فوتبال بی‌تماشاگر همه را کلافه کرد!

شهروندآنلاین: انگار فقط فوتبال و تماشاگرانش عامل پیشرفت شیوع کرونا در کشور هستند؛ همه اماکن عمومی باز شده، سینماها و مکان‌های تفریحی و فرهنگی فعالیت‌شان ادامه‌دار است، اما درهای ورزشگاه‌ها به روی هواداران بسته مانده است.

از حدود دو سال قبل که ویروس کرونا آمد و گسترش پیدا کرد، فوتبال ایران به جز یکی، دو مسابقه ملی و دو بازی آزمایشی دیگر رنگ تماشاگر به خود ندید. سکوهای خالی در ورزشگاه‌های مختلف در همه شهرهای ایران در تمام این مدت توی ذوق زده و حالا اگر از همه ارکان فوتبال و بازیکنان و مربیان هم سوال کنید، تایید می‌کنند که فوتبال‌ بازی کردن در ورزشگاه‌های خالی برایشان جذابیتی ندارد.

تماشاگران فوتبال که هر هفته به عشق تیم محبوب‌شان به ورزشگاه می‌رفتند، حالا نزدیک به دو سال است که بازی‌ها را از قاب تلویزیون دنبال می‌کنند و دیگر خبری از عشق و علاقه و دیدن ستاره‌های دوست‌داشتنی از نزدیک نیست.



وقتی از مسئولان فوتبال سوال می‌کنید که چرا بازی‌ها با تماشاگر برگزار نمی‌شود، یک پاسخ تکراری جلوی روی شما قرار می‌گیرد؛ اینکه ستاد کرونا و وزارت بهداشت موافقت نمی‌کنند. این در حالی است که ستاد مبارزه با کرونا از چند ماه قبل مجوز برگزاری بازی‌های فوتبال با تماشاگر و البته با ظرفیت 30 درصد ورزشگاه‌ها را صادر کرده است. جالب اینکه برخی اعضای ستاد مبارزه با کرونا عقیده دارند فدراسیون فوتبال در این خصوص کوتاهی می‌کند و شاید این‌طور باشد که مسئولان فوتبال هم بدشان نیاید راحت‌تر و بدون دغدغه‌تر بازی‌ها را برگزار کنند.

دربی دوباره بی‌تماشاگر می‌شود؟

حدود 10 روز پیش بود که فدراسیون فوتبال اعلام کرد در حال رایزنی با وزارت بهداشت برای گرفتن مجوز حضور 30 درصدی تماشاگران در مسابقه استقلال و پرسپولیس در تاریخ 26 اسفندماه است. در آن مقطع گفته می‌شد این موضوع قطعی شده است. چند روز بعد از آن، حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در مراسم جشن ملی خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به طور رسمی اعلام کرد که دربی پایتخت با حضور 20 هزار تماشاگر برگزار می‌شود تا خیال خیلی‌ها آسوده شود. حالا اما در فاصله 4  روز تا مسابقه استقلال و پرسپولیس هنوز مجوزهای لازم برای برگزاری دربی با حضور 30 درصدی تماشاگران صادر نشده است.

در این خصوص گفته می‌شود ستاد ملی مقابله با کرونا در اعلام مجدد به وزارت بهداشت و وزارت ورزش موافقت خود با حضور محدود هواداران را بار دیگر اعلام کرده است اما خواستار سختگیری فراوان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است تا بار دیگر با موج جدید در کشور روبه‌رو نشوند.

با این وجود گفته می‌شود شورای تامین استان تهران مخالفت‌هایی با برگزاری دربی با حضور تماشاگر دارد. شورای تأمین با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروزی و شروع رفت و آمدهای جاده‌ای و همچنین بحث کنترل نظم در ورزشگاه خواستار برگزاری بازی در ظهر روز پنجشنبه شد. این نهاد مربوط به وزارت کشور خواستار برگزاری بازی در ساعت ۱۵:۳۰ شده بود اما در نهایت تصمیم گرفته شد دربی تنها با دو ساعت جابه‌جایی رأس ۱۷:۳۰ پنجشنبه 26 اسفند برگزار شود. با این حال با توجه به ابهامات مربوط به حضور تماشاگر، امکان تغییر دوباره زمان مسابقه وجود دارد. با این حال احتمال بدون تماشاگر بودن دربی پایتخت همچنان وجود دارد. ظاهرا شورای تامین مخالف ورود تماشاگران است و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

ماجرای کنسرت در ورزشگاه فوتبال!

در شرایطی که گفته می‌شود به خاطر وضعیت کرونایی حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع است، اما برگزاری یک کنسرت در ورزشگاه رفسنجان به عجایب موضوع افزود. دو شب قبل در ورزشگاه شهر رفسنجان، هزاران نفر به صورت مختلط و خانوادگی در کنار هم و بدون رعایت فاصله‌گذاری و حتی بدون استفاده از ماسک کنار هم نشستند و کنسرت خنده یک کمدین (حسن ریوندی) را تماشا کردند، بدون اینکه یک نفر هم دغدغه‌ شیوع ویروس کرونا، حضور زنان در ورزشگاه و فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشد!

ورود زنان، مزید بر علت شد؟

فدراسیون جهانی فوتبال قبل از شیوع کرونا به فدراسیون فوتبال در دوران ریاست مهدی تاج اعلام کرده بود باید مجوز حضور بانوان در بازی‌های ملی و باشگاهی صادر شود، در غیر این صورت برخورد قاطع با این موضوع می‌شود. فدراسیون فوتبال ایران نیز که مقدمات حضور بانوان را فراهم کرده بود، به دلیل شیوع جهانی کرونا با مشکل روبه‌رو شد تا پس از گذشت بیش از دو سال همچنان حضور آنها تبدیل به یکی از مهم‌ترین مسائل شود. فیفا در نامه‌های بعدی خود به فدراسیون ایران نیز اعلام کرده است باید زنان علاوه بر بازی‌های ملی در دیدارهای باشگاهی نیز حضور پیدا کنند. همین امر باعث شده تا حضور تماشاگران دربی و همچنین مسابقات دیگر فوتبال ایران به حضور زنان در ورزشگاه ارتباط مستقیم پیدا کند.

فوتبال ایران، مظلوم‌ترین در دنیا!

در شرایطی که رقابت‌های بسکتبال، والیبال و کشتی با حضور تماشاگران و بدون رعایت هیچ گونه پروتکل و ممنوعیتی دنبال می‌شود، باز هم این فوتبال است که به بهانه کرونا، از داشتن تماشاگر روی سکوها محروم مانده است. به جرأت می‌توان گفت که بعد از گذشت بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اماکن عمومی و بازگشایی مجدا آنها و حتی در مواقعی عادی‌سازی و لغو استفاده از ماسک، ایران تنها کشور در جهان است که هنوز نتوانسته به صورت معمول از هواداران خود بهره‌مند شود و حتی در محروم‌ترین کشورهای جهان هم تماشاگران هیچ مشکلی برای ورود به ورزشگاه ندارند.

مسئولان وزارت بهداشت اگر دغدغه سلامتی و مبارزه با ویروس کرونا را دارند، چرا فقط این محدودیت‌ها را برای چند هزار تماشاگر فوتبال اعمال کرده‌اند و هیچ مشکلی با بازگشایی سایر اماکن مانند سینماها و تئاترهای سر بسته ندارد، اما ورزشگاه‌های فوتبال را با آن وسعت و قرار داشتن در فضای باز از حضور تماشاگران پاک‌سازی کرده‌اند؟

اگر مردم بدون هیچ محدودیتی اعم از زن و مرد و به صورت خانوادگی می‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند و کنسرت موسیقی و شوی خنده تماشا کنند، چرا تماشاگر فوتبال نمی‌تواند از این حق حداقلی خود بهره‌مند شود؟

تماشاگران چه زمانی برمی‌گردند؟

با همه تفاسیر بالا، علاقه‌مندان به فوتبال امیدوارند هرچه زودتر مشکل حضورشان در ورزشگاه‌ها حل شود. مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال خوب می‌دانند که صبر مخاطبان فوتبال در خصوص دیدن بازی‌ها از قاب تلویزیون به نهایت رسیده و خواهان آن هستند مثل سینما و سایر اماکن تفریحی درهای ورزشگاه‌ها نیز به روی آنها باز شود و بتوانند در روزهای پایانی سال و نوروز از تماشای مهیج‌ترین رقابت فوتبال در ایران (دربی) و سایر مسابقات تیم‌های محبوب‌شان لذت ببرند. باید دید تمهیدات مسئولان در این خصوص چیست و چه زمانی چنین خواسته‌ای محقق خواهد شد.