پلاسکوی ۱۴۰۰ روی غبار سازه‌های ناایمن شهری افتتاح شد!

ساختمان جدید پلاسکو روز گذشته به طور رسمی افتتاح شد و واحد‌های تجاری آن در اختیار کسبه قرار گرفت. صبح ۳۰دی ماه سال ۹۵ پلاسکوی قدیمی نتوانست زبانه‌های آتش را تاب بیاورد و پس از چهار ساعت آتش‌سوزی فرو ریخت. یک سر ماجرای پلاسکو غم و اندوه و شهید شدن آتش‌نشانان بود. سوی دیگر حادثه پلاسکو نشان داد بسیاری از ساختمان‌های قدیمی تجاری، مسکونی و خدماتی پایتخت فرسوده‌اند. فرسودگی این سازه‌ها، شهر تهران را آبستن حوادث مختلف اعم از آتش‌سوزی و ریزش با کوچک‌ترین زلزله کرده است.
سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه پلاسکوی جدید را با ایمان ساختیم نه چرتکه‌اندازی، گفت: این ساختمان در هزارمتر مربع و در ۲۰ طبقه احداث شد. نمای ساختمان پلاسکو، برای ایمن بودن به صورت دو پوسته ساخته شده است. در احداث ساختمان جدید پلاسکو سعی کردیم تمام مصالح به‌کار رفته در این ساختمان را از مصالح با کیفیت داخلی تأمین کنیم.
فتاح تصریح کرد: به عنوان مالک ساختمان پلاسکو همزمان با آغاز سال جدید، مدیریت این ساختمان را به کسبه واگذار می‌کنیم و تا یک سال در کنار کسبه برای حل مشکلات احتمالی هستیم.
پلاسکو درس عبرتی بود که باید دید مسئولان دستگاه‌های متولی از آن آموخته‌اند یا با افتتاح آن باز هم همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود. رصد اخبار مربوط به پلاسکو در رسانه‌ها موجی از صحبت‌های مختلف دستگاه‌ها به همراه وعده‌های داده شده را نمایان ساخت. متأسفانه بحث ایمنی سازه‌های شهری و رسیدگی به آن با وجود بافت‌های فرسوده و ناپایدار و ریزدانه بسیار، همچنان بین مسئولان دستگاه‌های مختلف پاسکاری می‌شود. از آنجا که کشور ما جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان است، نباید از کنار موضوع مهم زمین‌لرزه و خسارت‌های جانی و مالی آن به سادگی عبور کرد. در گذشته نیز بار‌ها بر این موضوع تأکید شده، اما آن طور که باید و شاید نتایج درخور و قابل دفاعی رقم نخورده است.


زمان زیادی برای ساخت پلاسکوی جدید صرف شده، اما همچنان این پرسش بی‌پاسخ مانده‌است که اگر زلزله‌ای در گوشه‌ای از پایتخت بیاید، چه میزان خسارت و تلفات جانی برجا خواهد گذاشت؟ دوم اینکه پلاسکو با همت مهندسان و تمام توان موجود، چندین سال طول کشید تا ساخته شود، اگر زلزله احتمالی حتی در مقیاس کوچک بیاید، چه مدت طول خواهد کشید تا بخش‌های مختلف شهر دوباره رو‌پا شود؟
خاکستر پلاسکو‌ها با غبار زلزله احتمالی دیر یا زود بر سر این ابر‌شهر سایه خواهد انداخت. کمی واقع‌بین باشیم، تهران ناایمن است و امروز و فردا کردن هم وقت تلف کردن است. خاطرات تلخ پلاسکو را با افتتاح سازه جدید به دست فراموشی نسپاریم. این افتتاح باید به عنوان آغازی بر ایمن‌سازی و مقاوم کردن سایر سازه‌های ناایمن در نظر داشته شود. همگان اعم از مالکان، توان مهندسی کشور و دستگاه‌های متولی باید با هم‌افزایی به احیا و نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های نا‌ایمن همت گمارند.
حالا که دولت و شهرداری قصد نوسازی بافت‌های فرسوده کرده‌اند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور لازم است بسته‌های تشویقی متناسب با شرایط روز و تورم پرداخت شود تا این موضوع مهم بر زمین مانده رتق و فتق شود و سرعت احیا و نوسازی اینگونه بافت‌ها و سازه‌ها افزایش یابد، حادثه خبر می‌کند و این ما هستیم که بی‌خبر مانده‌ایم!
فضا‌های عمومی، خدماتی و مراکز درمانی باید در اولویت نوسازی باشد تا در زمان حادثه مورد استفاده اضطراری قرار گیرند. سازه‌های ناایمن شهر تهران دوسالی است شناسایی شده است، اما گویا اراده‌ای برای نوسازی و مقاوم‌سازی وجود ندارد. مسئولان توجه داشته باشند دادن اخطار، آغاز کار بخش‌های متولی است و تا زمانی که کار شروع نشود، خطر و تهدید همچنان پابرجاست. دیگر شهر و شهروندان تاب تحمل حوادث مشابه پلاسکو را ندارند.