ترکیب در نیمه دوم

فرهیختگان: دومین کابینه  حسن روحانی قرار است تا چند هفته آینده به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. هرچند هنوز اسامی وزرای پیشنهادی به‌طور رسمی مشخص نشده اما از همان هفته‌های اول اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره تغییر کابینه و ترکیب جدید وزرای دولت آغاز شد. وزارت امور خارجه
چنانچه ظریف بخواهد از حضور در کابینه دوازدهم انصراف دهد عراقچی ازجمله گزینه‌های احتمالی و جایگزین او خواهد بود.

محمدجواد ظریف‌ وزیر امور خارجه دولت یازدهم یکی دیگر از گزینه‌های محتمل برای وزارت امور خارجه است. او که در دولت یازدهم اصلی‌ترین نقش را در به بار آوردن برجام داشته است، پیش از این سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ملل متحد بوده است. ظریف به تازگی در اظهارنظری برای حضور در کابینه دوازدهم گفته است بعید می‌دانم که هنوز روحانی وارد این مرحله از کار شده باشد و باید صبر کنیم که رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد. تا وقتی رئیس‌جمهور تصمیم نگیرد، دراین‌باره اظهارنظری نمی‌کنم.»



سیدعباس عراقچی‌ معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، از اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 در موضوع هسته‌ای، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، معاون پیشین وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و سفیر ایران در ژاپن است. او نفر دوم مذاکرات محسوب می‌شد. وزارت جهاد کشاورزی
محمود حجتی، عیسی کلانتری، غلامرضا نوری‌قزلجه و عبدالمهدی بخشنده گزینه‌های تصدی وزارت جهاد کشاورزی هستند.

محمود حجتی‌ وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم است. او در دولت اصلاحات وزیر راه و ترابری بود و دوره دوم به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ ماند. اخیرا ابهاماتی درباره شرکت‌های خصوصی وی در رسانه‌ها مطرح شده است.

عیسی کلانتری‌ مشاور معاون‌اول رئیس‌جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه است. او وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی بوده که به دلیل ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی، کار وزارت را رها کرد و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به‌عنوان یک تشکل سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.

غلامرضا نوری‌ نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بستان‌آباد در استان آذربایجان‌شرقی بوده است.

عبدالمهدی بخشنده‌ او معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم است. وزارت آموزش و پرورش محمدعلی نجفی گزینه کسب پست وزارت آموزش و پرورش است. البته هیچ بعید نیست با همراهی مجلس اولین وزیر زن در وزارت آموزش و پرورش را پس از انقلاب اسلامی ببینیم. در این صورت شهیندخت مولاوردی گزینه این وزارتخانه خواهد بود.

شهیندخت مولاوردی‌ حقوقدان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

محمدعلی نجفی‌ سیاستمدار اصلاح‌طلب، مدرس دانشگاه ایرانی و مشاور امور اقتصادی رئیس‌جمهور است. نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است. نجفی در دولت‌های باهنر، مهدوی‌کنی و موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت‌های موسوی و هاشمی‌رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علاوه‌بر صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، محمدرضا جوادی‌یگانه و سیدعباس صالحی از گزینه‌های دیگر برای تصدی این وزارتخانه هستند.

محمدرضا جوادی‌یگانه‌ دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است. او سردبیر مجله مطالعات و تحقیقات اجتماعی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بوده است.

سیدعباس صالحی‌ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهم‌ترین سمت صالحی در این سال‌ها بوده است. او به‌واسطه حضور در وزارت فرهنگ، از گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتضی بانک و صفدر حسینی گزینه‌های اصلی تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند. محمد ستاری‌فر و محمدعلی نجفی نیز نام‌شان برای این وزارتخانه شنیده می‌شود.

سیدصفدر حسینی‌ سیدصفدر حسینی سیاستمدار، اقتصاددان و مدیر ارشد اجرایی است. وی در کابینه دولت اصلاحات تصدی وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را برعهده داشت. او پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی با حکم وی به‌عنوان رئیس صندوق توسعه ملی ایران منصوب شد و پس از مدتی با ماجرای رسوایی فیش‌های حقوقی از سمت خود استعفا داد. حسینی دارای سابقه عضویت در شورای مرکزی جبهه منحله مشارکت و پدر سیده‌فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

در رابطه با وزارت ارتباطات «محمود واعظی» جدی‌ترین گزینه این وزارتخانه است. در صورتی که رئیس‌جمهور قصد داشته باشد او را در پست دیگری منصوب کند «جهانگرد» معاون واعظی برای تصدی این پست مطرح است.

نصرالله جهانگرد‌ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران است. او پیش از این مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت اصلاحات بود. جهانگرد عضو شورای عالی بنیاد باران و عضو علی‌البدل شورای مرکزی و از اعضای موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی، از احزاب اصلی اصلاح‌طلبان ایران است. او داماد مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات است. وزارت امور اقتصادی و دارایی

علی طیب‌نیا، مسعود نیلی، عبدالناصر همتی و احمد میدری گزینه‌های وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم هستند. پیش از این علی طیب‌نیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد تمایلی برای حضور در دولت دوازدهم ندارد.

علی طیب‌نیا‌ او وزیر اقتصاد دولت یازدهم و استاد دانشگاه است. در پایان جلسات رای اعتماد به کابینه روحانی، طیب‌نیا با کسب ۲۷۴ رای از مجموع ۲۸۴ رای ماخوذه، عنوان کسب بالاترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داد. با این حال وی اولین وزیر دولت یازدهم ایران بود که از مجلس شورای اسلامی کارت زرد مجلس دریافت کرد و پس از دو سال دو کارت زرد دیگر نیز گرفت.

مسعود نیلی‌ نیلی اقتصاددان ایرانی است. او در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی به مدت سه سال معاون سازمان برنامه و بودجه ایران بود. نیلی جزء تیم اقتصادی حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بوده است. حسن روحانی چندی بعد از تشکیل هیات دولت نیلی را به‌عنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب کرد.

عبدالناصر همتی‌ دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی به مدت پنج سال، رئیس پیشین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مدت ۱۲ سال و مدیرعامل سابق بانک ملی ایران در دولت یازدهم از مهر سال ۱۳۹۲ است.

احمد میدری‌ او اقتصاددان و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. وی دارای دکتری تخصصی اقتصاد و فوق‌لیسانس توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

جعفر توفیقی، عبدالله جاسبی و جواد اطاعت گزینه‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که در این میان شانس جعفر توفیقی از دیگران بیشتر است.

جعفر توفیقی‌داریان‌ مهندس، استاد دانشگاه و سیاستمدار اصلاح‌طلب است. او مشاور عالی سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آغاز کار دولت حسن روحانی 67 روز سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران بود. توفیقی همچنین در دولت اصلاحات پس از مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

عبدالله جاسبی‌ ریاست اسبق دانشگاه آزاد اسلامی  و همچنین کاندیداتوری در دوره‌های ششم و هشتم ریاست‌جمهوری از سوابق ایشان است.

جواد اطاعت‌ سیاستمدار و استاد دانشگاه شهیدبهشتی است. وی در مناصب متعددی در جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار بوده‌است. او هم‌اکنون استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. او چندماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در حزب اعتماد ملی قطع کرد و به بنیاد باران پیوست. وزارت راه و شهرسازی
به دلیل نا کارآمدی عباس آخوندی در وزارت راه و عدم استفاده مجدد روحانی از او از علی عبدالعلی‌زاده، محمد سعیدنژاد معاون آخوندی و سیدمحمد افشانی استاندار فارس به‌عنوان گزینه‌های احتمالی این وزارتخانه نام برده شده است.

علی عبدالعلی‌زاده‌ سیاستمدار اصلاح‌طلب است که سابقه نمایندگی مجلس، استانداری آذربایجان‌شرقی و وزارت مسکن و شهرسازی در دولت اصلاحات را در کارنامه خود دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

یکی از وزارتخانه‌های فعال دولت یازدهم، وزارت بهداشت بوده است. شنیده‌ها حاکی است که «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چنانچه خودش بخواهد از حضور در کابینه دوازدهم انصراف بدهد پزشکیان، ظفرقندی و حریرچی (معاون قاضی‌زاده) ازجمله گزینه‌های احتمالی و جایگزین او خواهند بود.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی‌ وی متخصص چشم‌پزشکی و فوق‌تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه حسن روحانی است.

مسعود پزشکیان‌ سیاستمدار اصلاح‌طلب، نایب‌رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو است. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت اصلاحات وزیر بهداشت بود.

محمدرضا ظفرقندی‌ جراح عمومی و فوق‌تخصص جراحی عروق، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه استادتمامی و شاغل در بیمارستان سینا است. او از فعالان بنام اصلاح‌طلبان در جامعه علوم پزشکی و از مسئولان انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران است. وی از حامیان مصطفی معین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ و از حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ بوده ‌است.

ایرج حریرچی‌ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. وی از حامیان حسن روحانی در انتخابات سال 92 بود. وزارت ورزش و جوانان

مسعود سلطانی‌فر، محمد دادگان، سعید فائقی و یاسر هاشمی‌رفسنجانی گزینه‌های تصدی این وزارتخانه هستند.

مسعود سلطانی‌فر‌ سیاستمدار اصلاح‌طلب، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عضو غیرموظف هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و از اعضای حزب اعتماد ملی است.

محمدحسین دادگان‌ معروف به محمد دادکان، بازیکن سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و همچنین رئیس سابق فدراسیون فوتبال بود. او اکنون استاد گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی و معاون ورزش دانشگاه آزاد اسلامی است.

یاسر هاشمی‌ یاسر هاشمی‌رفسنجانی ریاست دفتر هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دفتر اکبر هاشمی‌رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. یاسر هاشمی کوچک‌ترین فرزند مرحوم هاشمی‌رفسنجانی است. او در زمان ریاست محمد دادگان بر فدراسیون فوتبال مشاور اقتصادی فدراسیون فوتبال بود. نام وی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان یکی از کاندیداهای تصدی وزارت ورزش و جوانان در کابینه حسن روحانی مطرح شد. وزارت اطلاعات

حجج‌اسلام محمود علوی، مجید انصاری، ‌موسوی‌لاری و مصطفی پورمحمدی گزینه‌های تصدی وزارت اطلاعات هستند.

محمود علوی‌ وزیر فعلی اطلاعات و عضو مجلس خبرگان رهبری است. او پیش از این نماینده دوره‌های اول، دوم، چهارم و پنجم شهرستان لامرد در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸ بوده است.

مجید انصاری‌ او معاون حقوقی حسن روحانی است. انصاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او معاون پارلمانی سابق رئیس‌جمهور ایران است.

سیدعبدالواحد موسوی‌لاری‌ سیاستمدار و از اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز است. او نماینده شهرستان لار در مجلس اول و نماینده تهران در مجلس سوم و همچنین معاون حقوقی -پارلمانی سیدمحمد خاتمی بوده‌است. وی پس از استیضاح عبدالله نوری به‌عنوان وزیر کشور وارد کابینه محمد خاتمی شد.

مصطفی پورمحمدی‌ او وزیر دادگستری دولت یازدهم است. پورمحمدی پیش از این معاون برون‌مرزی وزیر اطلاعات در دوران علی فلاحیان و در دولت اول محمود احمدی‌نژاد مدتی وزیر کشور نیز بوده است. وزارت نفت وزارت نفت اصلی‌ترین منبع مالی دولت به‌شمار می‌آید. گزینه‌های مطرح برای تصدی این وزارتخانه علاوه‌بر بیژن زنگنه وزیر فعلی نفت، علی کاردر و حبیب‌الله بیطرف هستند.

بیژن زنگنه‌ او با احتساب چهار سال وزارت در دولت یازدهم، 12 سال وزیر نفت بوده است. او معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه محمدعلی رجایی شد. در دولت‌های سوم و چهارم، پنج سال وزیر جهاد سازندگی و یک‌سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت اکبر هاشمی‌رفسنجانی هشت سال به‌عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد.

علی کاردر‌ او مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران است. وی پیش‌تر در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ معاونت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت. کاردر، دانش‌آموخته کارشناسی علوم مالی از دانشگاه صنعت نفت و کارشناسی‌ارشد علوم مالی از دانشگاه علامه‌طباطبایی است.

حبیب‌الله بیطرف‌ او در حال حاضر معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. بیطرف از اعضای کمیته مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در آبان سال ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران را تسخیر کردند.

وزارت کشور

به جز رحمانی‌فضلی،  ناطق‌نوری، مجید انصاری، اسحاق جهانگیری، علی شمخانی، محمد شریعتمداری، محمد فروزنده و سیدمحمود علوی مطرح‌ترین گزینه‌ها برای تصدی این وزارتخانه مهم در دولت حسن روحانی هستند.

محمد شریعتمداری‌ معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. او در آغاز کار دولت یازدهم حسن روحانی 20 روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم اصلاحات وزیر بازرگانی بوده ‌است. شریعتمداری از حامیان محمدی‌ری‌شهری در انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ بود.

محمد فروزنده‌ رئیس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی بود. وی هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وزارت نیرو علاوه‌بر چیت‌چیان، وزیر نیرو دولت یازدهم، حبیب‌الله بیطرف و احمدیان از گزینه‌های دیگر برای تصدی این وزارتخانه هستند.

محمد احمدیان‌ متولد سال ۱۳۳۵ معاون سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی است که سابقه معاونت امور برق وزارت نیرو در دولت اصلاحات و محمود احمدی‌نژاد را داراست.

حمید چیت‌چیان‌ وزیر نیروی دولت یازدهم است. او پیش از این مشاور عالی و قائم‌مقام وزارت نیرو دولت نهم، عضو هیات‌مدیره شرکت توانیر و سازمان برق ایران، معاون وزیر نیرو در امور انرژی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، قائم‌مقام وزیر و مشاور عالی وزیر و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو نیز بوده است. وزارت دادگستری

از  شوشتری و علیرضا آوایی به‌عنوان گزینه‌های مطرح برای وزارت دادگستری نام برده می‌شود.

محمداسماعیل شوشتری‌ رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور در دولت حسن روحانی بود. پس از او سیدعلیرضا آوایی به این سمت منصوب شد. وی همچنین وزیر دادگستری در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات  به مدت ۱۶ سال بوده ‌است و باسابقه‌ترین وزیر دادگستری بعد از انقلاب است.

علیرضا آوایی‌ قاضی سابق، سیاستمدار ایرانی و بازرس رئیس‌جمهور ایران است. او پیش‌تر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و رئیس‌کل سابق دادگستری استان تهران بوده است و پس از آن به‌عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت

گفته می‌شود محمد نهاوندیان رئیس فعلی اتاق بازرگانی ایران ازجمله افرادی است که به ‌احتمال زیاد برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی خواهد شد. نام محمد شریعتمداری هم برای وزارت صنایع در صورت تفکیک این وزارتخانه شنیده می‌شود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

حسین دهقان، علی شمخانی و اکبر ترکان گزینه‌های تصدی وزارت دفاع هستند که در این میان شانس حسین دهقان بیشتر از دیگران است.

حسین دهقان‌ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. او دارای مدرک دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است.

علی شمخانی‌ علی شمخانی فرمانده سابق نظامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری در این شوراست. او در کابینه میرحسین موسوی قائم‌مقام فرمانده کل و وزیر سپاه و در کابینه اول و دوم اصلاحات به مدت هشت سال وزیر دفاع بوده است.

اکبر ترکان‌ سیاستمدار ایرانی، از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه، مشاور عالی رئیس‌جمهور، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی است. او وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت اول اکبر هاشمی‌رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود.