‌ امام با همه توان از افغانستان در مقابل شوروی دفاع کردند

سید‌حسن خمینی: ‌ امام با همه توان از افغانستان در مقابل شوروی دفاع کردند شرق: شیوه تعامل مسئولان فعلی با روسیه در ماجرای مذاکرات احیای برجام و همچنین جنگ آنان با اوکراین، با واکنش چهره‌هایی همچون سید‌حسن خمینی، علی مطهری و برخی دیگر از سیاست‌مداران مواجه شده است. حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی در همایش خادمین افتخاری حرم مطهر امام خمینی(س) گفته: «بعد از انقلاب بزرگ‌ترین شعار انقلاب، امام و مردم ایران، ایستادگی مقابل طاغوت شرق و غرب بود و از همین رو، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی» دو شعار کلیدی انقلاب بود». به گزارش جماران، او عنوان کرد: «آغازین روز انقلاب، از سوی امام یک نهیب به غرب زده می‌شود که در رأس آن آمریکاست و یک نهیب هم به شرق زده می‌شود که در رأس آن شوروی است. ایشان پس از حمله شوروی به افغانستان، با همه توان از ملت افغانستان دفاع کردند و این در حالی بود که آن زمان شاید برخی تصور می‌کردند با توجه به وضعیت اوایل انقلاب، دست کشور برای یاری‌جستن به سمت قدرت‌ها دراز شود. هزینه‌ای که مردم ایران در جنگ تحمیلی برای استقلال و سیاست «نه شرقی، نه غربی» خودشان پرداخت می‌کنند، یک افتخار است».
یادگار امام با تأکید بر اینکه اعتماد به قدرت‌های غیرملی غلط است، گفت: «دشمن و غیر دشمن دنبال منافع خودشان هستند، اما رمز بقای ما اتکا به قدرت ملی و هویت دینی است. باید نه دل در غمزه شرق و نه چشم بر کرشمه غرب داشت. این هم اصلا به این معنا نیست که انسان در دنیا تنها باقی بماند، بلکه اصل بر این است که اتکای ما به نیروی ملت باشد».
او افزود: «اعتماد به غیر، غلط است و ظلم در همه وجوهش باطل است. سیاست درست همان است که امام یاد ما دادند و مقام معظم رهبری ادامه داده‌اند و جمهوری اسلامی الگوی حرکت خودش قرار داده و آن، سیاست اتکا به خدا، اعتماد به روح ملی، اعتماد به مردم و سیاست نه شرقی، نه غربی است».
مطهری: نباید کارت بازی روسیه شویم


علی مطهری، نماینده پیشین مجلس نیز در گفت‌وگویی با ساعدنیوز عنوان کرده بود: «به نظر من، مقامات ما باید خیلی هوشیار باشند و هوشمندانه رفتار کنند و اجازه ندهند ایران تبدیل به کارت بازی روسیه در مناقشه اوکراین شود. روسیه در تلاش است برجام و ایران را به برگ برنده خودش در تقابل با غرب تبدیل کند. سابقه روسیه در روابط با ایران خوب نیست. همیشه به ضرر ایران کار کرده است؛ از اشغال بخش بزرگی از قفقاز و جدا‌کردن آن از ایران گرفته تا بعد از جنگ جهانی دوم که شوروی در تلاش بود آذربایجان و کردستان را از ایران جدا کند و البته موفق به این کار نشد».
او همچنین با اشاره به اینکه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با همه تحریم‌های غرب علیه ایران همراهی کرد، گفت: «اخیرا نیز به ضرر انصارالله یمن رأی داد. در سوریه هم دست اسرائیل را در حمله به نیروهای هوادار ایران باز گذاشته و با اسرائیل هماهنگ است. بنابراین روسیه در هیچ جایی ملاحظه ایران را نکرده، بلکه فقط به فکر منافع خودش است. ما نیز باید تلاش کنیم تا در راستای تأمین منافع خودمان عمل کنیم. نباید با روسیه دچار رودربایستی شویم».
مطهری افزود: «احساسم این است که روسیه تا حدی در حکومت ما نفوذ کرده است و متأسفانه ما در بدنه حاکمیت، افراد روس‌گرا داریم که سیاست نه شرقی، نه غربی را فراموش کرده‌اند. حتی در کتاب‌های درسی نیز برخی حقایق تاریخی را که به ضرر روسیه بوده است، حذف کرده‌اند. این به معنای تحریف تاریخ و فریب‌دادن ملت است».
محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس نیز در توییتی در واکنش به سخنان وزیر خارجه روسیه که گفته بود از دولت آمریکا خواسته‌اند تا در روند احیای برجام حقوق روسیه در روابط اقتصادی نقض نشود، نوشت: «رسما گروگان روسیه شدیم».
حسام‌الدین آشنا، مشاور سابق حسن روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم نیز در توییتی نوشت: «یک درس از عجایب سیاست بین‌الملل؛ کسانی که قرار بوده خود ضمانت‌کننده توافق باشند، امروز خواستار ضمانت کتبی از کدخدای اروپایی‌ها شده‌اند. امان از کدخدای آنان».
آذر منصوری، دبیر‌کل حزب اتحاد ملت ایران نیز در توییتی به مواضع روسیه در قبال ایران واکنش نشان داد و نوشت: «جای تعجب ندارد! که هر کشور دیگری هم جای روسیه بود، در موضوع برجام این‌چنین با کارت ایران بازی می‌کرد. از ماست که بر ماست».
فلاحت‌پیشه: مردم نباید فدای جاه‌طلبی روسیه شوند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با رویداد 24 درباره رفتار برخی رسانه‌ها و سیاسیون در قبال اقدامات روسیه گفت: «رأی ممتنع ایران در سازمان ملل متحد یک رأی قابل قبول بود، اما مواضع اولیه دولت ایران اصلا قابل قبول نبود؛ به‌‌ویژه اینکه سیاست رسانه‌ای که در صداوسیمای جمهوری اسلامی شکل گرفته‌، بر مبنای یک دیپلماسی واقع‌گرا نبوده است».
او افزود: «واقعیت این است که نقض فاحش حقوق بشر از سوی روس‌ها شکل گرفته و ملت ایران مردمی مترقی هستند. بنابراین دفاع از اقدام روسیه در شأن جمهوری اسلامی و رسانه‌های حاکمیت نیست. مثلا در همین صداوسیما که برخی در‌خصوص اخلاقیات دینی و انسانی صحبت می‌کنند، برنامه‌های خبری سعی می‌کنند سانسور‌شده و جهت‌دار، تحولات اوکراین را به سود روسیه نشان دهند که این رفتار منجر به تناقض اطلاع‌رسانی برای مخاطبانی است که از واقعیات مطلع هستند. این در حالی است که شأن مردم ایران نباید فدای جاه‌طلبی سران روسیه شود؛ آن‌هم کسانی که در شرایط مظلومیت ایرانیان، کار و کمک خاصی به مردم نکرده‌اند».
فلاحت‌پیشه ادامه داد: «ما می‌دانیم آمریکا و ناتو هم دشمن ما هستند، اما واقعیت این است اقدامی که روس‌ها انجام می‌دهند، تبلیغی است و واقعیتی که وجود دارد، بر پایه روحیه جاه‌طلبانه‌ یک حکومت غیردموکرات است که سعی دارد با پوتین تمام حقوق انسانی را له کند و متأسفانه ما در صداوسیما و دیگر رسانه‌های رسمی آن را لاپوشانی می‌کنیم».