسان‌ها را بگیرد.
در این بین چالش‌های واکسن کرونا در ایران خیلی بیشتر از سایر کشورها بود. در دسترس نبودن واکسن، پافشاری بر تولید داخلی و وارد کردن قطره‌چکانی واکسن تا مدت‌ها به دغدغه اول ایرانی‌ها تبدیل شده بود. بالاخره چند ماهی است که شاهد ورود واکسن به کشور هستیم و حالا جمعیت زیادی از مردم کشورمان حتی دوز سوم واکسن را هم تزریق کرده اند. با این حال اما به گفته مسئولان هنوز ۳ میلیون نفر هستند که حتی دوز اول واکسن‌شان را هم تزریق نکرده اند. دلیل این موضوع اما نبود یا کمبود واکسن نیست؛ بلکه‌عدم رغبت برخی به تزریق واکسن است!
واقعیت این است که تنها تهرانی‌ها نیستند که به تزریق واکسن کرونا روی خوش نشان نمی‌دهند. واکسن‌گریزها همه جا هستند. بر پایه یک نظرسنجی که چندماه پیش انجام شد، ۱۷درصد از شهروندان زیر۵۰ سال در ایران تمایلی به واکسینه شدن علیه ابتلا به بیماری کووید۱۹ ندارند. این افراد هر کدام به تنهایی حکم یک بمب ویروس را دارند که می‌تواند جان خیلی‌ها را به خطر بیندازد.


با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که دلایل این افراد برای تزریق نکردن واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی ندارد و عوام گرایی و اضطراب ناشی از عوارض احتمالی واکسیناسیون از دلایل واکسن نزدن آن‌ها مطرح شده است. البته عده‌ای معتقدند چون تاکنون اطلاع‌رسانی صحیحی درخصوص مسائل مربوط به واکسن یا عوارض احتمالی آن انجام نشده است، واکسن‌ستیزها از همین نبودِ شفاف‌سازی و سکوت بهره می‌برند تا افرادی را با خود همراه کنند.
با این حال بسیاری از دلایل مطرح شده توسط مخالفین واکسن به سادگی از طرف مسئولین مربوطه قابل پاسخگویی است و مسئولین می‌توانند با دلایل علمی و انتشار آمارهای دقیق و حقیقی از سلامت و عوارض واکسینه شدگان بسیاری از شایعات را از بین ببرند و از اضطرابی که مردم از عوارض احتمالی واکسیناسیون دارند، کم کنند.