نشست اروپایی‌ها در لندن برای مقابله با مسکو

کشور‌های اروپایی همزمان با ادامه جنگ در اوکراین تحرکات خود را تشدید کرده و با برگزاری نشست‌های منطقه‌ای در تلاشند شکل‌گیری نوعی ائتلاف جدید را در برابر مسکو به نمایش بگذارند. در حالی که حمله روسیه به اوکراین این موضوع را ثابت کرد که ائتلاف‌های نظامی قبلی اروپایی‌ها از جمله در قالب ناتو نتوانسته امنیت موردنظر غربی‌ها را تأمین کند، ائتلاف‌های مقطعی و غیررسمی فعلی کشور‌های اروپایی نیز چشم‌انداز روشنی از امنیت موردنظر غرب را ارائه نمی‌دهد.
آتش جنگ در اوکراین پس از آن شعله‌ور شد که کی‌یف بر تلاش برای عضویت در ناتو اصرار کرد. ماهیت ناتو که نام رسمی‌اش پیمان آتلانتیک شمالی است، تأمین شرایط امنیتی مورد نظر غرب است، اما درگیری‌های اوکراین نشان داد که اروپایی‌ها همچنان نتوانسته‌اند به وضعیت امنیتی مطلوب خود دست یابند. از همین رو همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین، نشست‌ها و جلسات متعددی از سوی کشور‌های اروپایی برای هماهنگ کردن سیاست‌های دفاعی و اقدامات امنیتی صورت می‌گیرد. از جمله قرار است به زودی نخست‌وزیر انگلیس میزبان رهبرانی از کشور‌هایی در امتداد جناح شمال غرب روسیه باشد تا درباره راه‌های واکنش به حمله پوتین به اوکراین از جمله یافتن راه‌های جدیدی برای منزوی کردن اقتصاد روسیه رایزنی کنند.
رویترز هم در این ارتباط خبر داد که رهبرانی از کشور‌های اروپایی در «نیروی اعزامی مشترک» که یک گروه تحت رهبری انگلیس متشکل از دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ و سوئد است، سه شنبه برای مذاکرات‌شان در لندن گرد هم می‌آیند. دفتر بوریس جانسون، اعلام کرد انتظار می‌رود این رهبران روی مانور‌های نظامی بیشتر در آتلانتیک شمالی و دریای بالتیک موافقت و درباره جنگ در اوکراین و امنیت انرژی رایزنی کنند. در این بیانیه آمده است: امنیت اروپایی با حمله روسیه به اوکراین به لرزه درآمد و ما در کنار شرکای‌مان دست به اقداماتی می‌زنیم تا اطمینان حاصل کنیم قدرتمندتر و متحدتر از قبل بیرون می‌آییم.
زلنسکی دست به دامان بنت شد


با ادامه بمباران شهر‌های مختلف روسیه، رئیس‌جمهور اوکراین طی تماسی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن گفتگو درباره راه‌های پایان جنگ، از او خواست مسکو را برای آزادی مقامات کی‌یف قانع کند. گفتگو میان «نفتالی بنت» و «ولودیمیر زلنسکی» روز شنبه برگزار شد و براساس بیانیه صادرشده از دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، این مکالمه تلفنی بیش از یک ساعت طول کشیده است. در همین ارتباط نیز شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی گفته است: زلنسکی در این تماس تلفنی از بنت خواسته است کمک کند مسکو به پایان جنگ قانع شود. این تماس‌های تلفنی ادامه‌دار بین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور اوکراین در حالی انجام می‌شود که پیش از این، بنت در پنجم ماه جاری (مارس) با یک هواپیمای اختصاصی و به شکل مخفیانه به مسکو سفر کرده بود. تحرکات رژیم صهیونیستی در میانه بحران اوکراین در حالی انجام می‌شود که برخی منابع خبری نظیر «شبکه المیادین» پیش از این فاش کرده بودند که مسکو صراحتاً به تل‌آویو اعلام کرده نیازی به میانجی‌گری‌اش در بحران اوکراین نمی‌بیند و از نقش رژیم صهیونیستی در این خصوص ناراضی است.
با وجود نارضایتی روسیه از ایفای نقش تل‌آویو در بحران اوکراین، وزیر خارجه این رژیم روز یک شنبه در سفر به رومانی گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم که شلیک و حملات را متوقف کند و مسائل را روی میز مذاکره حل کند.» «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که از او به عنوان فرد شماره ۲ کابینه تل‌آویو یاد می‌شود، بعد از دیدار با وزیر خارجه رومانی در بخارست، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اسرائیل نیز همانند رومانی، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند. این حمله هیچ توجیهی ندارد و ما از روسیه می‌خواهیم که شلیک و حملات را متوقف کند و مسائل را پشت میز مذاکره حل کند.»
یائیر لاپید ادامه داد: «اسرائیل تا آنجایی که بتواند به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز کمک خواهد کرد. ما در هماهنگی کامل با متحد خود ایالات متحده و شرکای اروپایی تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر به این تراژدی خشونت‌آمیز پایان دهیم.»
پرواز ممنوع به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود
با وجود آنکه از زمان آغاز جنگ در اوکراین، رئیس‌جمهور این کشور همواره خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بوده است، تاکنون این درخواست اوکراین با پاسخ منفی شرکای غربی‌اش روبه‌رو شده است. «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره تحولات اوکراین گفته است: «وقتی کسی خواستار منطقه پرواز ممنوع می‌شود، به مفهوم آن است که توانایی و اراده برای ساقط کردن هواپیمایی که این محدوده را نقض می‌کند دارد و این مفهوم گسترش درگیری به جنگ جهانی سوم است و قطعاً ما چنین چیزی نمی‌خواهیم.»
بورل گفت: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین می‌تواند به آغاز جنگ جهانی سوم منجر شود و ما از نقطه نظر نظامی تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا اوکراینی‌ها با تجهیزات نظامی مقاومت کنند و مراقبیم که جنگ به کشور‌های دیگر کشیده نشود و از تقابلی که می‌تواند به یک تقابل هسته‌ای تبدیل شود، جلوگیری کنیم.»
در عین حال سرریز شدن تسلیحات و کمک‌های نظامی غربی‌ها به اوکراین همچنان ادامه دارد و وزارت امور خارجه امریکا روز یک شنبه از اعطای بسته کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین به ارزش ۲۰۰میلیون دلار خبر داد.
پیش‌تر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در یادداشتی به «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه خواستار اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از تجهیزات و خدمات جنگی وزارت دفاع این کشور برای ارائه کمک به اوکراین شده بود و بلینکن در بیانیه‌ای با تأیید کمک‌های نظامی به اوکراین گفت: «بسته کمک‌های نظامی شامل تجهیزات ضد زرهی، جنگنده‌ها و دیگر ابزار نظامی خواهد بود.» براساس این بیانیه، از آغاز کار دولت بایدن، کمک‌های امنیتی امریکا به اوکراین به بیش از ۲/۱ میلیار دلار رسیده است.»
کمک‌های نظامی به اوکراین در شرایطی انجام می‌شود که روسیه پیش‌تر به کشور‌های غربی درباره ارسال این تسلیحات هشدار داده بود. صبح یک شنبه نیز «مرکز امنیت و صلح بانی بین‌المللی» اوکراین در منطقه «یافوروف» واقع در ۵۰کیلومتری لویو اوکراین و ۲۵ کیلومتری مرز لهستان مورد حمله موشکی روس‌ها قرار گرفت. گاردین در این ارتباط گزارش داده که این مرکز یک پایگاه ارتشی بزرگ است که شامل مرکز آموزشی برای سربازان و عمدتاً برای مأموریت‌های صلحبانی است. موشک‌ها صبح یک شنبه به سمت این مرکز و پایگاه نظامی اوکراین در شهر یافوروف واقع در نزدیکی مرز لهستان شلیک شده است. حمله به این پایگاه نظامی در پی هشدار «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر دفاع روسیه درباره اینکه محموله‌های غربی «اهدافی مشروع» برای حملات هستند، رخ داد.