پرفورمرها درحوض روغن

موزه هنرهای معاصر تهران عصر شنبه، ۲۱ اسفندماه، میزبان پرفورمنسی حاشیه‌ساز شد که بر اساس تصاویری که از این حادثه منتشر شده، زنگ خطر آسیب به یکی از آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران را به صدا درآورد. موضوعی که بار دیگر نام نوریوکی ‌هاراگوچی را بر سر زبان‌ها انداخت.
«ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپنی، نوریوکی ‌هاراگوچی است و سال‌هاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. این هنرمند که تابستان سال گذشته از دنیا رفت، سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش پابرجاست، ابراز تعجب کرده بود.
۲۲ مهرماه ۱۳۵۶ بود. محمدرضا پهلوی و فرح برای افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران در ساختمان موزه واقع در پارک لاله حضور یافته بودند. شاه با دیدن سطح صاف و براق آینه‌شکل حوض روغن، به‌سان کودکی کنجکاو، برای لمس آن دست دراز کرد و انگشتانش تا مچ دست سیاه شد.
حالا با گذشت بیش از ۴۴ سال از آن روز، یک بار دیگر حس کنجکاوی کودکانه موجب ثبت حرکتی مضحک شده است و ای کاش این‌بار هم دوربینی نبود تا این فضاحت را ثبت و ضبط کند، اما افسوس که موزه هنرهای معاصر تهران، نه تنها این تجاوز به حریم «حوض روغن» را بد نمی‌داند که خودش مقدمات انجام آن را فراهم آورده؛ هر چند که پس از اعتراض‌های بسیار در فضای مجازی، با انتشار متنی عذرخواهی کرده است.
این پرفورمنس که «پرنده ماهی» نام دارد، بندبازی بر فراز حوض روغن است و طی آن، یکی از پرفورمرها با بدنی نیمه‌عریان خودش را داخل حوض می‌زند و مقادیری روغن از آن به بیرون می‌ریزد.